معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور از آغاز تهیه برنامه ششم توسعه با رویکرد تعادل بخشی در میان استانها از سال آینده خبر داد و اعلام کرد: در سال جاری دو سبد کالایی و در سال آینده در هر فصل یک سبد کالایی به اقشار هدف داده خواهد شد.
کد خبر: ۶۲۷۸۰۶
ارائه 4 سبد کالایی در سال آینده

محمدباقر نوبخت در سخنان پیش از خطبه های نماز جمعه تهران گفت: دولت تدبیر و امید قصد دارد در این برنامه با بررسی و تنظیم شاخص های عقب ماندگی و پیشرفت در استان‌های مختلف، توازن منطقه ای ایجاد کند، البته در برنامه پنجم توسعه نیز این شاخص‌ها را به سمت تعادل خواهیم برد.

وی با بیان اینکه صیانت از نظام اسلامی و پاسداری از مواریث ارزشمند شهدا و امام راحل یکی از فرایض و وظایف وفاداران به انقلاب اسلامی است ، افزود: این صیانت و پاسداری به تناسب زمان در عرصه های مختلف سیاسی ، نظامی ، فرهنگی ، اقتصادی و اجتماعی تعیین می شود.

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور با اشاره به اینکه حماسه سیاسی با درک و آگاهی مردم متدین ایران اسلامی به خوبی در 24 خرداد تحقق یافت، اظهارداشت: در استمرار خلق حماسه سیاسی ملت ایران ، دولت برخاسته از اراده مردم در عرصه بین المللی در کمتر از 100 روز موفق شد حقوق حقه ملت ایران را در گام نخست با یک منطق قوی به جهانیان عرضه کند و در توافقنامه ژنو برخورداری کامل از چرخه سوخت هسته ای مورد پذیرش قرار گرفت.

وی تاکید کرد: خوشبختانه در چند روز اخیر نیز پیشنهاد رئیس جمهور در مجمع عمومی سازمان ملل متحد مبنی بر اینکه جهانی عاری از خشونت و افراط گرایی مورد توجه جهانیان باشد ، با اجماع تصویب شد.

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور با بیان اینکه در اقتصاد مقاومتی باید دو ویژگی مورد توجه قرار گیرد، تصریح کرد: اقتصاد مقاومتی باید در برابر فشارهای جهانی و بیرونی ، توانمند باشد و شرط برخورداری از آن استفاده از همه ظرفیت های داخلی است.

نوبخت گفت: در پهنای ایران بزرگ اسلامی ظرفیت بزرگ انسانی ، منابع طبیعی و منابع مالی داریم که می توان از آنها در جهت رسیدن به جایگاه نخست اقتصادی منطقه استفاده کرد و در سند چشم انداز 20 ساله کشور مورد تأکید قرار گرفته است.

نوبخت گفت: برای شکل گیری اقتصاد مقاومتی در سال آینده که سال چهارم این برنامه است ، برنامه ای یک ساله در قالب لایحه بودجه سال 93 طراحی و تقدیم مجلس شد. وی افزود: لایحه بودجه سال 93 پیش بینی می کند که برای شکل گیری اقتصاد مقاومتی و حماسه اقتصادی و برنامه یک ساله حساب دخل و خرج کشور چگونه باشد.

به گفته معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور، در سال 93 پیش بینی می شود منابع درآمدی کشور با توجه به تحریم‌های مختلف حداقل هفت و سه دهم درصد کمتر از بودجه سال جاری باشد، یعنی بودجه سال 93 نسبت به 92 کمی انقباضی تر است.

نوبخت با تأکید بر اینکه از ظرفیت تولید و صادرات چهار میلیون بشکه نفت فقط از یک میلیون بشکه آن استفاده می شود، اظهارداشت: اقتصاد مقاومتی باید با تخصیص بهینه منابع طوری طراحی شود که این مقدار محدود هم استفاده بهینه شود.

وی با بیان اینکه در سال آینده بودجه عمرانی حداقل 33 درصد کمتر از بودجه اعلام شده سال 92 خواهد بود، تصریح کرد: براساس اقتصادی مقاومتی از این رقم باید به نحو بهینه استفاده کرد.

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور با اشاره به برخی از نگرانی ها در نمایندگان مجلس در خصوص بودجه افزود: به جای اختلاف با یکدیگر و اینکه هر استانی بگوید سهم من از بودجه کمتر از سهم استان دیگری است ، باید وحدت نظر داشته باشیم.

نوبخت گفت: بر اساس لایحه بودجه سال آینده کل کشور 246 طرح دارای پیشرفت بالای 80 درصد در بخشهای مهم مانند بزرگراهها ، آزادراهها ، راه آهن ، بیمارستانها ،‌ مدارس و آبرسانی به اتمام خواهد رسید.

وی افزود:علاوه بر 37 هزار میلیارد تومان پیش بینی شده برای عمران در لایحه بودجه سال آینده 20 میلیارد دلار و 10 هزار میلیارد تومان از منابع صندوق توسعه ملی برای کمک به بخش خصوصی اختصاص می یابد.

نوبخت اظهارداشت: این رقم فقط برای مردم و بخش خصوصی است تا در جهت عمران و آبادانی کشور به کمک دولت بیایند. وی با بیان اینکه بخشی از منابع ارزی کشور به علت تحریم ها در بانک های خارجی رسوب کرده است ، افزود: برای استفاده از این منابع نیز دولت پیش بینی های خاص خود را بکار خواهد بست.

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور با بیان اینکه این منابع بالغ بر 35 میلیارد دلار است ، خاطرنشان کرد: بخشی از این منابع با تدبیر دولت از همین حالا مورد استفاده قرار گرفته است.

نوبخت با تأکید بر اینکه مهار تورم و افزایش اشتغال از رویکردهای اصلی بودجه سال آینده کل کشور برای بهبود معیشت مردم است، گفت: با اینکه تورم از حالت رشد خود خارج شده است اما باز هم تورم فعلی برای ما قابل قبول نیست و باید با انضباط مالی آن را کنترل و مهار کرد.

وی با تأکید بر اینکه امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری همواره بر توجه به زندگی اقشار کم در آمد تأکید داشتند و دارند، افزود: دولت تا پایان سال حداقل دو سبد غذایی تقدیم قشرهای کم درآمدتر خواهد کرد.

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور افزود: سال آینده حداقل در هر فصل یک سبد غذایی دیگر در اختیار این قشر قرار می گیرد.

نوبخت با بیان اینکه از حالا منابع کافی برای ذخیره میوه شب عید در سردخانه ها تخصیص داده شده است، عنوان کرد: البته میوه ها از باغداران و کشاورزان داخلی خریداری می شود.

وی اظهارداشت: دولت تدبیر و امید ضمن توجه به کارهای زیربنایی مثل پارس جنوبی ، راه آهن و بزرگراهها بر خود فرض می داند که از معیشت مردم نیز غافل نباشد و آن را تکلیف خود می داند.

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور تصریح کرد: البته می دانیم که با برنامه یک ساله امکان ندارد تمام عقب ماندگیهای تاریخی استانهای مختلف کشور را برطرف کنیم.

نوبخت گفت: اگر مجلس شورای اسلامی تا بهمن ماه لایحه بودجه را تصویب و به دولت ابلاغ کند ما نیز در بهمن و اسفند آیین نامه های بودجه ای را تهیه و از ابتدای سال 93 بودجه را اجرایی خواهیم کرد.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها