در مناظره تلویزیونی عنوان شد؛

وجود 800 هزار قاچاقچی مواد مخدر در کشور

سیزدهمین قسمت از برنامه مناظره شبکه یک سیما امروز با موضوع «اعتیاد و آسیبهای مرتبط با آن» برگزار شد.
کد خبر: ۶۱۳۹۰۹
وجود 800 هزار قاچاقچی مواد مخدر در کشور

مهم‌ترین علت رشد اعتیاد، تولید 80 درصد تریاک جهان در افغانستان، سود سه میلیارد دلاری قاچاقچیان ایرانی، عدم موفقیت سیاست تمرکز بر مبارزه با عرضه، تقدیم 16 هزار شهید و جانباز در مقابله با موادمخدر، ضرورت تدوین راهکار سوم در کنار گزینه‌های مهار عرضه و تقاضا، 10 میلیون قاچاقچی در خدمت 240 میلیون معتاد،نگرانی مقام معظم رهبری از بی‌توجهی دست‌اندرکاران مبارزه با موادمخدر و مطالبه 60 درصد مردم از نیروی انتظامی از مهمترین محورهای مناظره امروز بود.
 

به گزارش مهر، سردار علی مویدی رئیس پلیس مبارزه با موادمخدر، حجت‌الاسلام موسی قربانی نماینده دوره هشتم مجلس شورای اسلامی، امیرحسین قاضی‌زاده عضو کمیسیون اجتماعی مجلس و بابک دین‌پرست معاون کاهش تقاضای ستاد مبارزه با موادمخدر میهمانان این برنامه بودند.

موسی قربانی مستثار دیوان عالی کشور و عضو هیات رئیسه و کمیسیون قضایی مجلس در برنامه مناظره روز جمعه شبکه یک سیما درباره  عرضه و تقاضای مواد مخدر گفت: اکنون مواد مخدر جزء "ترین های" دنیا چه از جهت کمترین و یا بیشترین به حساب می آید. مواد مخدر یکی از مهمترین موضوعاتی است که اجماع جهانی راجع به آن وجود دارد. همچنین مواد مخدر پرتلفات ترین موضوع بعد از جنگها است. تلفات انسانی یعنی کسانی که در راه مبارزه با آن جانشان را از دست داده اند و یا آنهایی که جانشان در راه مصرف مواد گرفته شده است. این موضوع پراهمیت ترین بحث در جهت مبارزه با مواد مخدر است.

وی ادامه داد: شاید کمترین توفیق در زمینه مبارزه با مواد مخدر بوده باشد. نیروی انتظامی و بخش قضایی کشور در بخشهای دیگر موفق بوده اند اما در مبارزه با مواد مخدر خیر. پس باید بهترین برنامه در جهت مبارزه با این آسیب دیده شود.

در ادامه این برنامه علی مویدی رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا و فرمانده سابق نیروی انتظامی استان فارس گفت: یکی از دستاوردهای بزرگ نظام امر مبارزه با مواد مخدر است . توفیقات ایران در دنیا زبانزد خاص و عام شده است و همه اذعان دارند ایران در یک جنگ تمام عیار در زمینه مبارزه با مواد مخدر قرار گرفته است.

وی ادامه داد: 4 هزار شهید و 12 هزار جانباز نشان دهنده تلاش نظام در جهت مبارزه با مواد مخدر است. همچنین مواد مخدر یکی از تهدیدات جنگ نرم تلقی می شود چون مواد مخدر جزء سه تهدید جهان به حساب می آید. متاسفانه شرایط ژئوپلتیکی کشور نشان می دهد که باید در این زمینه حساسیت های بیشتری نشان دهیم.

مویدی گفت: نیروی انتظامی مفتخر است که زیر تابلوی پلیس جامعه محور حرکت می کند.

در دامه موسی قربانی نماینده مجلس گفت: دوستان همگی اشاره کردند که هزینه مبارزه با مصرف مواد مخدر کمتر است یا کاهش تقاضا اما هزینه های دیگر آن در نظر گرفته نشده است. ما انسان را در معرض دید سگ قرار می دهیم تا ببینیم آیا مواد مخدر با خود حمل کرده است یا خیر. این هزینه ها هزینه ای است که بابت کرامت انسانها داده می شود و کرامت انسانها را از بین می برد.  زن و بچه کسی که اعدام می شود چه گناهی دارند؟ کرامت انسانها در شیوه مبارزه با مواد مخدر زیر سئوال رفته است.

وی ادامه داد: 936 کیلومتر مرز مشترک با افغانستان داریم اگر هر کیلومتر یک برج پاسگاه زده شود این برج از هر سو 500 متر دید دارد و بهترین روش برای کنترل مرزها است.

در ادامه علی مویدی در پاسخ به موسی قربانی گفت: تلاش ما در دو، سه دهه گذشته بر بحث مقابله تمرکز شده است. اگر سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری به عنوان یک معیار تلقی شود و کارنامه دستگاههای مختلف را بررسی کنیم خواهیم دید که کدام دستگاهها بیشترین تلاش را کرده اند توانستیم در مرز خشکی با حمایت دولت انسداد خوبی را در مرزهای افغانستان ایجاد کنیم. این انسداد به نحوی انجام شده است که مسیر مواد مخدر از مرز افغانستان به ایران کمتر شده است. اگر بخش کوچکی از ایران با پاکستان نیز مسدود شود آثار بهتری را شاهد خواهیم بود.

در ادامه این برنامه بابک دین پرست به عنوان نماینده دولت به انتقاد از وضع موجود پرداخت و گفت: هیچ کس نمی تواند تضمین کند که با دیوار بتنی یا سیم خاردار می شود جلوی ورود مواد را گرفت پس چطور تولید مواد را در داخل کشور می شود گرفت؟ در این وضعیت خاص باید به بحران هایی که در آن مواجه هستیم توجه کنیم شاید مردمی که در این برنامه نظرات خود را اعلام کردند رویشان نمی شود که بگویند چرا دولت خودش مواد می فروشد. شاید آنها گفته اند اما صدا و سیما این صحبت ها را پخش نکرده است.

وی با بیان اینکه شیوع ایدز، هپاتیت در سال 84 بیشترین مرگ و میر داشته است اظهار داشت: روزی 13 هزارنفر به علت مرگ و میرهای غیرطبیعی از جمله سوءمصرف مواد مخدر از بین رفته اند.

وی ادامه داد: در سال 91 این آمار به روزی 8 هزار نفر رسیده است و 3 هزار و 56 نفر در سال 91 کشته شدند چرا مردم از اقداماتی که انجام می دهیم باخبر نیستند؟ چرا گروهی از جامعه به این باور رسیده که دولت کاری انجام نمی دهد؟ من فکر می کنم مردم به چند دلیل حق دارند عملکرد ما را قضاوت کنند می گویند 8 سال توانستیم در مقابل جهان غرب بایستیم و یک ذره از خاک وطنمان را از دست ندهیم و بیش از 30 سال در مقابل تحریم ایستادگی کنیم اما از حقوقمان عقب نشینی نکنیم ولی چطور می شود که نمی توانیم در برابر معتادان اقدام کارسازی انجام دهیم.

وی ادامه داد: نیروی انتظامی و وزارت اطلاعات سال گذشته 500 تن مواد مخدر کشف کرده اند این آمار را وقتی جهانیان می شوند نمی توانند تصور کنند اما مردم در ایران توزیع کننده و معتاد را می بینند.

دین پرست گفت: تفاوت زیادی بین جرم مواد مخدر و سایر جرائم وجود دارد. در جرم قتل یک قاتل و یک مقتول مورد بحث هستند اما در موضوع مواد مخدر این طور نیست. 10 میلیون قاچاقچی در دنیا در خدمت 240 میلیون معتاد هستند. در ایران 800 هزار قاچاقچی وجود دارد و یک میلیون و 325 هزار نفر معتاد. باید ببینید با چه شرایطی  در کشور مواجه هستیم و چرا یک میلیون و 325 هزار نفر از چرخه 800 هزار نفری حمایت می کنند.

حمیدرضا جلائی پور جامعه شناس و استاد دانشگاه نیز وارد بحث شد و گفت: اگر همه نهادهای حاکمیتی با مانیتور آسیب اجتماعی به موضوع نگاه کنند شاید بشود آن را کنترل کرد همه جوامع با اعتیاد روبرو هستند اما بحث بر سر این است که چقدر می توان آن را کنترل کرد.

وی تصریح کرد: تعداد معتادان در هر کشوری موضوع بسیار مهمی است می گویند هم اکنون بین 2 تا 4 میلیون نفر معتاد داریم اما این میزان دقیق نیست تا بدانیم که 4 سال بعد چه تعداد از این آمار کاهش پیدا کرده است. رابطه زیادی بین اعتیاد و بیکاری وجود دارد اما ما حتی نمی توانیم تعداد بیکاران را اعلام کنیم و تنها تخمین زده می شود که این آمار از 3 تا 5 میلیون نفر است.

سید امیر حسین قاضی زاده هاشمی از نمایندگان مجلس در این برنامه نیز گفت: مطالعاتی که انجام شده نشان می دهد که با سرمایه گذاری های اندک در حوزه پیشگیری از اعتیاد قطعا هزینه هایمان در بخش درمان یک به 10 کاهش می یابد.

دین پرست نماینده دولت در این برنامه از موسی قربانی نماینده مجلس پرسید آیا ما می توانیم جلوی مواد مخدر را در زندانها بگیریم موسی قربانی پاسخ داد حتما می شود ولی اگر این کار نشده  به طور قطع مشکلی داشته است.

مویدی در پاسخ به این اظهارات با دفاع از عملکرد نیروی انتظامی گفت: مانیتوری که ما آن را تهیه کرده می تواند سهل انگاری دستگاهها را در این فرایند پیش بینی و رصد کند.

دین پرست در ادامه بار دیگر به نبود آمار معتادان در کشور اشاره کرد و بیان کرد: باید آماری از معتادان داشته باشیم چون بدون آن نمی توان در این باره برنامه ریزی کرد اما آمار سازمان ملل نشان می دهد که آنها هم اعلام کرده اند بین 130 تا 240 میلیون معتاد در جهان وجود دارد و این یک رقم تخمینی است آیا در ایران باید معتادان سوار بر ماشین های گران قیمت را شمارش کرد و یا معتادان گوشه خیابان را. آماری که جهاد دانشگاهی اعلام کرده است از وجود یک میلیون و 325 هزار معتاد خبر می دهد. ما حتی با مواد روانگردان جدیدی مواجه هستیم که قبلا وجود داشته اما اسمش جدید است و منشاء آن گیاهان شادی بخش است ولی وقتی ترکیب می شود به عنوان مواد مخدر مورد استفاده قرار می گیرد این موضوع آنقدر مهم است که حتی سازمان ملل روی آن بحث کرده است ما باید به جایی برسیم که جامعه نخواهد مواد مصرف کند.

وی خاطرنشان کرد: تعدادی از معتادان را به جزیره فارو بردیم تا هیچ موادی در دسترسشان نباشد بعد متوجه شدیم پرزهای موکت کم شده است. آنها پرز موکت را لای کاغذ گذاشته و می کشیدند.

در ادامه این برنامه مویدی در پاسخ به اینکه چرا پلیس در شهرها برای جلوگیری از مواد مخدر تلاش کمرنگی دارد گفت: این موضوع برعکس است ما در مرزهای کشور به دلیل شرایط جغرافیایی کمترین نیرو را به کار می بریم و بیشترین نیرو در مسیر و شهرها است  و هدف گذاری های اولمان نیز در محلات و شهرها است.

مویدی همچنین در پاسخ به وجود  مافیا در مواد مخدر نیز گفت: خوشبختانه در نظام تابه امروزتلاش شده است که اگر مافیایی وجود دارد با آن برخورد شود. اگر عنصر خطایی وجود داشته باشد موضوع قابل بررسی است. بخش عمده ای از مواد در داروسازی های بکار گرفته می شود و بعد از کشف مواد مخدر گرم به گرم رصد می شود. مردم بدانند که بعد از کشف مواد مخدر گرمی از آن خارج از مسیر توزیع نمی شود.

دین پرست نماینده دولت در واکنش به این صحبت مویدی گفت: آقایان در طول هر سال 5 هزار خودرو شناسایی می کنند مجموع کشفیات از قاچاقچیان 50 میلیارد دلار می شود. سود قاچاقچی 3 میلیارد دلار است و ما سالی دو میلیارد دلار به بنیان قاچاقچیان ضربه می زنیم مشکل در شورای عالی مبارزه با پولشویی است که متاسفانه عضو آن نیستیم.

وی همچنین درخصوص سئوال دیگری در حوزه آموزش و پرورش و آمار دانش آموزان معتاد گفت: وزارت آموزش و پرورش درست آمار می دهد که می گوید دانش آموز مصرف کننده نداریم چون تا می بینند دانش آموزی مواد مصرف می کند او را اخراج می کنند. 25 سال پیش تصویب شد که مضرات استفاده از مواد مخدر در کتابها آورده شود بعد از 24 سال 11صفحه به این کار اختصاص داده شد. شما بپرسید چه تعداد دانش آموز در مدارس وجود دارد که پدر و مادرشان معتاد هستند این آمار را هم نخواهیم گرفت اما اکنون تعاملی بین ما و وزارت آموزش و پرورش وجود دارد که بنا شده هیچ دانش آموز مصرف کننده ای از مدرسه اخراج نشود بلکه تحت آموزش قرار بگیرد.

جلائی پور در تکمیل صحبت های دین پرست گفت: قبل از آموزش و پرورش این خانواده است که نقش مهمی در این زمینه دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۲
m
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۷
۰
۰
همه جوانب اعتیاد گفته شد جز یك نكته كه چرا در 20 سال گذشته تولید تریاك در افغانستان اینقدر بالا رفته؟
آیا غیر از این كه حق آب دریاچه هامون سیستان به پای بوته های خشخاش میره تا بلای جون و مال ایرانی ها بشه؟ آیا غیر از اینه كه اگر ایران دیپلماسی فعالی داشت و حق آب سیستان رو می گرفت نتیجه اش كاهش تولید خشخاش در افغانستان بود و در ایران جلوگیری از فقر و بیكاری و مهاجرت سیستانیان
یكی از مخاطبان تان
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۸
۰
۰
با سلام
روزنامه شما در 13 آبان امسال در صفحه اول تیتر زد كه 300 هزار توزیع كننده مواد مخدر در كشور داریم . حالا در مناظره ای كه انجام شده اعلام شده است كه این تعداد 800 هزار نفر هستند. این آمار هم در صفحه اول روزنامه شما اعلام شده است. جای تاسف زیادی دارد كه هیچ نوع نظارتی بر صحت اخبار در روزنامه شما نیست. اگر آمار امروز درست است چرا امار 13 آبان را منتشر كردید ؟ اگر درست نیست چرا آن را در صفحه اول منتشر كرده اید ؟ شما با این روش اعتماد مخاطبان را از خودتان سلب می كنید. تناقض گویی ها در انتشار صفحات اول نشان دهنده بی توجهی و بی دقتی است.
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها