دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه :

با حضور احمد شهید در ایران مخالفیم

تاکید غرب بر اجرای بازی قدیمی

جمهوری اسلامی ایران و گروه 1+5 در حالی برای برگزاری دور جدید مذاکرات در 16 و 17 آبان به توافق رسیده‌اند که عملکردهای کشورهای غربی نشانگر رویکرد آنها به بازی قدیمی ایجاد پرونده‌های متعدد علیه ایران برای دور ساختن آن از مسائل مهم کشوری و از جمله برهم زدن آرامش ایران در آستانه مذاکرات و در نهایت باج‌خواهی از تهران در روند مذاکرات به بهانه‌های واهی است.
کد خبر: ۶۰۹۴۸۹
تاکید غرب بر اجرای بازی قدیمی

این بازی تکراری در چند محور قابل توجه است. نخست ادعاهای مطرح شده در باب تروریسم و امنیت منطقه است که ادعاهای برخی کشورهای عربی مبنی بر دخالت ایران در امور منطقه، ادعای واهی صهیونیست‌ها مبنی بر بازداشت یک ایرانی‌ الاصل به اتهام جاسوسی، حاشیه سازی درباره حضور ایران در نشست ژنو 2 درباره سوریه در این چارچوب است.

آنها در حالی به دنبال متهم کردن ایران به حمایت از تروریسم و ناامنی در منطقه هستند که در گذشته نیز همین سناریوی واهی را اجرا کرده‌اند که ادعای حمله به سفارت عربستان در آمریکا و حمله به اتباع صهیونیست‌ها در کنیا، هند و بلغارستان از آن جمله است.

دوم اقدامات غرب در حوزه هسته‌ای است که ادعاهای مطرح شده درباره رویکرد ایران به فعالیت‌های غیر صلح آمیز هسته‌ای و دستیابی ایران به بمب هسته‌ای در یک سال آینده از آن جمله است.

سوم تکرار سیاست تحریم از دیگر مؤلفه‌های ادعایی غرب است. نمود آن را رویکرد کنگره آمریکا به اجرای تحریم‌های جدید علیه ایران و نیز اقدام اتحادیه اروپا مبنی بر استمرار تحریم کشتیرانی ایران می‌توان مشاهده کرد.

غرب تلاش دارد تا به زعم خود عدم اعتماد سازی ایران را عامل این رفتار عنوان کند تا ضمن ایجاد فضای منفی در داخل ایران از آن به عنوان مؤلفه‌ای برای اعمال فشار بر تیم هسته‌ای ایران بهره گیرد.

چهارم سوژه تکراری پرونده سازی حقوق بشری است. انتشار گزارش مغرضانه احمد شهید نماینده سازمان ملل در امور ایران بخشی از این سناریو است.

چندی پیش برخی محافل رسانه‌ای و سیاسی غربی تأکید کرده‌ بودند که غرب در مذاکرات نباید از مسائل حقوق بشر چشم پوشی کند بلکه باید به عنوان مؤلفه‌ای برای اعمال فشار بر ایران مورد بهره برداری قرار گیرد.

با توجه به این شرایط می‌توان گفت که غرب بازی تکراری ایجاد پرونده‌های متعدد در برابر ایران را در پیش گرفته است که هدف از آن نیز مشغول شدن ایران به حاشیه‌ها و غفلت آن از مذاکرات هسته‌ای است تا در نهایت در مذاکرات آتی وادار به امتیاز دهی گردد.

قاسم غفوری-جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها