این روزها، بچه‌ها کم‌کم آماده حضور در مدرسه و کلاس درس می‌شوند و آنچه را لازم دارند، تهیه می‌کنند. خیلی‌ها هم علاوه بر دفتر، مداد و خودکار، به فکر خرید کیف و کفش جدید هستند.
کد خبر: ۵۹۶۶۷۱
بهترین کیف و ‌کفش مدرسه

برای همین هم بازار خرید و فروش کیف و کفش مدرسه حسابی داغ شده است. در این میان، پدر و مادر معمولا به فرزندشان توصیه می‌کنند کیف و کفشی را بخرد که هم راحت و زیباست و هم قیمت مناسبی دارد.

بچه‌ها هم بیشتر فقط به زیبایی، طرح و رنگ کیف یا کفش توجه دارند. در صورتی که متخصصان می‌گویند زیبایی باید آخرین اولویت شما برای خرید کیف یا کفش مناسب مدرسه باشد.

به مارک‌ها توجه نکنید

بعضی دانش‌آموزان بیشتر از این که براحتی یا حتی زیبایی فکر کنند، به فکر مارک‌های معروف کیف و کفش هستند و راضی نمی‌شوند کفشی معمولی یا کیفی بدون مارک بخرند. آنها تصور می‌کنند با این کار جلوی دوستان و همکلاسی‌ها‌ی‌شان کم می‌آورند. زمانی هم که بخواهید آنها را متقاعد کنید که راحتی مهم‌تر از مارک و مدل است، حرف شما را باور نمی‌کنند.

آنها معمولا می‌گویند راحت بودن یا نبودن کفش یا کیف مدرسه هیچ تاثیری نخواهد داشت و نمی‌تواند مشکلی برای‌شان ایجاد کند.

دکتر فرزانه ترکان، اما نظر دیگری دارد و می‌گوید: راحتی کفش موجب می‌شود دانش‌آموزان در طول سال تحصیلی و زمانی که در مدرسه حضور دارند از نظر ذهنی و فکری آرامش بیشتری داشته و راحت‌تر باشند. از طرف دیگر، نباید فراموش کنیم در بسیاری از مواقع دردهایی که در ناحیه زانو، لگن یا کمر ایجاد می‌شود ناشی از پوشیدن کفش نامناسب و اختلال کف پاست.

این متخصص طب فیزیکی و توانبخشی در گفت‌وگو با «جام‌جم» در این‌ باره توضیح می‌دهد: آن طور که ثابت شده است، قدرت یادگیری و تمرکز بچه‌هایی که کفش راحت و مناسبی در مدرسه می‌پوشند، بیشتر و بهتر از دیگر همکلاسی‌هاست و در مقابل، کسانی که کفشی ناراحت می‌پوشند و پاهایشان اذیت می‌شود، تمرکز و توجه کافی را ندارند.

بنابراین خرید کفش مناسب، بسیار مهم است و به هیچ وجه نباید به‌سادگی از کنار این موضوع گذشت. وی تاکید می‌کند: زیبایی و مارک کفش باید به عنوان آخرین معیار در نظر گرفته شود. در صورتی که متأسفانه این روزها، گاهی می‌بینیم بچه‌ها فقط به فکر خریدن مارکی خاص یا مدلی جدید هستند و بیش از هر چیز به زیبایی و ظاهر کفش توجه می‌کنند. پس توصیه می‌شود، والدین این موضوع را در نظر داشته باشند و هیچ وقت زیر بار خرید این نوع کفش‌ها نروند.

کفش جا باز نمی‌کند

خیلی وقت‌ها، کفش کمی تنگ است و پا را اذیت می‌کند، اما فروشنده‌ها می‌گویند: «نگران نباشید؛ چند روز بپوشید، جا باز می‌کند!» در حالی که دکتر ترکان این موضوع را تائید نمی‌کند و می‌گوید: کفش مناسب باید حدود نیم سایز بزرگ‌تر از اندازه پای فرد باشد، چون کفش جا باز نمی‌کند و این باور اشتباه است. کفشی مناسب است که در همان لحظه اول، فرد با آن احساس راحتی کند.

وی برای خرید کفش مناسب به والدین چنین توصیه می‌کند: حتما باید بعدازظهر که پا در بزرگ‌ترین حالت ممکن قرار دارد، برای خرید کفش مراجعه کنید.

همچنین برای خرید کفش حتما باید به مدل پای فرد نیز توجه داشته باشید. در واقع، اگر طرح کف پای افراد مختلف را با یکدیگر مقایسه کنیم، متوجه می‌شویم مدل پای هر کس با دیگری فرق می‌کند و به همین دلیل هر کس باید متناسب با مدل خاص پای خودش، کفش مناسب را انتخاب کند به این معنا که اگر کفشی برای یکی از فرزندان شما راحت و مناسب است، لزوما برای بقیه بچه‌ها این طور نخواهد بود. این متخصص طب فیزیکی و توانبخشی یادآور می‌شود: بهترین کفش، کفشی است که رویه چرمی داشته باشد، چون در کفش‌های چرمی انتقال هوا بین پوست و خارج بهتر برقرار می‌شود. پوشیدن کفش‌های پلاستیکی نمی‌تواند چنین وضعی را ایجاد کند و در نتیجه، تعریق زیاد پا حتی می‌تواند باعث ایجاد عفونت‌های قارچی بین انگشتان پای کودک شود.

به گفته دکتر ترکان، کفش نه باید تخت باشد و کف پا در آن فقط به اندازه لایه‌ای کوچک از زمین فاصله داشته باشد و نه کفش‌ پاشنه بلند مناسب است. کفش مناسب باید لژ کوچکی زیر پای فرد داشته و حتی‌المقدور بهتر است این لژ بین پنجه و پاشنه پا نیز همسان باشد یا حدود یک سانتی‌متر نسبت به جلوی پا بیشتر باشد. پوشیدن چنین کفش‌هایی باعث می‌شود، فشار به طور یکسان در کف پا و بین پنجه و پاشنه توزیع شود و در نتیجه وضع بهتری ایجاد می‌کند.

وی خاطرنشان می‌کند: کفش‌های نوک باریک هم با ایجاد فشار روی انگشتان پا به هیچ عنوان مناسب نیست و حتما باید هنگام خرید از کفش‌هایی که پنجه‌های پهنی دارد و نوک آنها خیلی باریک نیست، انتخاب کنید.

کوله‌پشتی‌ با بندهای پهن بخرید

دکتر ترکان ضمن بیان این که کوله‌پشتی‌ها بهترین انتخاب برای خرید کیف‌ مدرسه به شمار می‌آید، توضیح می‌دهد: بهترین کیف مدرسه، کوله‌پشتی‌های دوبنده است و استفاده از کیف‌هایی که یک طرفه روی شانه قرار می‌گیرد یا کیف‌هایی که دانش‌آموز باید آنها را در دست بگیرد، به هیچ عنوان برای مدرسه مناسب نیست.

با توجه به این که معمولا دانش‌آموزان تعداد زیادی کتاب و دفتر را همراه خودشان به مدرسه می‌برند، بسیار مهم است کیفی انتخاب کنیم که فشار کمتری به آنها وارد می‌کند. این متخصص طب فیزیکی در این ‌باره یادآور می‌شود: کیف‌های دستی باعث می‌شود فشار زیادی به عضلات ناحیه مچ دست و بویژه آرنج وارد شود و اگر دانش‌آموز از کیف‌هایی استفاده کند که به صورت یک طرفه روی شانه قرار می‌گیرد، عضلات شانه و گردن زیر فشار خواهد بود؛ بنابراین بهترین مدل کیف مدرسه، کوله‌پشتی‌های دوبنده است.

وی می‌افزاید: بعضی از کوله‌پشتی‌ها، علاوه بر بندهای شانه، بند مخصوص کمر هم دارد و به همین دلیل انتخاب بهتری به حساب می‌آید. در واقع، کوله‌پشتی‌هایی که بندهای بیشتر و پهن‌تری دارد، انتخاب مناسب‌تری است.

کوله‌پشتی‌ها از کیف‌های چرخ‌دار، بهترند

این روزها کیف‌های چرخداری هم روانه بازار شده و خیلی برای کاهش فشار از این نوع کیف استفاده می‌کنند، اما دکتر ترکان می‌گوید: کوله‌پشتی‌ها در مقایسه با این نوع کیف‌ها هم انتخاب بهتری است، اما در صورتی که دانش‌آموزان و بویژه کودکان، واقعا ناچار هستند تعداد زیادی دفتر و کتاب با خودشان حمل کنند، استفاده از این کیف‌ها اجتناب‌ناپذیر می‌شود، اما این کیف‌ها هم مشکلات خاص خودش را دارد و در طولانی مدت باعث می‌شود با کشیدن کیف، به ناحیه مچ و آرنج کودک فشار وارد شود.

حمل نادرست کوله‌پشتی‌ها

اگر فکر می‌کنید استفاده از کیف‌های نامناسب یا استفاده نامناسب از کوله‌پشتی‌ها، خطری ندارد و مشکلی ایجاد نمی‌کند باید بدانید به گفته دکتر ترکان، چنین فکری اشتباه است و استفاده از کیف‌های نامناسب یا حمل نادرست کوله‌پشتی‌ها می‌تواند باعث بروز مشکلات متعددی شود. وی توضیح می‌دهد: حمل یک طرفه کوله‌پشتی‌ها موجب وارد شدن فشار یک طرفه شده و به بروز دردهای عضلانی منجر می‌شود. از طرف دیگر، حمل نادرست این کیف‌ها حتی می‌تواند باعث انحراف ستون مهره‌های دانش‌آموز نیز ‌بشود.

توصیه می‌شود تا جایی که امکان دارد، تعداد کتاب‌هایی را که کودکان مجبورند هر روز با خودشان حمل کنند، کاهش دهید تا صدمات و مشکلات ناشی از حمل بار کاهش یابد و در صورتی که لازم است تعداد زیادی کتاب با خود ببرند نیز از کیف‌های مناسب استفاده کنید.

نیلوفر اسعدی بیگی / جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
مهدی
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۳
۰
۰
بهترین ایده این است كه هر دانش آموزدر مدرسه یك كمد مخصوص داشته باشد تا از بردن كتاب و دفترهای اضافی و سنگین جلوگیری شود!پیشگیری بهترازدرمان!

نیازمندی ها