فانی در دیدار با ضرغامی:

شبکه مدرسه ایجاد شود

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اجرای آزمایشی سرانه‌ای‌ شدن بودجه در برخی مدارس، گفت: آموزش و پرورش بنگاه کاریابی نیست که بدون توجه به نیاز،نیرو جذب کند.
کد خبر: ۶۲۹۳۹۹
آموزش و پرورش بنگاه کاریابی نیست

به گزارش مهر، «علی‌اصغر فانی» در نشست صمیمی با مدیران کل و کارشناسان معاونت توسعه مدیریت و پشتیبانی که در سالن اجتماعات حوزه ستادی برگزار شد با اشاره به نقش کلیدی و مبنایی این حوزه اضافه کرد: اگر تحولی بخواهد در آموزش و پرورش صورت پذیرد، شروع آن از معاونت توسعه مدیریت و پشتیبانی است که زمینه ایجاد هرگونه تحول در آموزش و پرورش را فراهم می‌سازد.
وی با انتقاده از تمرکز گسترده‌ای که در آموزش و پرورش وجود دارد، گفت: تمرکز زدایی نیز باید از همین معاونت آغاز شود.

وزیر آموزش و پرورش با مرور 4 سیاست توسعه مشارکت، عملیاتی کردن بودجه بر اساس سرانه مدارس، ساماندهی نیروی انسانی و مدیریت آموزشگاهی اضافه کرد: یکی از کارهای خوبی که در ستاد بودجه انجام شده، تنظیم احکام بودجه سال 93 براساس این 4 سیاست اعلام شده است که جای تشکر دارد.

وی افزود : از این به بعد کار دشوارتر است، زیرا باید آیین‌نامه‌های اجرایی آن نوشته شود و من تأکید کرده ام در نوشتن آیین‌نامه تسریع به عمل آید تا پس از تصویب بودجه، آموزش و پرورش اولین دستگاهی باشد که آیین‌نامه اجرایی احکام بودجه را آماده کرده است.

فانی به دو رویکرد متفاوت در سرانه‌ای کردن بودجه اشاره کرد و یادآور شد: گروهی این اقدام را مثبت و گامی در جهت تمرکز زدایی و توزیع متوازن قلمداد کرده و افرادی نیز آن را نگران کننده توصیف کرده‌اند. 

وی ادامه داد: قرار بر این است که این طرح ابتدا به صورت آزمایشی در تعدادی از مدارس به اجرا در آید و پس از بررسی‌های لازم و باز خوردگیری و اصلاح به سایر مدارس تعمیم یابد.

وزیر آموزش و پرورش افزود: در تئوری‌های مدیریت، سازمان به عنوان یک موجود زنده توصیف می‌شود؛ اگر مقررات از انعطاف پذیری و مدیریت توانمند برخوردار نباشد، به مرگ سازمان منجر می‌شود لذا ایجاد انعطاف، تمرکز زدایی و مدیریت قوی و توانمند از لوازم ادامه حیات سازمان است.

انتقاد وزیر از تخصیص 98 درصد بودجه آموزش و پرورش به هزینه پرسنلی

فانی با انتقاد از تخصیص 98 درصد بودجه به هزینه پرسنلی گفت: با 2 درصد باقیمانده نمی‌توان کار تحولی چشمگیری انجام داد، لذا باید تلاش کرد تا با کاهش 2 درصد هزینه‌های پرسنلی آن را به 96 درصد برسانیم و این کار با توزیع مناسب انسانی متناسب با نیازهای آموزش و پرورش امکان پذیر است.

وی از وجود 58 هزار نیروی اضافی که حقوق می‌گیرند و کار نمی‌کنند یاد کرد و افزود: اصلاح این وضعیت به صرفه‌جویی بیش از هزار میلیارد تومان منجر خواهد شد و تخصیص آن به نیروهای توانمند موجود انگیزه و بهره‌وری آنان را نیز افزایش خواهد داد.

بخش عظیمی از بدهی‌های موجود ناشی از بی‌برنامگی‌هاست

وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر آنکه هرگز قولی ندهید که نتوانید عمل کنید، زیرا عدم انجام تعهدات جایگاه وزارتخانه را تضعیف خواهد کرد، ادامه داد: چرا باید برای انجام کارهایی اعتباری پیش‌بینی نشده و لذا بخش عظیمی از بدهی‌های موجود ناشی از همین بی‌برنامگی‌هاست؛ به همین دلیل تأکید کرده‌ام هیچ طرحی بدون پیش بینی محل اعتبار آن و پیوست مالی پذیرفته نشود.

وی به لزوم ایجاد توازن بین دریافتی‌های حوزه صف و ستاد اشاره کرد و افزود: چگونه است که بهترین نیروهای حوزه ستادی 2 سال آخر به جای آنکه بمانند و از تجارب ارزشمند آنان آموزش و پرورش بهره‌مند شود، معاونت دبستانی را ترجیح می دهند؟

وی به معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی مأموریت داد تا با تشکیل جلسات کارشناسی برای این مشکل راه حل مناسبی پیدا کنند تا هر روز شاهد عزیمت کارشناسان خبره از حوزه ستادی به مدرسه نباشیم.

 افراد فراوانی با مدارک تحصیلی غیرمرتبط داریم

فانی با انتقاد از استخدام‌های دستوری که متناسب با نیازهای آموزش و پرورش نیست، اضافه کرد: در این خصوص باید در این مورد خاص با حساسیت تمام نیازهای آموزش و پرورش احصاء و متناسب با آن اقدام به جذب نیروی انسانی کرد.

وی با تأکید بر این نکته که آموزش و پرورش بنگاه کاریابی نیست، افزود: افراد فراوانی با مدارک تحصیلی غیرمرتبط داریم که باید برای بهسازی آنان برنامه‌ریزی شود؛ یعنی همین نیروی انسانی موجود را برای ایفای مسئولیت‌های مورد نیاز آماده کنیم و در این راه تلاش همه بخش‌ها ضروریست.

وزیر آموزش و پرورش، فراهم کردن زمینه کمک غیرنقدی از جمله بن کالا، سفرهای زیارتی ـ سیاحتی، کمک هزینه مسکن و غیره را اقدامی راه‌گشا در تمام کشورها توصیف کرد که علاوه بر ارتقای انگیزه کارکنان تورمی در پی نخواهد داشت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها