در حالی که زمان برگزاری کنفرانس ژنو 2 دوم بهمن اعلام شده است هنوز بر سر دستور کار و نیز کشورهای شرکت‌کننده در این کنفرانس اختلاف‌نظر وجود دارد. این در حالی است که علی حیدر وزیر آشتی ملی سوریه می‌گوید به دلیل فراهم نشدن شرایط برای برگزاری موفقیت‌‌آمیز این کنفرانس ممکن است نشست ژنو 2 با تاخیر برگزار شود.
کد خبر: ۶۲۸۳۷۲

به گزارش ایرنا، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در گفت‌وگو با خبرگزاری ریانووستی گفته است تقریبا تمام شرکت‌کنندگان و برگزارکنندگان کنفرانس بین‌المللی ژنو 2 اهمیت شرکت ایران در این نشست را قبول دارند. این در حالی است که برخی کشورهای غربی با حضور ایران مخالفت کرده و منتظر چراغ سبز آمریکا هستند.

در همین خصوص اخضر ابراهیمی فرستاده ویژه سازمان ملل و اتحادیه عرب گفته است: آمریکا مانع مشارکت ایران در ژنو 2 است.

ابراهیمی این سخن را در پایان نشست سه‌جانبه با نمایندگان روسیه و آمریکا اعلام کرد و افزود: مشارکت 30‌کشور از جمله عربستان در نشست ژنو 2 قطعی شده است.

وی گفت: علاوه بر اعضای دائم شورای امنیت نمایندگانی از مصر، آلمان، عراق، ایتالیا، ژاپن، کویت، لبنان، قطر، عربستان، مراکش، عمان، اسپانیا، سوئد، ترکیه، امارات و چند کشور دیگر دعوت شده‌اند.

وی افزود:‌ متحدان ما در آمریکا با مشارکت ایران در نشست ژنو مشکل دارند. گرچه ما در سازمان ملل به ایرانی‌ها اطمینان داده‌ایم که سازمان ملل خواهان مشارکت تهران در این نشست است، اما هنوز بر سر حضور نماینده ایران در ژنو 2 توافق حاصل نشده است.

بجز حضور ایران مساله دیگر برکناری اسد یا ماندن او در قدرت است که همچنان بر سر آن اختلاف وجود دارد. فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهور فرانسه گفته است: برگزاری ژنو 2 در صورتی که به برکناری بشار اسد از قدرت نینجامد، بی‌فایده است.

سوریه گفته است بدون هیچ پیش‌شرطی حاضر به مشارکت در کنفرانس ژنو 2 خواهد بود. مقامات سوری همچنین گفته‌اند بشار اسد حق دارد برای دور آینده نیز خود را نامزد ریاست‌جمهوری کرده و در نهایت این مردم سوریه هستند که درباره آینده او تصمیم خواهند گرفت.

گفت‌وگو درباره دستور کار کنفرانس ژنو2 در حالی ادامه دارد که از حجم درگیری‌های نظامی در سوریه کاسته شده است و این مساله فرصتی را برای آوارگان فراهم ساخته تا به‌خانه‌هایشان بازگردند.

به گزارش ایرنا، بسیاری از خانواده‌های سوری که به دلیل درگیری‌های این کشور، به کشورهای دیگر پناه برده‌اند، در حال بازگشت به کشورشان هستند. گفته می‌شود عده‌ای از پناهندگان سوری که در لبنان بوده یا بخش‌هایی که در مرز مشترک سوریه و اردن آواره بودند و اردن به آنان اجازه ورود نمی‌داد، به دمشق بازگشته‌اند. شبکه تلویزیونی المیادین اعلام کرد: هزاران سوری پس از تجربه ناموفق پناهندگی اکنون به شهر و دیار خود بازگشته‌اند، تا در کنار بستگان و خانواده خود باشند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها