دبیر کل سازمان ملل متحد:

ایران باید در ژنو2 حضور داشته باشد

سید حسن نصرالله:

عربستان در پی برهم زدن روند برگزاری «ژنو2» است

دبیرکل حزب الله لبنان در مراسم بیست وپنجمین سالگرد تاسیس بیمارستان رسول اعظم(ع) واقع در منطقه ضاحیه در جنوب بیروت به تشریح تازه ترین مواضع خود در قبال تحولات منطقه وجهان پرداخت.
کد خبر: ۶۱۰۴۲۲
عربستان در پی برهم زدن روند برگزاری «ژنو2» است

سید حسن نصرالله با بیان اینکه بیمارستان رسول اعظم از موسسات مقاومت ویکی از موسسات پایدار به شمار می رود به تحولات اخیر لبنان پرداخت و تصریح کرد:آزادی گروگان های «اعزاز» را به آنها وخانواده های شجاعشان که مسئولیت های زیادی را تحمل کردند تبریک گفته و همچنین از از افرادی که در نهایت آزادی این افراد را فراهم کردند قدردانی می کنم.

دبیرکل حزب الله لبنان با بیان اینکه بازگشت گروگان ها به لبنان امیدهای دیگرانی که حالتی مشابه با آنها را دارند برانگیخته افزود:باید باقی پرونده های دیگر در این رابطه را مورد پیگیری قرار داده واین موضوع در سخنان مقامات لبنانی دیده می شود که باید چارچوب های پیگیری ومسئولیت آن مشخص شود.

وی در ادامه با اشاره به اینکه با مشارکت سوری ها وامید برای آزادی دو فرد مسیحی اقدام کرده ومسئولیت فقدان این دو فرد بر عهده ماست گفت:هنگامیکه گروگان های اعزاز برگشتند برخی خانواده هایشان را در لبنان از دست دادند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه هزاران لبنانی در زمان یورش اسرائیل به این کشور که در میان آنها چهار دیپلمات ایرانی هم وجود داشتند کشته و ربوده شدند تاکید کرد:پرونده بسیار مهم وحساس ،پرونده ربوده شدن امام موسی صدر است.

نصرالله با تاکید بر پیگیری پرونده ربوده شدن امام موسی صدر و دوتن از دوستانش اضافه کرد:از مقامات ایران و لیبی خواستار حل وفصل این پرونده شدیم اما با این وجود فشار برخی از کشورها در این باره به لبنان پایان نیافته است.

دبیرکل حزب الله لبنان همچنین خواستار پیگیری پرونده ربوده شدن امام موسی صدر از سوی دولت لبنان شد وادامه داد:اگر مانعی در پیش روی این پرونده وجود دارد باید کنار رفته وشناخته شود.

وی در ادامه به موضوع بحران سوریه هم پرداخت وگفت:در سوریه تحولات گسترده ای طی مدت زمان گذشته پدید آمده که به نفع ارتش سوریه وگروه های مردمی بوده است و همچنین ناتوانی گروه های مسلح از تغییر موازنه قوا به عنوان پیش شرط کنفرانس ژنو به وجود آمده است.

سید حسن نصر الله ادامه داد:ما همچنین در مدت زمانی اخیر شاهد ناتوانی مخالفان سوری در متحد شدن بوده وهمچنین مشکلات کشورهای حامی مخالفان و سرنگونی ایده تجاوز به سوریه را دیدیم وبه مقاومت نظام سوریه وتوان آن در مقابله با چالش ها پی بردیم.

وی در ادامه با بیان اینکه جهانیان به این نتیجه رسیدند که راه حل نظامی در سوریه پذیرفتنی نیست بلکه راه حل آن سیاسی واز طریق گفتگوی سیاسی بدون شرط است گفت:آنچه که از برگزاری کنفرانس ژنو2 گفته می شود افق های تازه ای در آینده سوریه باز کرده و به اعتقاد من لبنان وتمامی کشورهای منطقه از بحران سوریه تاثیر خواهند پذیرفت وباید به سمت راه حل سیاسی رفت.

دبیرکل حزب الله لبنان در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد:کشورهایی در منطقه هستند که همچنان از اوضاع سوریه عصبانی بوده که در راس آنها عربستان سعودی جای دارد.

وی ادامه داد:ده ها هزار تن از کشورهای مختلف به همراه سلاح و کمک رسانه ای وسیاسی با هدف سرنگون کردن نظام سوریه به این کشور آورده شدند وعربستان در پی تخریب حل وفصل سیاسی بحران سوریه و توقف کنفرانس ژنو2 است.

نصرالله با اشاره به اینکه افزایش کشتار وقربای شدن غیرنظامیان پیامدهای بر منطقه خواهد گذاشت وادامه این اقدامات به عنوان تداوم دشمنی به شمار می رود گفت:باید بیشتر از هر زمانی انگشت اتهام را به سمت کسانی گرفت که در پی مانع تراشی در مقابل حل سیاسی بحران سوریه نشانه رفت.

دبیرکل حزب الله لبنان تاکید کرد:نتیجه در سوریه به شکست ائتلاف بین المللی ومنطقه ای وداخلی که در پی تسلط بر این کشور بودند منجر شد واین واقعیتی است.باید به سمت تکمیل واقعیت وبازسازی سوریه رفت واین مسئولیت مردم سوریه وکشورهای عربی است.

 نصرالله در بخش دیگری از سخنان خود در جنوب لبنان به تحولات این کشور هم پرداخت واظهار داشت:امکان تغییر یافتن شرایط در لبنان وجود دارد.جهانیان از این پس پیاده کردن سیستم 9-9-6 در تشکیل دولت را قبول نمی کنند.

وی همچنین با انتقاد از فشارهای عربستان وجریان 14 مارس بر دولت لبنان اظهار داشت:من گروه های سیاسی خارج از دولت را به این فرامی‌خوانم که کمی به لبنان رحم کنند.

دبیر کل حزب الله لبنان با تاکید بر نقش ارتش لبنان تصریح کرد:ارتش لبنان باید مسئولیت طرابلس را برعهده داشته و این را باید برای ارتش فراهم کرده وبه دفاع از این نهاد بپردازیم.این تنها راه حل است.

وی با دردناک خواندن اوضاع جاری در طرابلس اظهار داشت:راه حل تامین امنیت در طرابلس در فراخواندن اعضای «داعش والنصره» نیست.با این وجود دولت شبکه های تروریستی را می شناسد وباید برای جلوگیری از انفجارات گام های مناسبی اتخاذ شود(.باشگاه خبرنگاران)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
صعود به عشق مردم وطنم

گفت‌وگوی «جام‌جم» با امیرمحمد دانایی،جوان‌ترین ایرانی صعودکننده به اورست در آستانه سفر به کوه وحشی

صعود به عشق مردم وطنم

نیازمندی ها