تحلیل روسها از مذاکرات ژنو؛

تغییر سیاست آمریکا در برابر ایران

کارشناسان روس معتقدند که دور کنونی مذاکرات ایران و گروه 1+5 در ژنو حاکی از تغییر سیاست آمریکا در مساله هسته ای ایران است.
کد خبر: ۶۱۴۱۲۸
تغییر سیاست آمریکا در برابر ایران

به گزارش ایرنا، رادیو دولتی صدای روسیه گفت: بدون تغییر موضع واشنگتن، پیشرفت در مذاکرات هسته ای با ایران امکان پذیر نبود.

پروفسور آلگ کولاکوف استاد دانشگاه نظامی روسیه در این باره به صدای روسیه گفت: رییس جمهوری آمریکا پس از یک رشته جنجال های جاسوسی و شنود مکالمه های تلفنی رهبران کشورهای مختلف جهان توسط آژانس امنیت ملی این کشور به ابتکار جدیدی در عرصه سیاست خارجی این کشور نیاز داشت.

درگزارش رسانه روسی گفته شد: همه می دانند که برنامه هسته ای ایران ماهیت برگشت ناپذیر یافته است و بحث در باره توقف آن بی معنی است و این برنامه راهی برای برگشت به عقب ندارد.

آندره ولودین رییس مرکز تحقیقات خاور آکادمی دیپلماتیک روسیه هم با اشاره به مذاکرات ژنو میان ایران و گروه 1+5 گفت: به راستی وضعیت به طرف بسته شدن پرونده هسته ای ایران پیش می رود.

در این گزارش آمده است: کشورهای اروپایی و متحدان آمریکا در این قاره از تحریم ایران خسارت های سنگینی متحمل شده و از این وضعیت خسته شدند.

احمدی نژاد پای میز محاکمه

سرپرست دادگاههای کیفری استان تهران گفت: زمان رسیدگی به شکایت از رئیس جمهور سابق تغییری نکرده و کیفرخواست جدیدی به دادگاه ارسال نشده است.

به گزارش مهر، آیت الله آملی لاریجانی رییس قوه قضاییه درباره احضار رییس‌جمهور به دادگاه کیفری استان تهران، گفت: وقتی مسوولین نظام مورد شکایت خصوصی افراد قرار می‌گیرند دستگاه قضایی نمی‌تواند رسیدگی نکند. پرونده هم مربوط به الان نیست بلکه از سال 88 به بعد این مساله مطرح بوده و سیر طولانی پیدا کرده و به لحاظ صلاحیت در دیوان عالی کشور رفته و به اینجا رسیده است.

پس از احضار احمدی نژاد به دادگاه شاهد واکنش سریع دولت به موضوع بودیم و لایحه افزایش اختیارات وزیر دادگستری از سوی دولت به مجلس فرستاده شد. همچنین احمدی نژاد طی نامه‌ای به رحیمی‌معاون اول رئیس جمهور خواستار حفظ استقلال کانون وکلای دادگستری شد.

با روی کار آمدن دولت روحانی بحث انتقال 16 میلیارد تومان به حساب دانشگاه ایرانیان مطرح شد و رسانه از تشکیل پرونده جدیدی برای رئیس جمهور سابق در این باره خبر دادند.

قاضی محسن افتخاری ، سرپرست دادگاه کیفری استان تهران درباره آخرین وضعیت این پرونده گفت: همانطور که پیش از این اعلام شده بود پنجم آذر به این شکایت در شعبه 76 دادگاه کیفری استان تهران رسیدگی می شود و تاکنون زمان محاکمه تغییر پیدا نکرده است.

تغییرات گسترده در دولت

تعداد عزل و نصب‌ها در دولت یازدهم در فاصله چند روز مانده تا وعده 100 روزه‌ای که رئیس‌جمهور برای ارائه گزارش عملکرد به مردم تعیین کرده بود، از مرز 1000 نفر گذشت.

به گزارش مشرق، از ابتدای شروع به کار حسن روحانی به عنوان رئیس‌جمهوری اسلامی ایران در تاریخ 12 مرداد 1392 تاکنون، بیش از هزار نفر از مدیران کشور برکنار شده‌اند. در میان وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های دولتی، نهاد ریاست جمهوری، وزارت نفت و وزارت بهداشت همچنان رکورددار بیشترین تغییر هستند.

تحولات مهم در مذاکرات ژنو

رادیو  فردا با پخش گزارشی تحولات در مذاکرات هسته‌ای ژنو را مهم و ناگهانی ارزیابی کرد و گفت:به طور ناگهانی تحولات مهمی درژنو رخ داد. این تحولات خیلی ها را شگفت زده است.
 
 خبر دیگر دیدار سه جانبه کاترین اشتون محمد جواد ظریف و جان کری است که آن در مقر اتحادیه اروپا انجام شد و خبری از تمام شدن آن گفتگوها مطرح نشده است .

به گفته رادیو  فردا، محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران گفته است: به هرحال ما وارد مرحله بسیار مشکل و بسیار حساس تدوین متنی شده ایم حالا به عنوان اعلامیه و بیانیه که احتمالی است که امروز به نتیجه برسد البته ممکن است که مذاکرات بیشتر طول کشد و نیاز به وقت بیشتری برای برداشتن گام ابتدایی باشد ولی به هرحال با توجه به حساس شدن این مرحله از مذاکرات دیدیم که علاقه به حضور در آن دارد زیاد می شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها