برگی از تاریخ

پادشاهی موزاییکی یوگسلاوی تاسیس شد

95 سال پیش در روز اول دسامبر سال 1918 میلادی کشور پادشاهی یوگسلاوی شامل صرب ها ، کروات ها ، بوسنیاک ها و اسلوون ها رسما تاسیس شد.
کد خبر: ۶۲۱۳۸۲
پادشاهی موزاییکی  یوگسلاوی تاسیس شد

به گزارش جام جم آنلاین، تاسیس این کشور پادشاهی نامتجانس و موزاییکی در خاتمه جنگ جهانی اول 1914 تا 1918 میلادی صورت گرفت.

صرب ها که از سال 1830 میلادی از قیمومیت امپراتوری عثمانی خارج شده بودند ، از این لحاظ خود را ممتاز دانسته و خواستار برتری بر دیگر اقوام بودند.

صرب ها از همان آغاز تاسیس این پادشاهی تسلط خود بر آن را برقرار می کنند.

این پادشاهی با داشتن 3 مذهب ، دو خط ، چهار زبان و چند گروه قومی به همان اندازه امپراتوری های اتریش - مجارستان و عثمانی که از فروپاشی آنها به وجود آمده بود ، شکننده بود.

این واقعیت در سال 1934 میلادی با قتل الکساندر اول ، پادشاه یوگسلاوی کاملا آشکار شد.

این اقوام هرگز تا قبل از تاسیس پادشاهی یوگسلاوی با یکدیگر همزیستی نکرده بودند.به همین دلیل میان آنها خصومت بروز کرد.

در پایان جنگ جهانی دوم حکومت یوگسلاوی به جمهوری سوسیالیستی به رهبری تیتو تغییر می کند. تنها مشت آهنین ژوزف بروز تیتو بود که پس از خاتمه جنگ جهانی دوم یکپارچگی یوگسلاوی را حفظ کرد.

با مرگ تیتو در روز 4 مه سال 1980 میلادی ، صرب ها باردیگر مطالبات برتری جویانه خود را مطرح می کنند و خصومت ها از سرگرفته می شوند.

سرانجام در اوایل دهه 1990 میلادی جنگ های خونینی میان اقوام مختلف یوگسلاوی درمی گیرد که عامل آن صرب ها بودند و سرانجام موزاییک یوگسلاوی ازهم فرو می پاشد. بهرام افتخاری.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها