بان کی‌مون، دبیرکل سازمان ملل در نامه‌ای هشدارآمیز به شورای امنیت اعلام کرده است، با توجه به گسترش تروریسم در شرق آفریقا و حمایت از دولت سومالی، یک نیروی نظامی آفریقایی با پشتیبانی سازمان ملل باید عملیات نظامی جدیدی را در سومالی علیه شورشیان الشباب آغاز کند. دبیرکل سازمان ملل در این نامه تقاضای اعزام هزاران نیروی اضافی آفریقایی به موگادیشو برای شکست نهایی الشباب را کرده است.
کد خبر: ۶۱۰۱۹۶
اعلام جنگ سازمان ملل علیه گروه تروریستی الشباب

این تهاجم می‌تواند توانایی این گروه شبه‌نظامی در جذب آزادانه نیروهای جدید را مختل و تامین هزینه عملیات تروریستی را از موگادیشو تا نایروبی پایتخت کنیا که اخیرا هدف حمله الشباب قرار گرفت و باعث کشته‌شدن تعداد زیادی غیرنظامی در یک مجتمع تجاری شد، دشوارتر کند.

بان کی‌مون در این نامه با تاکید بر قدرت گرفتن دوباره الشباب از 15 کشور عضو شورای امنیت در خواست تامین مالی و حمایت نظامی برای ماموریت نیروهای اتحادیه آفریقا در سومالی و نیز ارسال هلیکوپترهای نظامی و دیگر تجهیزات پیشرفته برای حمله به پناهگاه‌های الشباب در مناطق روستایی شمال سومالی کرد.

دبیرکل سازمان ملل ضمن وخیم خواندن شرایط امنیتی سومالی از نیاز فوری به تشدید عملیات نظامی علیه الشباب به منظور جلوگیری از بروز مخاطرات گذشته سخن گفت.

وی بر استراتژی ترسیم شده از سوی نمایندگان اتحادیه آفریقا و سازمان ملل که اواخر آگوست و اوایل سپتامبر برای ارزیابی خطر الشباب به سومالی سفر کردند، صحه گذاشت.

بان کی‌مون از شورای امنیت خواست مجوز افزایش 4400 نیروی نظامی از اتحادیه آفریقا تحت فرماندهی نیروهای بروندی اوگاندا و دیگر کارمندان مورد نیاز برای حمایت از این نیروها در یک دوره دو ساله را صادر کند.

وی همچنین شورای امنیت را برای تامین و پشتیبانی از ده هزار نیروی نظامی در حال نبرد در سومالی فراخواند.

بان کی‌مون در این نامه نوشت، تشکیل یک نیروی موقت نظامی باید راه را برای خروج فوری نیروهای بین‌المللی فراهم کند.

نیروی نظامی اتحادیه آفریقا ابتدا در سال 2007 با 18 هزار نفر برای مقابله با شورش الشباب و حفظ دولت انتقالی تحت حمایت سازمان ملل در سومالی تشکیل شد. در طول دو سال گذشته نیروهای اتحادیه آفریقا گروه الشباب را از شهرهای اصلی سومالی از جمله موگادیشو و کیسمائو بیرون رانده‌اند، اما این جنبش با جمع‌آوری دوباره نیروهایش استراتژی خود را از جنگ متعارف و حفظ شهرهای مهم به انجام عملیات تروریستی علیه اهداف سازمان ملل و کشورهای خارجی در سومالی تغییر داده است.

الشباب نوزدهم ژوئن در حمله‌ای خونین علیه نیروهای کمک‌رسان در مرکز شهر موگادیشو هشت نفر از کارمندان سازمان ملل را به قتل رساند.

بنا به گزارش محرمانه نیروهای مشترک اتحادیه آفریقا و سازمان ملل که همزمان با نامه دبیرکل به اعضای شورای امنیت منتشر شد، این حمله و نیز تهدید به تشدید اقدامات خشونت‌آمیز از سوی الشباب فعالیت کارمندان سازمان ملل در موگادیشو را محدود و مانع برنامه‌های سازمان ملل در حمایت از دولت فدرال شده است.

این گزارش ضمن ترسیم تصویری نگران‌کننده از شرایط امنیتی در سومالی هشدار می‌دهد، دستاوردهای نظامی دو سال گذشته اکنون به مخاطره افتاده است و الشباب با هزاران نیروی مسلح در حال عضوگیری نیروهای جدید است و اگر چنین روندی متوقف نشود، این گروه احتمالا اهدافش را به خارج از سومالی گسترش خواهد داد.

این گزارش که مورد تائید بان کی‌مون نیز هست بر ضرورت از سرگیری عملیات نظامی علیه الشباب برای مقابله با تاکتیک‌های جنگ‌های نامتقارن این گروه و بستن راه نفوذ آن به شهرهای موگادیشو و کیسمائو تاکید کرده است.

در این گزارش ضرورت تغییر استراتژی دفاعی نیروهای اتحادیه آفریقا به حالت تهاجمی به منظور پاکسازی و تصاحب مناطق کلیدی روستایی و گذرگاه‌های استراتژیک اقتصادی مطرح شده است.

با آن‌که عملیات اتحادیه آفریقا در سومالی به پاکسازی مناطق جنوب سومالی از شبه‌نظامیان الشباب منجر شده است، اما این نیروها به دلیل نبود امکانات نظیر مهندسی جنگ، تجهیزات امنیتی و لجستیکی، وسایل مخابراتی و بویژه هلیکوپترهای نظامی قادر به گسترش عملیات‌ خود نیستند.

منبع: فارین پالیسی
مترجم: ایرج جودت

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها