بیش از 70 درصد آب‌های شیرین زیر زمینی کشور مصرف شده است

کلانتری: 13 میلیارد تن نمک با خشک شدن دریاچه ارومیه به جان مردم می‌افتد

وزیر نیرو گفت: در ۲۹۰ دشت از ۶۰۹ دشت کشور وضعیت بحرانی داریم و در حقیقت ۲۹۰ دریاچه ارومیه داریم که رو به احتزار است و دارد خشک می‌شود.
کد خبر: ۶۱۴۸۳۹
۲۹۰ دریاچه ارومیه در حال احتزار است

حمید چیت‌ چیان در حاشیه جلسه گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی در جمع خبرنگارن گفت: موضوع وضعیت آب های زیرزمینی کشور در جلسه امروز مورد بررسی قرار گرفت و من اعتقاد دارم اگر واقعیات کشور به صورت صریح و صادقانه با مردم در میان گذاشته شود با تصمیم‌گیری و اقدام مردم و دولت کشور در مدیریت مشکلات موفق خواهد بود.

وی افزود: یکی از مسائلی که بسیار ضروری است مردم در جریان قرار بگیرند وضعیت آب های زیر زمینی است که متاسفانه ما شاهدیم در دشت‌هایی از کشور که جزو مناطق ممنوعه هستند برخی اقدام به حفر چاه می‌کنند که این مسئله غیرقانونی است و دور از چشم مسئولین انجام می‌شود.

وزیر نیرو نتیجه این اقدام را پایین رفتن سال به سال آب های زیرزمینی دانست و اظهار کرد: در دشت‌ هایی که در گذشته با هشت متر حفر چاه کشاورزان به آب می‌رسیدند هم اکنون عمق دستیابی به آب به بیش از 200 متر رسیده است.

وی افزود: با این که تعداد چاه‌ها هر سال اضافه شده اما مجموع آبی که از چاه‌ها برداشت می شود مرتبا در حال کاهش است و این بدین معنی است که کشاورزان در دسترسی به آب مورد نیازشان دچار مشکل خواهند شد.

به گفته این عضو کابینه دولت یازدهم، آب چاه‌ها به خاطر برداشت زیاد در برخی نقاط کشور شور شده و آبیاری با آب شور موجب شور شدن زمین‌های کشاورزی و لم‌یزرع شدن آنها شده است.

چیت‌ چیان با بیان اینکه منابع آبهایه زیرزمینی کشور به دو بخش ذخایر استاتیک و ذخایر دینامیک تقیسم می‌شود، خاطرنشان کرد: ذخایر دینامیک بخشی هستند که اگر در طول سال از آنها برداشت شود با بارش‌ها دوباره جبران می‌شود اما برداشت از ذخایر استاتیک غیر قابل جبران است و نباید از ذخایر ایستا و استاتیک آب‌های زیرزمینی‌ کشور برداشتی صورت بگیرد.

وی افزود: در طی سال های گذشته حدود یکصد میلیارد متر مکعب از ذخایر استاتیک آبهای زیرزمینی کشور برداشت شده که دیگر امکان جایگزینی آنها وجود ندارد.

چیت‌چیان با بیان اینکه به موجب برداشت بی‌رویه آب از منابع زیرزمینی در برخی نقاط کشور زمین نشست کرده است، اذعان داشت: این مسئله موجب می‌شود حتی اگر در طی سال‌های آینده بارش کافی داشته باشیم امکان افزایش حجم آب های زیرزمینی وجود نداشته باشد.

این عضو کابینه دولت در خصوص راهکارها تصریح کرد: کشاورزان باید کسانی که اقدام به حفر چاه غیرمجاز می‌کنند معرفی کرده تا با حفر چاه غیرقانونی برخورد قانونی شود. در غیر این صورت کسانی که ضرر خواهند کرد خود کشاورزان هستند.

وی افزود: همچنین در بخش کشاروزی باید با اصلاح الگوی کشت، اصلاح روش‌های آبیاری و تغییر روش به سمت کشت گلخانه‌ای در مصرف آب صرفه‌جویی شود که موجب خواهد شد هم نیاز به آب در بخش کشاورزی کاهش یابد و هم درآمد کشاورزان افزایش پیدا کند.

وزیر نیرو با بیان اینکه چون وضعیت دریاچه ارومیه و یا سایر تالاب‌ها که در شرف مرگ هستند با چشم دیده می‌شود بیشتر باورپذیر است، گفت: در 290 دشت از 609 دشت وضعیت بحرانی داریم و در حقیقت 290 دریاچه ارومیه داریم و دارد خشک می‌شود و رو به احتزار است و چون در  معرض دید ما نیست کسی نگران آنها نیست.

چیت چیان افزود: با ورود تشکل‌های مردمی، کشاورزان و بخش خصوصی خودم مردم باید به اصلاح این روند کمک کنند تا در آینده از حسب عدم وجود آب در سفره‌های زیرزمینی رها شویم.
(تسنیم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها