عراقچی:

هدف ما لغو تحریم‌های ظالمانه و تثبیت حقوق هسته‌ای است

عضو تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان با گروه ۱+۵ مهم ترین مشخصه مذاکرات اخیر در ژنو را جدی بودن دو طرف و ورود به بحت های محتوایی اعلام کرد. این فضای جدی بودن را در هر دو طرف احساس می کردیم.
کد خبر: ۶۰۷۹۷۳
هدف ما لغو تحریم‌های ظالمانه و تثبیت حقوق هسته‌ای است

عراقچی که با برنامه دونیم ساعت شبکه خبر، گفتگو می کرد، اظهار داشت: ایران که از همان ابتدا با جدیت وارد این مذاکره شده بود، اما این جدیت در طرف مقابل نیز مشاهده کرد و همین موضوع باعث شد که ما امکان ورود به موضوع را به صورت دقیق داشته باشیم و درنهایت وارد مباحث محتوایی شویم. این مثبت بودن به معنی حل همه مشکلات و مسایل نیست، اما همین جدیت باعث شد که ما وارد یک مسیر واحد بشویم، مشخصه اصلی مذاکرات ژنو در این نکته بود.

وی ادامه داد: تفاوت این دوره از مذاکرات با مذاکرات قبلی این بود که ما بعد از مدتها توانستیم وارد مسیر مشترک بشویم. این مسیر یک مسیر طولانی نیست. مسیر مشکل پرفراز و نشیب است و مهمتر این است که این مسیر توسط جمهوری اسلامی ایران ارائه شده است. در محتوای طرح اختلافات هنوز زیاد است، اما قالب طرح مورد پذیرش هر دو طرف است. اگرچه طرف مقابل مسیرهای متفاوتی را ارائه کرده بود، اما در نهایت پذیرفت که مسیری را که جمهوری اسلامی ایران ارائه کرده است، به عنوان مبنا قرار دهد. این حرکت آسان نیست و دشمنان زیادی دارد که در رأس آن صهیونیست ها هستند که با فضاسازی های رسانه ای سعی دارند اجازه ندهند که این مسیر طی شود.

عراقچی افزود: ما در ژنو به دنبال تثبیت حقوق ایران هستیم. به دنبال برداشتن تحریمهای ظالمانه‌ای که بر ملت ایران روا شده هستیم.این وظیفه تیم مذاکره کننده است. ما نه خوش بین هستیم و نه ذوق زده. ما این را یک نبرد دیپلماتیک می دانیم. به دشمن اعتماد نمی کنیم و حتماً با ترفندهای او مقابله خواهیم کرد. اما امیدوار هستیم. به توانایی های خودمان اعتماد داریم، به حمایت مردم خودمان اعتماد داریم. ما با قوت در صحنه هستیم و از حقوق ملت ایران دفاع خواهیم کرد.

وی افزود: دشمن مدتها ما را تهدید نظامی می کرد، ملت محکم ایستاد و باج نداد، تحریم را با قوت پیگیری می کرد ما باج ندادیم، حالا آن چیزهایی را که از طریق تحریم و تهدید نتوانسته به آن دست پیدا کند، از طریق دیپلماتیک پیگیری خواهند کرد. مسلما در این عرصه هم به کسی باج نخواهیم داد. در عرصه نبرد دیپلماتیک هم محکم خواهیم بود و روزی که قرار است نتایج را به مردم ایران اعلام کنیم خواهند دید که فرزندانشان چگونه از حقوق ملت دفاع کردند.

دیپلمات ارشد کشورمان گفت: در طول مذاکرات حتما باید به نقطه ای برسیم که همه تحریم ها، اعم از تحریم های شورای امنیت، تحریم های یکجانبه، چندجانبه، رفع شود. اینکه تدریجی رفع بشود یا دفعتا، بر اساس رویکردی که توافق کرده ایم خواهد بود تا به صورت گام به گام پیش برویم. از این منظر اعتماد سازی از سوی دو طرف به صورت گام به گام انجام می شود. در مقابل برداشتن تحریم ها از سوی غرب، ما نیز نسبت به برطرف کردن نگرانی های معقولی که طرف مقابل مطر ح می کند تلاش می کنیم.

مذاکره کننده ارشد کشورمان افزود:ما در گام های خودمان پیش بینی کردیم که باید به جایی برسیم که همه تحریم ها از جمله تحریم های شورای امنیت باید برداشته بشود. طرف های مقابل ما نیز تأکید کرده اند که از نظر آنها تحریم ها هدف نیست و اگر اطمینان دو طرف جلب شود، تحریم ها لغو خواهد شد.

عراقچی گفت:مردم ما یک مسیر طولانی را طی کرده است. قریب به 10 سال است که ما با تهدیدها و تحریم های طرف مقابل مواجه هستیم. ما مصمم هستیم این روند را ادامه بدهیم . ما از گفتگو کناره گیری نکردیم. منطق ما روشن است. سلاح هسته ای در اعتقادات مذهبی و در دکترین های نظامی ما جایگاهی ندارد. آن چیزی که در حال حاضر به آن رسیدیم، این است که وقتی طرف مقابل ما برای موضوع هسته‌ای با جدیت خواهان یک راه حل مذاکراتی می شود، چرا که ایستادگی مردم ما بر حقوق هسته ای خود را مشاهده کرده است و البته رویکردهای جدید دولت ایران که خود برآمده از حماسه سیاسی است، نیز در این زمینه تأثیرگذار است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها