گزیده عناوین روزنامه‌های صبح پنجشنبه

نفس نکش

گزیده عناوین روزنامه های صبح شنبه

غنی سازی محور 3 روز مذاکره پرفراز و نشیب در ژنو

روزنامه های صبح امروز کشور در مهمترین عناوین خبری خود مطالبی همچون؛ «بهار 100روزه از سالی که نکوست»، «نیازی به تشکیل وزارت قرآن نیست»، «عده ای با داس دارند نیروهای انقلابی را درو می کنند»، «آب سنگین» روی میز مذاکرات»،« ممکن است تورم بالاتر برود» و «غنی سازی محور 3 روز مذاکره پرفراز و نشیب در ژنو» منتشر کردند.
کد خبر: ۶۱۸۱۱۴
غنی سازی محور 3 روز مذاکره پرفراز و نشیب در ژنو

خراسان:غنی سازی محور 3 روز مذاکره پرفراز و نشیب در ژنو

3 روز مذاکرات هسته ای داغ و فشرده ایران و 1+5 در ژنو باعث شد تا برف و سرمای این روزهای این شهر اروپایی کمتر به چشم بیاید. شهری که دیروز بارها اعلام شد قرار است میزبان وزرای خارجه کشورهای 1+5 باشد. مذاکرات روزهای پنجشنبه و جمعه میان 7 کشور ایران، آمریکا، چین، روسیه، انگلیس، فرانسه و آلمان درحالی پیگیری شد که بنابر آن چه خبرگزاری ها به نقل از دیپلمات ها و منابع آگاه منتشر کردند، «حق ایران برای غنی سازی اورانیوم» مهم ترین و کلیدی ترین موضوع مورد بحث و اختلاف نظرهای 7 کشور بوده است. خبرگزاری ها گزارش دادند که یک یا دو کشور بیشتر از همه برسر «حق ایران برای غنی سازی اورانیوم» حرف دارند.بی بی سی هم گزارش داد که تماس های مکرر نمایندگان 1+5 با پایتخت های این کشورها، باعث شده مذاکرات به کندی پیش برود. همزمان جان کری وزیر امورخارجه آمریکا اعلام کرد که «با توجه به اینکه هیچ حق مصرحی در «ان.پی.تی» وجود ندارد این حق برای ایران به نتیجه مذاکرات بستگی دارد». محمدجوادظریف وزیرامورخارجه کشورمان نیز دیروز در گرماگرم مذاکرات بارهاتاکید کرد که غنی سازی حق ایران است و از آن نمی گذریم: «پیشرفت هایی حاصل شده است. غنی سازی حقی است که از آن نمی گذریم... تا زمانی که روی همه چیز به توافق نرسیده باشیم یعنی روی هیچ چیز به توافق نرسیده ایم.» او همچنین در گفت و گویی دیگر تاکید کرد که: « درحال کار بر روی یک موضوع بسیار مهم هستیم و فقط با یکی از کشورهای 1+5 در این زمینه اختلاف نظر داریم...اگر حسن نیست وجود داشته باشد امکان توافق هست.»در عین حال دیروز همچنین اعلام شد که مسئول هتل محل برگزاری مذاکرات از رزرو شدن اتاق های هتل به نام وزرای خارجه 6 کشور خبرداده است و درساعات پایانی روزگذشته نیز لاوروف وزیرخارجه روسیه وارد هتل محل مذاکرات هسته ای شد و به نوشته «نسیم آنلاین» بلافاصله با «ظریف» دیدار کرد. هرچند گفته می شد او برای نشستی درباره سوریه عازم ژنو شده است و اعلام کرده که به شرطی به مذاکرات هسته ای می رود که همتای آمریکایی اش، جان کری، هم به ژنو بیاید. حتی برخی خبرگزاری ها نوشتند که قرار است جان کری هم برای شرکت در نشستی درباره سوریه به این شهراروپایی برود. منابع خبری همچنین از افزایش احتمال سفر وزیر خارجه چین به ژنو خبردادند. سی ان ان نیز از دعوت اشتون از وزرای خارجه برای سفر به ژنو خبر داد. گزارش خبری خراسان را از 2 روز مذاکرات هسته ای حساس و پیچیده ایران و 1+5 در ژنو می خوانید.مذاکراتی که ظریف درباره آن گفته «90 درصد جلو رفته ایم اما یکی دو موضوع باقی مانده که از اهمیت زیادی برخوردار است.»

ظریف: 3 یا 4 موضوع اختلافی وجود دارد ولی یکی از آنها مهم تر است

ظریف وزیرامورخارجه و مسئول تیم هسته ای کشورمان هم طی 3 روز گذشته بارها به جمع خبرنگاران آمد و درباره آخرین شرایط مذاکرات با آنان گفت و گو کرد. او حتی در صفحه فیسبوک خود نیز گزارش هایی از این مذاکرات منتشر کرد: «مذاکره فشرده رسمی با خانم اشتون و ساعت ها مذاکرات رسمی و غیر رسمی با اعضای 1+5 داشتیم. آنها هم چندین ساعت مذاکره در بین خودشان برای هماهنگ کردن مواضع داشته اند. مذاکرات خوب پیش می رود ولی هنوز در موارد معدودی اختلاف نظر داریم...». به گزارش تابناک ظریف عصر جمعه گفت : 3 یا 4 موضوع اختلافی وجود دارد ولی یکی از آنها مهم تر است. وی همچنین افزود: مذاکرات به جای جدی رسیده است. ویرایش بعضی قسمت های مورد اختلاف را شروع کرده ایم. همچنین به گزارش نسیم آنلاین، وی با بیان این که «امروز (دیروز)وارد مرحله نگارش برای چند مورد اختلافی شدیم» تصریح کرد: می شود گفت که جای امیدواری هست.خیلی از اختلافات در مسیر حل شدن است. او تاکید کرد: طرف مقابل باید به حق غنی سازی ما احترام بگذارد. به گزارش تسنیم، ظریف تاکید کرد: آنچه اهمیت دارد به رسمیت شناختن حق غنی سازی ایران است و تهران فعالیت های هسته ای خود را متوقف نخواهد کرد. تسنیم به نقل از المیادین نوشت که یک منبع آگاه در گفت وگو با این شبکه اعلام کرد که ظریف و اشتون در مورد یک برنامه بلند مدت برای تضمین توسعه صلح آمیز فعالیت های هسته ای ایران گفت و گو کرده اند. عراقچی نیز اعلام کرده است: مانع بزرگ پیشرفت مذاکرات بی اعتمادی هیئت ایرانی ناشی از ژنو قبل است.

ادامه مانع تراشی فرانسه در مسیر توافق هسته ای ایران

در همین حال به گزارش روزنامه «میامی هرالد» موضع فرانسه در قبال مذاکرات هسته ای ایران و دیدگاه غیرمنطقی این کشور درباره محتوای توافق میان ایران و گروه 1+5، به مانعی بر سر راه رسیدن دو طرف به توافق تبدیل شده است.

یک دیپلمات غربی:کشورهای ۱+۵ با حق غنی سازی ایران موافق هستند اما آن را در توافق نامه ذکر نمی کنند

در این میان تسنیم به نقل از یک دیپلمات غربی نوشت که کشورهای 1+5 تقریبا با حق غنی سازی ایران موافق هستند اما از گنجاندن این موضوع به صورت رسمی در متن توافق نامه امتناع می کنند. همچنین برخی منابع غربی در گفت وگو با تسنیم گفته اند کشورهای غربی موضوع احترام به حقوق هسته ای ایران را که در دور قبلی نپذیرفته بودند این بار پذیرفته اند و اکنون مسئله مورد اختلاف رآکتور آب سنگین اراک است.

کری: ان پی تی حقی برای غنی سازی قائل نشده است

از سوی دیگر به گزارش واحد مرکزی خبر جان کری وزیرخارجه آمریکا روزپنجشنبه در نشست مشترک خبری با وزرای امور خارجه و دفاع استرالیا گفت: « با توجه به این که هیچ حق مصرحی در ان پی تی وجود ندارد، هر تصمیمی که کشوری برای انجام کاری می گیرد یا نمی گیرد، یا اینکه بر اساس قوانین مجاز به چنین کاری است یا نه؛ بسته به مذاکرات و فرآیند دارد،ما در حال حاضر در مراحل ابتدایی تعیین اینکه آیا می توان گام اول را برداشت یا نه، هستیم، البته این مسأله در همان گام اول حل و فصل نمی شود.» با این حال به گزارش تابناک «الیزابت پالمر»، خبرنگار «سی بی اس» به نقل از منبعی که آن را «یک منبع ایرانی» معرفی کرد مدعی شد که در مورد تعلیق غنی سازی 20 درصدی و تبدیل ذخایر اورانیوم 20 درصدی به اکسید اورانیوم اتفاق نظر به وجود آمده است. در عین حال، قرار نیست در این مذاکرات درباره تعداد سانتریفیوژهای فعال در ایران بحثی صورت گیرد. در همین حال لیبرمن وزیر خارجه رژیم صهیونیستی تاکید کرد: حق غنی سازی نباید برای ایران به رسمیت شناخته شود.

گزارش رویترز از تحریم های تعدیل شده آمریکا در گام اول

در همین حال سایت ایران هسته ای، به نقل از «دیلی نیوز» مصر نوشت که خبرگزاری رویترز مشخصات تحریم هایی را که 1+5 در صورت توافق روی گام اول در مذاکرات با ایران تعدیل خواهد کرد به شرح زیر گزارش داده است: «1- لغو موقت تحریم های فلزات گرانبها، تعلیق فشارهای واشنگتن به کشورهای وارد کننده نفت ایران، لغو موقت تحریم های پتروشیمی و اقدام قدرت های بزرگ برای زمینه سازی برای از سرگیری تجارت قانونی با ایران.2- فراهم کردن دسترسی ایران به قطعات هواپیما.3- رویترز به نقل از یک منبع آگاه نوشته است که به ایران این فرصت داده شده است که ظرف 6 ماه 3/5 میلیارد دلار نفت، دو الی سه میلیارد دلار محصولات پتروشیمی و یک تا دو میلیارد دلار طلا بفروشد.4- براساس قیمت های کنونی، ایران می تواند روزانه 200 هزار بشکه نفت اضافه بفروشد که در واقع افزایش 20 درصدی صادرات نفت این کشور خواهد بود. 5- براساس توافق اولیه همچنین به ایران اجازه داده خواهد شد حدود5/7 میلیارد دلار غذا و دارو و 5 میلیارد دلار کالاهای دیگر وارد کند.» در عین حال به گزارش «دیلی نیوز» به ایران پیشنهاد شده که: «1- غنی سازی 20 درصدی اورانیوم را متوقف کند. 2- تمام اورانیوم 20 درصدی که در اختیار دارد را به اکسید تبدیل کند.3- بخشی از اورانیوم تصفیه شده را به خارج از کشور حمل کند. 4- غنی سازی را فقط درحد 5/3 درصد انجام دهد.5- پروتکل الحاقی و تشدید بازرسی ها را بپذیرد. 6- رآکتور آب سنگین اراک را راه اندازی نکند.» این در حالی است که سامنتا پاور نماینده آمریکا در سازمان ملل گفت: پیشنهاد لغو تحریم ها به ارزش ۶ میلیارد دلار به ایران داده شده است.

سی ان ان: ۵۶ درصد مردم آمریکا از توافق هسته ای با ایران حمایت می کنند

از سوی دیگر به گزارش تسنیم شبکه خبری سی ان ان در یک نظرسنجی روز پنجشنبه اعلام کرد که 56 درصد از مردم این کشور ترجیح می دهند که دولتمردان آمریکایی به جای پافشاری بر پایان دادن به برنامه هسته ای ایران محدودیت هایی را بر آن اعمال کنند. این درحالی است که 39 درصد از مردم این کشور با چنین توافقی مخالف هستند.مدیر بخش نظرسنجی سی ان ان اعلام کرد: " همانطور که قابل پیش بینی بود در این مورد اختلافاتی وجود دارد. دوسوم دموکرات ها از توافق با ایران حمایت می کنند اما تنها 45درصد از جمهوری خواهان از این مساله حمایت می کنند.

خراسان

-دولت قبل 57 هزار میلیارد ریال ودیعه مشترکان را نه به مردم داد نه به مخابرات
-لامپ های قاچاق چینی «چراغ سرطان» را در خانه های ایران روشن کرده است
-تاثیر بیانات محکم رهبری در واقعی کردن محاسبات 1+5
-«غنی سازی» محور ۳ روز مذاکره پرفراز و نشیب

کیهان

-بحث‌های داغ در روزهای سرد ژنو دود سفید یا سیاه؟
-11 کامیون سهمیه سوخت می گیرند اما بار حمل نمی کنند
-عده ای با داس دارند نیروهای انقلابی را درو می کنند
-قطعات و ابهامات مذاکره ژنو

جمهوری اسلامی

-آغاز ثبت نام وام ضروری 2 میلیون تومانی بازنشستگان کشوری
-مذاکرات هسته ای ژنو در یک قدمی امضا توافق نامه
-وزیر ارشاد: نیازی به تشکیل وزارت قرآن نیست
-ناگفته‌هایی از مرد اول امنیتی سفارت ایران در لبنان

آفرینش

-جان کری:"غنی‌سازی در ایران"، در توافق اولیه ژنو نخواهد بود
-فرصت یک ماهه سنای آمریکا به اوباما برای توافق با ایران
-ایران با جادوی قوچان نژاد به جام جهانی رفت
-دفترچه راهنمای آزمون دکتری 93 امروز منتشر می‌شود
-درخواست شورای خلیج فارس از روحانی

آرمان

-صفارهرندی: احمدی‌نژاد بر عهد اولیه پایدار نماند
- بهار 100روزه از سالی که نکوست
دور سوم مذاکرات ژنو، درحال پیشرفت
-احمدی‌نژاد 9 شاکی دارد

قانون

-پرداخت بدهی تولیدکنندگان با ارز 1800 تومانی
-رمزگشایی از لوگوی دانشگاه احمدی‌نژاد
-بچه‌های انقلابی را درو می‌کنند
-«آب سنگین» روی میز مذاکرات

شرق

-300 هزار میلیارد تومان پروژه نیمه تمام روی دست دولت
-90درصد خانواده های ایرانی کمبود کلسیم دارند
-دسترسی به مواد مخدر از 5 دقیقه تا یکساعت
-یک گام تا توافق هسته ای

ایران

-همکاری دولت و سپاه برای امنیت پایدار
-حافظه تاریخی جوهره هویت اجتماعی
-چراغ برنامه ریزی کشور روشن شد
-مشروطه انقلابی اصیل وخودجوش

حمایت

-ضرورت استفاده ازکارآگاه های خصوصی در پرونده های قتل
-تایید وجود پروتزهای چینی، هندی و قاچاق در بازار
-رشد 70 درصدی حرفه‌آموزی زندانیان
-چگونگی الزام به تنظیم سند رسمی

تهران امروز

-هشدار درباره شیوع پدیده‌ خطرناک معتادان دوگانه‌سوز
-انتظار برای دود سفید از مذاکرات ژنو
-امکان تفاهم با نتیجه برد- برد
-لویه جرگه در گذرگاه سخت

جام جم

-آلودگی هوا؛ همه بی تقصیر همه مقصر
-فوتبال ساحلی ایران شگفتی ساز شد
-انتظار واقعی از گزارش 100روزه
-مذاکره فشرده روی جزئیات

سیاست روز

-وقتی اپوزوسیون، رئیس‌جمهور را هدف می‌گیرد
-خودشیفتگی غرب، آفت مذاکرات سازنده
-تپش نبض بحران در کالبد اروپا
-ممکن است تورم بالاتر برود

مردم سالاری

-فاز جدید پرونده مرتضوی با اظهارات فرمانده ناجا
-بچه‌های انقلابی را با داس در وزارتخانه‌ها درو می‌کنند
-نباید مذاکرات هسته‌ای ژنو را مخدوش کرد
-انتظارات ایران از گفت‌وگوهای ژنو

دنیای اقتصاد

-پیش‌بینی‌ها از اقتصاد 2014 ایران و جهان
-ثبت رکورد نزولی برای طلا
-پذیرش حق غنی‌سازی ایران
-پیوند بورس با ساخت‌و‌ساز

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها