رئیس‌جمهور در نامه‌ای به مقام معظم رهبری:

حقانیت فعالیت‌ هسته‌ای ملت ایران در صحنه بین‌الملل اثبات شد

وزیر امور خارجه :

در هیچ توافقی غنی سازی متوقف نخواهد شد

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: اطمینان می دهیم غنی سازی ادامه خواهد یافت و در هر توافقی باید غنی سازی به عنوان جزئی از آن وجود داشته باشد. محمدجواد‌ ظریف تاکید کرد: هیات مذاکره کننده حتما مقابل هر نوع اقدامی که به حقوق مردم خدشه وارد کند یا زیاده خواهی باشد مقاومت خواهد کرد .
کد خبر: ۶۱۸۲۰۸
در هیچ توافقی غنی سازی متوقف نخواهد شد

محمدجواد‌ ظریف در گفت وگوی تلفنی با خبر نیمروزی شبکه یک سیما افزود: در مذاکرات هیچ توافقی وجود ندارد تا اینکه روی همه موضوعات توافق شود.

وی در پاسخ به سوالی درباره جزییات مذاکرات و گمانه های مطرح درباره آن گفت: در شرایط حساس کنونی اجازه دهید مذاکرات در همان اتاق مذاکرات ادامه پیدا کند نه روی امواج رادیو و تلویزیون بنابراین از شما و مردم اجازه می خواهم مذاکرات را به همین شکل ادامه دهیم.

ظریف افزود: فکر می کنم برای نتیجه گیری زود است زیرا دو هفته قبل هم شاهد بودید که وزرای خارجه به ژنو آمدند ولی به علت دیدگاه های متفاوت1+5، امکان رسیدن به توافق حاصل نشد گرچه پیشرفت های خوبی کرده بودیم.

وزیر امور خارجه اظهار کرد:حضور وزرای امور خارجه کشورهای1+5 در ژنو نشانه جدی بودن مذاکرات است و این که وارد مراحلی شده ایم که وزرا احساس می کنند حضورشان در ژنو برای تصمیم گیری ضروری است.

وی ابراز امیدواری کرد: شاهد اراده و عزم سیاسی برای رسیدن به توافق و حسن نیتی باشیم که از 1+5 انتظار داریم.

ظریف گفت: چهار روز است به دنبال مذاکرات دور قبل، در حال مذاکره درباره رسیدن به توافق درباره اهداف مشترک، تصویر نهایی و اقدامات اولیه هستیم.

وی افزود: در مراحل اولیه بحث روی موضوعات مورد توافق بود و راحت تر پیش می رفت و اکنون به چند موضوعی رسیده ایم که دیدگاه های متفاوت تری درباره آنها وجود دارد و کار سخت تر بوده است.

وزیر امور خارجه کشورمان اظهار کرد: چند روز کار کردیم و به مراحل نگارش رسیدیم، کار بسیار سختی است.

وی افزود: برحقوق مردم ایران تأکید داریم و آمادگی نداریم کاری کنیم که به منافع مردم ایران لطمه بزند بنابراین کار سختی است.

ظریف اضافه کرد:کلمات معانی خود را دارند و تلاش می کنیم بهترین نتیجه برای مردم حاصل شود.

وی تاکید کرد: هیات مذاکره کننده حتما مقابل هر نوع اقدامی که به حقوق مردم خدشه وارد کند یا زیاده خواهی باشد مقاومت خواهد کرد و امیدواریم بقیه هم متوجه شده باشند که با نمایندگان ملت ایران فقط از طریق احترام متقابل به نتیجه خواهند رسید .

وزیر امور خارجه همچنین با اشاره به انفجار تروریستی دیروز در کراچی پاکستان، شهادت تعدادی از عزاداران امام حسین (ع) را در این حادثه تروریستی تسلیت گفت و تأکید کرد: ضرورت دارد همه ما در منطقه دست به دست هم با فرقه گرایی و اختلافات ناشی از افراطی گری و اقدامات تکفیری مقابله کنیم زیرا این به نفع همه کشورهای منطقه است و از برخورد جلوگیری می کند.

دور جدید گفت وگوها میان وزیر امور خارجه کشورمان و نماینده کشورهای ۱+۵ در حال برگزاری است.

«پرس تی وی»  از شروع گفت وگو بین کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در ژنو خبر داد.

دیشب نیز ساعت 22:30 دقیقه به وقت محلی (یک بامداد به وقت تهران) محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان و کاترین اشتون، نماینده اعضای گروه 1+5 در ادامه رایزنی های خود در ژنو دیدار کردند.

این پنجمین مذاکره دو طرف در این دور از مذاکرات ژنو است.

گزارش ها همچنین حاکی است،‌ عراقچی مذاکره کننده ارشد کشورمان گفته است: به توافق نزدیک شده ایم.

سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه  که در ژنو به سر می برد ، معتقد است «یک فرصت واقعی» برای انعقاد معامله هسته ای بین ایران و گروه پنج بعلاوه یک به وجود آمده است.

 یکی دو مورد اختلاف قرار است در جلسه بعدازظهر وزیران جمع بندی شود.

منبعی نزدیک به مذاکره کنندگان گفت: بدون توافق برنمی گردیم.

«پرس تی وی» اعلام کرد: معاون وزیر امور خارجه روسیه که در مذاکرات حضور دارد، گفته است  گروه 1+5 یک و ایران به توافق خیلی نزدیک شده اند، اما این کاملاً قطعی نیست.

روسیه همچنین می گوید: انصاف نیست که  ایران را عامل نرسیدن به توافق و  معامله بدانیم.

 وزیر خارجه آلمان هم فرصت برای توافق با ایران را واقعی دانسته است.

گیدو وستروله  گفته است:شانس خوبی برای معامله با ایران وجود دارد اما هنوز کارهای زیادی است که باید انجام شود.

خبرگزاری رویترز از ژنو گزارش داد: ویلیام هیگ وزیر امور خارجه انگلیس اعلام کرد، اختلافات در گفت وگوهای هسته ای ایران کاهش یافته اما این اختلافات مهم است و مذاکرات «بسیار دشوار» است.(واحد مرکزی خبر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها