یک طراح بریتانیایی کفش ورزشی را با چاپگر سه بعدی طراحی کرده است که از سلولهای بیولوژیکی ساخته می شود و می تواند خود را ترمیم کند.
کد خبر: ۶۲۶۵۱۱
کفشی که خود را ترمیم می کند

یک طراح بریتانیایی طراح یک جفت کفش ویژه دویدن را طراحی کرده است که توسط چاپگر سه بعدی از مواد مصنوعی بیولوژیکی ساخته می شود و می تواند در طول شب خود را ترمیم کند.

«شیمیس آدن» طراح و محقق بریتانیایی در لندن، اظهار کرد: این کفش ورزشی از پروتوسل (protocells) ساخته شده و می توان آن را براساس اندازه دقیق پای کاربر چاپ کرد، این ویژگی موجب می شود که کفش چون پوست دوم کاملا اندازه پا باشد.

این کفش ها نسبت به فشار و حرکت واکنش نشان می دهند و در زمان مقتضی ضربه گیر اضافی تولید می کنند.

طراح این کفش گفت: هنگامی که روی سطوح مختلفی درحال دویدن هستید، این کفش برحسب فشاری که به آن وارد می کنید، متورم می شود و یا خالی از باد می شود.

وقتی که دویدن به پایان رسید این کفش ها را باید در ظرفهای پر از مایع پروتوسل قرار داد تا اورگانیسم های زنده آن سالم بمانند. کاربر این کفش ها باید از آنها، شبیه یک گیاه محافظت کند و اطمینان حاصل کند که کفش هایش تمام منابع مورد نیاز طبیعی را برای دوباره جوان سازی سلول های خود در اختیار دارد.

«آدن» این پروژه را با همکاری دکتر «ماریتن هنسزیک» استاد دانشگاه دانمارک جنوبی به عنوان کارشناس فناوری پروتوسل ارائه کرده است.

هدف اصلی از ارائه این پروژه اشاعه آگاهی برای درک پتانسیل پروتوسل ها است.

براساس اعلام «آدن» در وب سایت خود، ترویج ظهور حیات از مواد شیمیایی مایع عاری از زندگی در آزمایشگاه می تواند سنگ بنای خلق طبعیت جدید دست ساز انسان را فراهم کند.

آدن اعتقاد دارد که کفش های پروتوسل تا سال 2050 به واقعیت تبدیل می شوند.

پروتوسل ها (protocell) ارگانهایی هستند که عملکردی‌ مشابه سلول ‌های زنده دارند، اما فاقد دی ان ای هستند. این ارگان ‌ها قابلیت برنامه‌ ریزی دارند و این امر موجب می شود که مقاومت بالایی در برابر عوامل جوی، مکانیکی و شیمیایی داشته باشند. یکی از مزایای مهم پروتوسل ها قابلیت اصلاح و ترمیم خودشان است.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها