تلویزیون بی بی سی با بررسی نظر رهبر معظم انقلاب درباره مذاکرات هسته ای ایران با گروه پنج به علاوه یک گفت:آیت الله خامنه ای کماکان به نتیجه مذاکرات هسته ای ایران با گروه پنج به اضافه یک خوشبین نیست رهبر ایران در عین حال افراد را از توهین به تیم مذاکره کننده هسته ای برحذر داشته او در آخرین سخنرانی اش گفت اینها ماموران جمهوری اسلامی اند و نباید ماموری را که مشغول کاری است تضعیف کرد.
کد خبر: ۶۱۳۲۷۲
تحلیل بی بی سی از مدیریت هسته ای رهبر انقلاب

از سخنان آیت الله خامنه ای در آستانه آغاز دور جدید مذاکرات ژنو برداشت های مختلفی شد گروهی این سخنان را چراغ سبز رهبر ایران به دیپلماسی دانسته و آن را امیدبخش توصیف کردند و گروهی دیگر حرف های رهبر ایران را نشانه اعتقاد او به بی نتیجه بودن محتوم مذاکرات دانستند اعتقادی که لاجرم مذاکرات را به بن بست خواهد کشید.

مهدی مهدوی آزاد تحلیلگر بی بی سی گفت: آیت الله خامنه ای تقریبا تمام اهداف جمهوری اسلامی را مشخص کرد که از ایالات متحده و جهان غرب چه می خواهد . من در مجموع حرف های آیت الله خامنه ای را برعکس آن چیزی که  تصور می شود منفی نمی بینم.

علی واعظ تحلیلگر دیگر تلویزیون بی بی سی گفت:به گمان من حرف های رهبر جمهوری اسلامی نشانه ای از یک اراده سیاسی در ایران بودند برای حل مسئله هسته ای و در عین حال برای ادامه سیاست مخالفت با آمریکا و اسرائیل چه در سطح بین المللی و چه در سطح منطقه ای.

وی افزود: رهبر جمهوری اسلامی دو موضوع را به وضوح و آشکارا و برای چندمین بار روشن کردند و از هم جدا کردند و در عین حال خودشان را در یک موقعیت برد برد گذاشتند یعنی اینکه با اجازه دادن و حمایت کردن از تیم مذاکرات هسته ای در واقع نشان دادند که مانعی بر سر راه موفقیت این مذاکرات نیستند.

مانع تراشی صهیونیستها در مذاکرات هسته‌ای

 سید حسین موسویان، مذاکره کننده سابق کشورمان و محقق کنونی دانشگاه پرینستون آمریکا در یادداشتی که در روزنامه الشرق‌الاوسط منتشر شد به بررسی تحولات جاری پیرامون مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 و نیز آینده احتمالی این گفت‌و‌گوها پرداخت.

به گزارش تسنیم؛ وی می‌نویسد: در پی انتخاب دوباره اوباما به ریاست جمهوری آمریکا و نیز انتخاب روحانی به عنوان چهره ای میانه رو در انتخابات ریاست جمهوری سال 2013 در ایران نشانه های امیدوارکننده ای دیده شد. اوباما در مجمع عمومی سازمان ملل گفت: ما در پی تغییر حکومت  ایران نیستیم…ما برای حق مردم ایران برای دستیابی به انرژی صلح آمیز هسته ای احترام قائلیم… روحانی رئیس جمهور ایران هم در همان نشست با بهره برداری از فرصت به این اظهارات پاسخ مثبت داد و تأکید کرد که ایران در پی تعامل سازنده است و درصدد افزایش تنش با آمریکا نیست.

فضای سیاسی جدید در پی انتخابات ریاست جمهوری ایران که با گفتگوهای مستقیم بین واشنگتن و تهران تقویت شده بود، تأثیر ملموسی بر تحولات منطقه ای داشت.

پیشنهاد لابی صهیونیسم و تندروهای آمریکایی برای آزادی پول‌های بلوکه شده ایران در ازای امتیازات هسته‌ای و بدون اینکه تأثیری بر تحریم‌ها یک و چند جانبه داشته باشد اسب تروجانی بیش نیست که معمای هسته‌ای را پیچیده‌تر خواهد کرد.

شاهزاده سرکوبگر در تهران

در سفر رئیس فدراسیون بین‌المللی فوتبال، شیخ سلمان بن‌ابراهیم آل‌خلیفه حضور دارد . شیخ سلمان از نزدیکان پادشاه بحرین و از عوامل فعال در سرکوب انقلاب مردم این جزیره است.
 
به گزارش مشرق،در نامه هایی که از سوی جمعیت هایی چون جامعه جوانان بحرینی برای حقوق بشر، مرکز حقوق بشر بحرین و ... به فیفا ارسال شده، به نقش ویژه شیخ سلمان در سرکوب این حرکت انقلابی اشاره شده است. وی دستورهای رسمی و مستقیمی برای برخورد با انقلابیون در جزیره داشته که منجر به حبس، محرومیت و مجازات بسیاری شده است.
 
تا کنون از سرنوشت بیش از ۳۰ بازیکن، مربی، داور و فعال فوتبال در بحرین خبری در دست نیست یا در حبس های بدون نظارت به سر می برند. شمار قابل توجه دیگری نیز دارای محرومیت ها و حبس های رسمی هستند که همگی با دستور و حمایت شیخ سلمان است.

خشمی که هنوز فروکش نکرده است

کارشناس آمریکایی امور ایران در مقاله ای در پایگاه اینترنتی موسسه بروکینگز به جریان تسخیر لانه جاسوسی در 34 سال گذشته و خشم ایرانیان نسبت به آمریکا پرداخت و آن‌ را به گفتگوهای هسته‌ای کنونی ربط داد.

 «سوزان مالونی» در مقاله ای در این پایگاه نوشت: روز دوشنبه این هفته 34 سال از زمان تسخیر سفارت آمریکا در تهران می گذرد. در تهران گروه کثیری از مردم این روز را مثل هر سال با برگزاری تظاهرات ضد آمریکایی و با سر دادن شعار مرگ بر آمریکا گرامی داشتند.

در این مقاله آمده است: این فصل از تاریخ هنوز پس‌زمینه جدایی‌ناپذیر دیدگاه آمریکایی‌ها درباره ایران است، و به همان شدت خشم ایرانی‌ها از اقدامات ظالمانه آمریکا مانند مداخله اش در کودتای سال 1953 علیه دولت محمد مصدق و کمک های دولت رونالد ریگان رئیس جمهور اسبق آن به صدام در دوره هشت ساله جنگ عراق و ایران است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها