‌‌رئیس پلیس راهور کشور‌ :

‌امکان مسدود شدن جاده‌ها وجود دارد

در پی بارش سنگین برف در شهرستانهای بویراحمد و دنا، راه ارتباطی300 روستای این دو شهرستان با جمعیت حدود نزدیک به 90هزار نفر قطع شده است.
کد خبر: ۶۳۱۴۷۲
قطع ارتباط 300روستا در بویراحمد و دنا

به گفته ولی بهره مند کارشناس هواشناسی استان، میزان بارش برف در یاسوج 20سانتیمتر، سی سخت 40، کاکان 60، مله شوره 40، مارگون و امامزاده علی 50، سپیدار 60و نقاره خانه 35 میلیمتر بوده است.

اما بارش سنگین برف اگرچه خوشحال کننده بود و نوید تابستای پرآب را به مردمان این دیار داد اما بی هزینه نبود و راههای روستایی این دو شهرستان را مسدود کرد تا ارتباط این روستاها با شهرهای اطراف قطع شود.

بارش 1.5متر برف در گردنه شبلیز

به گفته رئیس اداره بحران راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد راه ارتباطی 300روستا هنوز قطع است.

بیت الله محرابی می گوید: میزان بارش برف در گردنه ها بسیار زیاد بوده و موجب قطع راههای ارتباطی دهستانها شده است.

وی می افزاید: بیشترین بارش برف در گردنه شبلیز در محور زیلایی به میزان 1.5متر بوده که موجب قطع راههای 25 روستای این حوزه با 15 هزار نفر جمعیت شده است.

محرابی ادامه می دهد: در گردنه "بابا حسن" محور کاکان به یاسوج و محور سی سخت به "توت نده" هم یک متر برف باریده است.

وی عنوان می کند: هم اکنون همه راهداران استان در حال تلاش برای بازگشایی راههای روستایی این دو شهرستان هستند.

فعالیت 120راهدار در محورهای ارتباطی استان

مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد هم که هم اکنون در محور زیلایی مشغول بازگشایی جاده های روستایی این بخش است، از فعالیت 120 راهدار در قالب 18 گروه راهداری برای بازگشایی جاده های روستایی خبرداد.

خیبر بیدار پور  می گوید: بازگشایی راههای روستایی بر اساس اولویت میزان تردد انجام خواهد شد که راههای متاطق"زیلایی"، "سپیدار" و "کبگیان" در اولویت قرار دارند.

وی می افزاید: هم اکنون محورهای ارتباطی تقسیم بندی شده و هر کدام از معاونین این اداره کل مدیریت بازگشایی راهها در هرکدام از محورها را برعهده دارند.

بیدار پور تصریح می کند: 80 دستگاه راهسازی در مناطق برف گیر کهگیلویه و بویراحمد مستقر شده و از همه امکانات و حتی امکانات اجاره ای برای بازگشایی این محورها استفاده شده است.

وی تاکید می کند: تا صبح فردا راههای فرعی و روستایی در همه مناطق شهرستانهای دنا و بویراحمد بازگشایی خواهد شد.

مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد استان همچنین از بازبودن همه محورهای اصلی استان شامل یاسوج به شیراز، یاسوج به سمیرم، یاسوج به بابامیدان و یاسوج به اقلید خبر می دهد.

وی بیان می کند: کار نمک پاشی شب گذشته در این محورها انجام شده است.

قطع برق در اغلب روستاها

اما بارش برف در شهرستان های بویراحمد و دنا نه تنها موجب قطع راههای روستایی شد بلکه برق مناطق مختلف این دو شهرستان را نیز قطع کرد.

هم اکنون برق اغلب روستاهای این دو شهرستان قطع شده و پرسنل شرکت توزیع نیروی برق استان در حال رفع خسارات وارده به شبکه های توزیع برق و وصل کردن برق این مناطق هستند.

رئیس ستاد بحران کهگیلویه و بویراحمد می گوید: تعداد روستاهایی که برق آنها قطع شده مشخص نیست.

خدادوست موسوی می افزاید: از روز گذشته تاکنون با تلاش پرسنل شرکت برق، برق بسیاری از این روستاها وصل شده است.

وی عنوان می کند: با توجه به حجم بالای قطعی ها، گروههایی از شهرستانهای گرمسیری استان هم برای کمک به عملیات اتصال برق روستاهای بویراحمد و دنا به این دو شهرستان آمده اند.

موسوی همچنین می گوید: فعالیت شبانه روزی ستاد بحران استان ادامه دارد و این ستاد مشغول رصد کردن وضعیت امدادرسانی به همه مناطق است.

وی تصریح می کند: از همه امکانات دولتی و بخش خصوصی برای رفع مشکلاات ناشی از بارش سنگین برف استفاده می شود.

موسوی می گوید: وقتی در شهر یاسوج دچار مشکل شده ایم پس بروز مشکلات در روستاهایی که در مناطق کوهستانی و صعب العبور هستند، طبیعی است.

وی روستاهای دارای جمعیت بیشتر و زیرساختهای بهداشتی را در اولویت بازگشایی عنوان می کند و می گوید: کار بازگشایی زمان می برد و لازم است مردم صبر و تحمل بیشتری داشته باشند.

نجات سه زائو در روستاهای بویراحمد و دنا

رئیس ستاد بحران کهگیلویه و بویراحمد همچنین می گوید: خوشبختانه تاکنون بارش سنگین برف هیچ خسارت جانی در پی نداشته است.

وی همچنین به امدادرسانی به سه زن زائو در روستاهای استان اشاره می کند و می گوید: نیروهای امدادرسان اقدام به انتقال این زنان به شهر یاسوج کردند.

موسوی بیان می کند: خوشبختانه هیچ مشکلی برای این زنان ایجاد نشد و کودکان آنها در شرایط مطلوب به دنیا آمدند.

وی از فعالیت همه نیروهای هلال احمر، اورژانس، پلیس و ... در این شرایط خبر می دهد و می گوید: به مسافرینی که در راه مانده بودند از جمله چندین اتوبوس نیز غذا و سایر ملزومات داده شد.

یخ زدگی جاده ها و لزوم استفاده از زنجیر چرخ

اگرچه راههای اصلی این استان باز هستند و تردد در آنها جریان دارد، اما یخ زدگی و لغزندگی جاده ها ممکن است خودروها را دچار مشکل کند.

رئیس پلیس راه استان در این خصوص  می گوید: با توجه به اینکه جاده بابامیدان به یاسوج و اصفهان یک محور ملی است و استانهای جنوبی از این محور به مرکز کشور متصل می شوند، لازم است رانندگان برای عبور از این محورها نکات ایمنی را رعایت کنند.

منوچهر سیاهپور می افزاید: هم اکنون نیروهای پلیس راه و راهداری استان در همه محورها حضور داشته و تردد در محورهای استان را تحت کنترل دارند و به خدمت رسانی مشغول هستند.

وی ادامه داد: بیش از 30 اکیپ گشت پلیس در محورهای استان به صورت سیار و ثابت مستقر شده اند و کنترل جاده ها را تحت نظر دارند.

وی در ادامه به رانندگان توصیه کرد: از سفرهای غیرضروری بپرهیزند، حتما زنجیر چرغ، لباس گرم، سوخت کافی و موادغذایی خشک به همراه داشته باشند. (مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها