خیالم راحت است که در سینما اشتباه نکردم

حال و هوای پژمان بازغی در 40 سالگی

شاید از این به بعد یک پژمان دیگرنیز به اسامی بازیگران سینمای ایران اضافه شود ودر کنار پژمان بازغی نام پژمان جمشیدی نیز بر پرده سینماها حک شود. البته این یک رویایی دست نیافتی نیست و همین چند روز پیش خبری مبنی بر حضور پژمان جمشیدی در یک تله فیلم منتشر شده است.
کد خبر: ۶۱۰۰۵۹
درباره پدیده این روزهای تلویزیون پژمان جمشیدی/ بازیکن بازیگر!

تله فیلم «شرف خانواده فاضل» به کارگردانی پوریا جاویدپور حدود هشت روز پیش کلید خورده است و تصویربرداری آن در منزلی حوالی لواسان که لوکیشن اصلی پروژه است، ادامه دارد. پژمان جمشیدی در این فیلم یکی از نقش‌های اصلی را بازی می‌کند . بازیکنی که به گفته اهالی فوتبال درورزش چندان خوش شانس نبوده حالا ستاره اقبالش درآسمان بازیگری درخشیده و بسیاری را شگفت زده کرده است تا جایی که پرویز پرستویی نیز او را یک استثناء در بازیگری دانسته و به ستایش بازیش پرداخته است. بازیکنان فوتبال و بازیگران سینما همواره به عنوان ستاره های محبوب مردم شناخته شده و نسبت بین این دو نیز گاه اتفاقات جذابی را رقم زده. به غیر از جهانگیر کوثری تهیه کننده ای که کارشناس فوتبال و بازیکن سابق تیم استقلال است برخی بازیگران هم وجود دارند که علاقه وتعصبشان به یک تیم فوتبال برکسی پوشیده نیست مثل امیرجعفری وعلاقه شدیدش به استقلال یا پرسپولیسی بودن پژمان بازغی.

رفاقت بین این دو صنف نیز گاه سوژه اخبار وعکس های مطبوعاتی قرار می گیرد و اوج این رویارویی به رقابت های دو تیم فوتبال هنرمندان و فوتبالیست های حرفه ای ختم می شود. نسبت بین فوتبال و سینما بیش از این در فیلم ها و سریالهایی قابل ردیابی است که زندگی یک بازیگر یا مسائل و حاشیه های فوتبال دستمایه روایت یک قصه قرار می گیرد مثلا حسن فتحی که زمانی سودای فوتبالیست شدن درسرداشت در سریال زاینده رود قصه یک فوتبالیست را با بازی اشکان خطیبی روایت می کند یا حسین سهیلی زاده در مجموعه سه، پنچ، دومناسبات حرفه ای فوتبال را دستمایه قصه خود قرار می دهد. در سینما هم شاهد فیلم هایی هرچند ضعیف با محوریت فوتبال بودیم. اتفاقی که در جهان هم سابقه دارد و فوتبالیست افسانه ای " پله" در فیلم فرار به سوی پیروزی به ایفای نقش می پردازد. اما در میان فیلم و سریالهایی که با محوریت فوتبال ساخته شده شاید هیچ کدام به اندازه سریال پژمان به کارگردانی سروش صحت سر و صدا نکرده و مورد توجه مردم قرار نگرفته است. فارغ از حضور قاسم خانی ها به عنوان نویسنده که براعتبار آن افزوده و معمولا آثار آنها با مخاطبان فراوان همراه است بازی پژمان جمشیدی بازیکن سابق تیم پرسپولیس است نه صرفا حضور آن. چون قبلا هم سابقه داشته برخی بازیکنان فوتبال جلوی دوربین سینما و تلویزیون حاضر شونند که نمونه اش حضور انصاری فرد در مجموعه زیرآسمان شهر است اما پژمان جمشیدی دراین مجموعه که نام او را نیز یدک می کشد به عنوان نقش اول چنان چشم گیر است که گویی او بیش از اینکه بازیکن باشد بازیگر است!

البته شاید هنوز برای قضاوت کردن قطعی درباره توانایی های بازیگری این بازیکن زود باشد چه بسیار افرادی که از حوزه های دیگر وارد عرصه بازیگری شدند و در حضور اولشان خوش درخشیدند و دیده شدند اما دولت مستعجل بودند و نتوانسته اند در این عرصه ماندگار شوند.

گاهی بازی حسی- غریزی به کمک این افراد می آید و آنها خوب در مقابل دوربین ظاهر می شوند. بسیاری از اینها به شکل تکنیکی و حرفه ای بازیگر نیستند و شاید تنها هنر آنها این باشد که خود واقعیشان را در مقابل دوربین به خوبی عرضه می کنند به خصوص که شخصیت و نقشی که بازی می کنند به خود شخصیشان نزدیک باشد.

 پژمان جمشیدی که در اینجا خودش و زندگیش محورقصه شده و طبعا باید توان بازیگری او را در نقش و موقعیتی دیگر محک زد و سنجید.اگر او بتواند به همین خوبی در ایفای نقشی غیر از خود نیز ظاهر شود می توان به آینده سینمایی او امیدوار بود. هرچند نشانه های پررنگی از این توانایی هم اکنون نیز با ایفای نقش " پژمان" در وی دیده می شود. از سوی دیگر بازیکنان ورزشی شاید نسبت به برخی حرفه ها و مشاغل دیگر سنخیت نزدیک تری با بازیگری داشته و به هرحال نوعی از بازیگری را در زمین های ورزشی تجربه می کنند و به عرضه خود در مقابل چشم هزاران نفر ازتماشاگران قرار می دهند. هرچند بین تماشاچی و تماشاگر تفاوت هایی است اما می توان نشانه هایی از این تشابه را دراین زمینه قائل بود که به عنوان یک پیش زمینه به کمک کسی مثل پژمان جمشیدی آمده و درموفقیت وی موثر بوده است. خود جمشیدی نیز درمصاحبه ای گفته به بازیگری ادامه می دهد. حال سوال اینجاست که آیا او می تواند به بازیگری حرفه ای در سینما بدل شود؟ پرویز پرستویی او را یک استثناء خطاب کرد.

 آیا استثناء بودن استثنا" به همین نقش ختم می شود یا پژمان روزی به پرویزی دیگر بدل خواهد شد؟ بی رحمی وپیچیدگی سینما و بازیگری کمتر از فوتبالیست بودن و ماندن نیست و ماندگار شدن در این عرصه لزوما به شهرت جمشیدی و سابقه اش در فوتبال برنمی گردد او باید بتواند موقعیت کنونی خود را در مقام بازیگر حفظ کند وگرنه به سرعت فراموش می شود همچنان که اگر وی به عرصه بازیگری پا نمی گذاشت به یکی از فراموش شدگان فوتبالی بدل می شد.

 به هرحال پژمان جمشیدی یا بر اساس شانس و اقبال یا هوشمندی خود تا اینجا توانست با نمایش خود درقاب تلویزیون  خودش را از قاب شدنش صرف درحافظه تاریخی فوتبال نجات دهد.

سید رضا صائمی/ هفته نامه سروش

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها