معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور از پیشرفت 80 درصدی عملیات مرمت و بازسازی ارگ تاریخی بم خبر داد.
کد خبر: ۶۳۰۲۰۱

محمدعلی نجفی در نشست تخصصی «یک دهه تجارب بازسازی ارگ بم» که در اداره ارشاد این شهرستان برگزار شد، گفت: امروز که به ارگ بم دقیق‌تر نگاه می‌کنم می‌بینم بحق کار بزرگی صورت گرفته که در سطح بین‌المللی قابل دفاع است. عملیات مرمت ارگ بم 80 درصد انجام شده که در بخش‌های مختلف این درصد ممکن است نوسان داشته باشد و در عرض دو یا سه سال آینده این عملیات به پایان خواهد رسید و شاهد مرکز بودن ارگ بم برای حضور گردشگران خارجی و داخلی خواهیم بود.

وی افزود: امیدوارم با تشکیل یک انجمن خیرین حافظ و علاقه‌مند به احیای ارگ بم در این منطقه امکانات مردمی و مشارکت مردمی به‌کار گرفته شود. قطعا اگر پیشتر این انجمن راه‌اندازی و از ظرفیت‌های مردمی استفاده شده بود، مشکلات کنونی کمتر بود، زیرا مشارکت مردم می‌تواند بسیار راهگشا باشد.

معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایران طی سفر خود به کرمان و بازدید از روستای 3000 ساله دستکند و صخره‌ای میمند شهربابک گفت: یکی از بزرگ‌ترین اهداف این سازمان برگرداندن زندگی به این روستا و منطقه است که هم در حفظ این اثر تاریخی موثر خواهد بود و از طرفی برای گردشگران جهانی مورد توجه است.

محمدعلی نجفی به همراه استاندار کرمان با سرکشی به بخش‌های روستای میمند که در شرف ثبت جهانی قرار دارد، از نزدیک مسائل و مشکلات این اثر تاریخی و گردشگری را بررسی کرد.وی با بیان این‌که استان کرمان در بخش‌های گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی از ظرفیت‌های مناسبی برخوردار است که می‌تواند در توسعه صنعت توریسم مورد توجه قرار گیرد، افزود: روستای صخره‌ای میمند با منظر متفاوت و زیبای خود که تا چندی پیش زندگی در آن ساری و جاری بوده است از ظرفیت‌های مهم گردشگری استان کرمان به شمار می‌رود که به مراحل نهایی ثبت جهانی نزدیک می‌شود.

نجفی تاکید کرد: برای بهره‌گیری از تمام ظرفیت‌های تاریخی و گردشگری استان کرمان از هیچ کوششی دریغ نمی‌کنیم./ ایرنا

کشت هندوانه در چابهار افزایش یافت

مدیر اداره جهاد کشاورزی چابهار از افزایش 400 درصدی سطح زیر کشت هندوانه خارج از فصل امسال در مقایسه با سال گذشته در این شهرستان خبر داد.

غلامحسین بامبری افزود: سطح زیر کشت هندوانه خارج از فصل امسال در چابهار به 8000 هکتار رسید که پیش‌بینی می‌شود از این سطح زیر کشت، 240 هزار تن محصول برداشت شود که علاوه بر تامین نیاز استان‌های کشور در فصول سرد زمستان و اوایل بهار، مقدار زیادی از محصول تولیدی چابهار نیز به دیگر کشورها از جمله ترکیه و عراق صادر می‌شود.

وی سطح زیرکشت این محصول در سال گذشته را 2000 هکتار ذکر و تصریح کرد: کشت هندوانه در این خطه از نیمه آبان هر سال آغاز و تا اواسط دی ماه ادامه دارد.

مدیر اداره جهاد کشاورزی چابهار گفت: نوع کشت هندوانه به‌صورت مالچ پلاستیکی پوششی است که پس از کاشت بذر روی سطح خاک گسترده شده و از مهم‌ترین مزایای آن جلوگیری از تبخیر سطحی خاک و کاهش مصرف آب مورد نیاز، جلوگیری از رشد علف‌های هرز و افزایش دمای خاک و پیش‌رس شدن محصول برای تولید خارج از فصل است.به گفته وی از آنجا که پس از آبیاری اولیه و کشت بذر، حدود 40 روز آبیاری صورت نمی‌گیرد و رطوبت زیر پلاستیک کفایت نیاز آبی این دوره را می‌کند، در صرفه جویی میزان آب اهمیت زیادی دارد و میزان مصرف آب حدود 40 درصد کمتر از کشت سنتی است.

3000 بهره‌بردار در کار کاشت، داشت و برداشت هندوانه خارج از فصل در چابهار اشتغال دارند.‌/‌ ایرنا

راه‌اندازی خط‌آهن برقی تهران ـ مشهد؛ 4 سال آینده

مدیرعامل شرکت راه‌آهن گفت: تا پایان کار این دولت، قطار برقی تهران ـ‌ مشهد با سرعت 200 کیلومتر اجرایی می‌شود.

محسن پورسیدآقایی با بیان این‌که تاکنون سرمایه‌گذاری برای برقی کردن دیگر مسیرهای راه‌آهن اعلام آمادگی نکرده است و برقی کردن آنها نیاز به سرمایه‌گذار دارد، افزود: اکنون فقط برقی کردن مسیر تهران - مشهد در دستور کار راه آهن قرار دارد و به دنبال این هستیم که از منابع فاینانس برای این طرح بهره بگیریم.

وی با بیان این‌که هنوز این طرح شروع نشده است، تصریح کرد: اتمام طرح بستگی به تامین منابع دارد، اما پیش‌بینی می‌شود که حداکثر تا اواسط سال آینده، قراداد فاینانس عملیاتی شده و کار اجرایی شروع شود که از زمان شروع سه سال طول می‌کشد تا کار به پایان برسد.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن خاطرنشان کرد: امیدواریم تا پایان کار این دولت، قطار برقی تهران ـ مشهد با سرعت 200 کیلومتر اجرایی شود که در صورت تحقق تاثیر زیادی بر افزایش کیفیت و سرعت خدمات‌دهی در این مسیر دارد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اجرای کنترل و سیگنالینگ در مسیر تهران ـ مشهد، یادآور شد: اکنون بخش اول این طرح در مسیر تهران ـ‌ مشهد آماده افتتاح است که قابل تنظیم روی سرعت‌های متفاوت خواهد بود.‌/‌ مهر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها