هرمز صدیقی در گفت‌وگو با جام جم آنلاین:

صنعت بیمه، نیازمند اصلاح فوری و عاقلانه است

نایب رییس هیئت مدیره انجمن‌های صنفی کارفرمایی نمایندگان بیمه ایران با انتقاد از بی‌توجهی به فرهنگ بیمه کشور برخی از مشکلات این صنعت را فقدان قوانین بروز و مشارکت نداشتن واقعی فعالان صنعت بیمه در اداره این صنعت، ارزیابی و تأکید کرد: ایران جایگاه خود را در صنعت بیمه از دست داده و بازیابی این جایگاه نیازمند اصلاح برخی ایرادهای اساسی این حوزه است.
کد خبر: ۶۰۹۶۲۲
صنعت بیمه، نیازمند اصلاح فوری و عاقلانه است

«هرمز صدیقی» نایب رییس هیئت مدیره کانون سراسری انجمن‌های صنفی کارفرمایی نمایندگان بیمه ایران در گفت و گو با جام‌جم آنلاین با اشاره به پیشتازی تاریخی ایران در صنعت بیمه گفت: صنعت بیمه کشور ما در قیاس با کشورهای منطقه ؛ دارای سابقه تاریخی درخشانی است . شرکت سهامی بیمه ایران به عنوان اولین شرکت بیمه در خاورمیانه و دومین شرکت بیمه درآسیا بعد از ژاپن به سال 1314 در ایران تاسیس شد و سالهای متمادی نیز توانست عنوان بزرگترین وموفقترین شرکت بیمه در منطقه را برای خود حفظ کند.

ایران جایگاه خود را در صنعت بیمه از دست داده است

وی با بیان اینکه وضعیت صنعت بیمه کشور در شرایط فعلی وضعیت مطلوبی نیست؛ تأکید کرد: صنعت بیمه ما در طول چند دهه اخیر و علی رغم تاسیس تعداد قابل توجهی شرکت‌های بیمه دولتی وغیر دولتی، جایگاه پیشتاز خود در منطقه را از دست داده است، که مهمترین عامل آن را باید غفلت عمومی مردم از  نقش ویژه توسعه  صنعت بیمه در توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی دانست.

وی همچنین افزود: متاسفانه بخشهای عظیمی از جامعه ما اطلاعات لازم از انواع بیمه ومزایای استفاده از آن را ندارند  و بیمه مرکزی  نیزکه متولی اصلی توسعه فرهنگ بیمه در جامعه است تا کنون اقدام موثری برای ترویج عمومی فرهنگ بیمه انجام نداده و شرکت‌های بیمه هم صرفا به تبلیغ نام خود آن هم  به صورتی کاملا غیر حرفه ای که عموما به ضد تبلیغ تبدیل می شود پرداخته و می پردازند.

بیمه، مفهومی که دولت و ملت از آن غافل شده‌اند

نایب رییس هیئت مدیره کانون سراسری انجمن‌های صنفی کارفرمایی نمایندگان بیمه ایران با انتقاد از کم‌توجهی به آموزش اهمیت بیمه به مردم، گفت: جای مفاهیم اساسی بیمه در کتاب‌های درسی ما، سریالهای پر بیننده تلویزیونی و فیلم های هنرمندان صاحب نام سینما و دیگر عرصه‌های فرهنگی خالی است و در طول این چند دهه گذشته اگر بودجه ای هم برای چنین حرکتهای فرهنگ سازی اختصاص یافته باشد عموما در بیراهه هزینه شده ومحصول نهایی از حداقل کیفیت لازم بی بهره بوده است.

مدیران کار نابلد مانع توسعه صنعت بیمه ایران بودند

وی همچنین با انتقاد از کم توجهی دولت‌های گذشته به صنعت بیمه، تصریح کرد: متاسفانه این غفلت محدود به ملت نبوده و دولت های مانیز اغلب از  نقش ویژه توسعه  صنعت بیمه در هر گونه  توسعه اقتصادی – اجتماعی – فرهنگی غافل مانده اند.

بیمه مرکزی که دارای وظایف حاکمیتی برای توسعه بیمه و مهمتر ازهمه نظارت بر عملکرد شرکتهای بیمه است؛ متاسفانه به عنوان یک شرکت بیمه اتکایی عملا در سود شرکتهای بیمه تحت نظارت خود شریک  است و از همین رو  از وظایف نظارتی و اجرایی خود  بازمانده است.

صدیقی تأکید کرد: بارزترین نشانه این غفلت دولت درباره اهمیت بیمه، سپردن سکان هدایت و سیاستگذاری کلان صنعت بیمه کشور در چند دهه اخیر به دست مدیرانی است که علیرغم توانایی در سایر عرصه ها، فاقد دانش لازم و سابقه کافی کار اجرایی در صنعت بیمه بوده‌اند  و اغلب  همزمان با دریافت حکم مدیریت و جلوس بر بالاترین کرسی ها در  صنعت بیمه، تازه مصمم می شدند با تاریخچه ؛ مفهوم و رسالت این صنعت آشنا شوند!...البته ناگفته نماند که معدود مدیران ارزشمندی که از بدنه صنعت بیمه بر آمده بوده اند بسیار موفق تر  عمل کرده، ودست آوردهای درخشانی نیز داشته اند.

راهکارهای عبور صنعت بیمه از وضعیت نامطلوب امروز چیست؟

نایب رییس هیئت مدیره کانون سراسری انجمن‌های صنفی کارفرمایی نمایندگان بیمه ایران با بیان اینکه باید هرچه سریعتر راهکاری برای عبور صنعت بیمه کشور از وضعیت فعلی اندیشیده شود، از تلاش مجموعه‌ای از کارشناسان صنعت بیمه برای  همکاری و مشورت با دولت یازدهم برای کمک به صنعت بیمه خبر داد.

صدیقی در تشریح برخی اولویت‌های الزامی برای تغییر وضعیت صنعت بیمه در کشور گفت: یکی از الزامی‌ترین نیاز های صنعت بیمه به روز شدن قوانین این حوزه است، قوانین بیمه  بسیار قوی و جامع و کامل است، اما بعد از 71 سال نیازمند به روز رسانی است و می بایست با مشارکت حقوق دانان و صاحب نظران صنعت بیمه و نهادهای مدنی غیر دولتی مورد بازنگری قرار گیرد .

ساختار شورای عالی بیمه باید اصلاح شود

صدیقی همچنین افزود: شورای عالی بیمه  نیز که عالی‌ترین مرجع سیاستگذاری کلان صنعت بیمه است، نیازمند بازنگری در وظایف  و تغییر در ترکیب اعضاست؛ مروری بر برخی ضعف‌ها وتناقضات موجود در آئین‌نامه‌های مصوب شورا نشانگر این ضرورت است که اکثریت اعضاء آن  می بایست علاوه بر دانش بیمه‌ای دارای سابقه موثر اجرایی و کاربردی در صنعت بیمه نیز باشند. همچنین می بایست فرصت حضورنمایندگان  منتخب  تشکلهای صنفی نمایندگان و کار گزاران و مشارکت ایشان در سیاست گذاری های کلان شورای عالی بیمه مهیا گردد .

وی با بیان اینکه در قانون فعلی از ده نفر عضو شورای عالی بیمه تنها یک نفر کارشناس بیمه به انتخاب مجمع عمومی و یکنفر مطلع ازبیمه به انتخاب رئیس اتاق بازرگانی پیش بینی شده است؛ تصریح کرد: متاسفانه تاکنون حتی این ظرفیت اندک هم نادیده انگاشته شده و اعضاء منتخب این دو ارگان در شورای عالی بیمه  معمولا با نمایندگان وکارگذاران بیمه که تولید کننده بالغ بر 85% از پرتفوی کل  بیمه در کشور هستند هیچ گونه  ارتباط و نسبتی  ندارند .

سهیم شدن نهاد نظارتی در سود شرکت‌هایی که باید بر آن‌ها نظارت کند

نایب رییس هیئت مدیره کانون سراسری انجمن‌های صنفی کارفرمایی نمایندگان بیمه ایران، با انتقاد از مکانیزم اجرایی صنعت بیمه کشور از سهیم شدن بیمه مرکزی در سود شرکت‌های بیمه خبر داد و گفت:  بیمه مرکزی که دارای وظایف حاکمیتی برای توسعه فرهنگ بیمه ، تنظیم امور بیمه گری...و مهمتر ازهمه نظارت بر عملکرد شرکتهای بیمه است ؛ متاسفانه به عنوان یک شرکت بیمه اتکایی عملا در سود شرکتهای بیمه تحت نظارت خود شریک  است و از همین رو  از وظایف خود که عمدتا اجرایی هستند بازمانده است.

وی تأکید کرد: برای تغییر در این وضعیت لازم است وظایف اجرایی خود را کنار نهاده و با تشکیل شرکتهای بیمه اتکایی قدرتمند موافقت نموده و یا اجازه حضور در عرصه بیمه های اتکایی را به شرکتهای قدرتمند موجود بدهد.

خصوصی سازی واقعی، ضرورتی برای رشد بیمه ایران

صدیقی درباره وضعیت «بیمه ایران» نیز گفت:  شرکت سهامی بیمه ایران که علی رغم حضور تعداد چشمگیر شرکت‌های رقیب همچنان بیش از 50 درصد پرتفوی بیمه‌ای کشور را به تنهایی در اختیاردارد؛  از مشکلاتی که تمامی بنگاه های اقتصادی کاملا دولتی بدان مبتلا هستند؛ رنج می‌برد که از نگاه متخصصان ما تنها راه حل این مشکلات کمک به خصوصی‌سازی واقعی در بیمه ایران است

وی با طرح این پرسش که آیا نمی توان 49 در صد سهام این بزرگترین شرکت بیمه کشور را که به نوعی مادر صنعت بیمه کشور نیز محسوب و بسیاری از نهادهای این صنعت از بیمه مرکزی تا سازمان تامین اجتماعی از دل آن بیرون امده اند به کارکنان و نمایندگان این شرکت واگذار نمود؛ تأکید کرد: در این صورت هم دغدغه مقامات عالیرتبه نظام از وجود اهرم دولتی قوی در صنعت بیمه برطرف می شود و هم علاوه بر ایجاد انگیزه کافی در بدنه اداری شرکت موجبات مشارکت بخش خصوصی در سیاستگذاری  واتخاذ تدابیر خرد و کلان و شایسته سالاری در مدیریت‌ها نیز فراهم می گردد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۵
آیدین زمانلو
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۴
۰
۰
مشكلات صنعت بیمه را به عنوان یك كارشناس بیمه به خوبی بیان فرمودید
حسین ارادتی
United States
۱۴:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۵
۰
۰
جناب صدیقی درود بسیار متقن! حق مطلب را ادا نموده اید.انشااله مورد توجه مسئولان دلسوز باشد!
امین
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۵
۰
۰
دوش با من گفت پنهان كاردانی تیزهوش
وز شما پنهان نشاید كرد سر می فروش ... حافظ .
هرمز صدیقی
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
۰
۰
استاد گرانقدر جناب آقای ارادتی عزیز وگرامی توجه مهر آمیز حضرتعالی موجب افتخار و امتنان بنده است .سپاس ازمهر همواره
عقیقی
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۸
۰
۰
بنده با بحث تجدید نظر در قوانین بیمه ای كشور كاملاً موافق بوده و هستم . بیمه در ایران نیازمند این است كه همگام با كشورهای اروپایی و آمریكائی قوانین خود را تغییر دهد به خصوص در بیمه های زندگی .
در خصوص عملكرد بیمه مركزی نیز منتقد سیاست های كنونی آن هستم كه امیدوارم با تغییر رویكرد مدیریتی این اندك مشكلات موجود حل گردد .
در خصوص خصوصی سازی در بدنه اساسی بیمه ایران ، فكر می كنم خود شركت سهامی بیمه ایران باید بعنوان بازوی كمكی در اقتصاد كشور در موقعیت حاضر بایستی دولتی باقی بماند ولی همانطور كه گفتم و جنابعالی نیز اشاره فرمودید در صورت تغییر قوانین و رویكرد مدیریتی و همگام سازی با اطلاعات روز جهانی این شركت نیز باید به بخش خصوصی واگذار گردد .
در كل صحبت های جنابعالی را پسندیده و توفیق روز افزون جنابعالی را از خداوند متعال خواهانم .
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها