نتایج تحقیقات اخیر نشان می دهد مصرف غذاهای پرچرب و مملو از شکر برای افراد اعتیادآور و تحریک کننده هستند.
کد خبر: ۶۰۷۱۷۳
غذاهای پرچرب و شیرین اعتیادآور هستند

آیا بیسکویت های شکلاتی می توانند مثل مواد مخدر اعتیادآور باشند؟ پژوهشگران می گویند پاسخ به این پرسش حداقل در مورد موش های آزمایشگاهی مثبت بوده است.

موش هایی که در آزمایشگاه کانتیکت مورد آزمایش قرار گرفتند به بیسکویت های شکلاتی همچون بیسکویت شکلاتی مارک «اوریو» معتاد شده بودند، این در حالی است که بیسکویت ها طرفداران زیادی در ایالات متحده امریکا دارند و نتایج این تحقیقات نشان می دهد غذاهای پرچربی و مملو از شکر اعتیادآور هستند.

دانشمندان می گویند، موش های آزمایشگاهی به همان صورتی که تحت تاثیر لذت بیسکویت شکلاتی بودند به مورفین و کوکائین موجود در آن نیز، معتاد شدند.

محققان همچنین دریافتند که خوردن این نوع بیسکویت ها در مقایسه با مصرف مواد مخدر، تعداد بیشتری از سلول های عصبی مربوط به «مرکز لذت» مغز این موش ها فعال کرده است.

پژوهشگران همچنین متوجه شدند که موش ها همچون انسان ها، اول لایه میانی بیسکویت های اوریو را که کرم سفید رنگ دارند، می خورند.

پروفسور «ژوزف شرودر» سرپرست این پژوهش، در این خصوص گفت: نتایج تحقیقات ما بر این نظریه نشان می دهد که غذاهای مملو از چربی و شکر به شیوه ای مشابه مواد مخدر مغز را تحریک می کنند.

وی افزود: همین امر شاید علت ناتوانی مقاومت بعضی از مردم در برابر این نوع غذاها باشد، حتی اگر مطمئن شوند که مصرف این نوع مواد غذایی برای آن ها ضرر ندارد.

بیسکویت های اوریو از سال ۱۹۱۲ تاکنون در ایالات متحده تولید می شوند، این بیسکویت ها حاوی دایره های شکلاتی هستند که وسط آن ها نوعی خامه و کرم سفید دارد.

پژوهشگران برای آزمایش اعتیادآور بودن این بیسکویت ها موش ها را در پلکان مارپیچی قرار دادند و در قسمت بالای این پلکان به موش های گرسنه بیسکویت اوریو خوراندند و در سوی دیگر این پلکان ، کیک های برنجی قرار دادند و موش ها برای انتخاب هر یک از طرفین این پلکان مارپیچی و انتخاب خوردنی مورد نظر خود فرصت مناسبی داشتند.

نتایج این تحقیق نشان داد که موش ها با بیسکویت اوریو شرطی شده بودند و به همان اندازه که موش های شرطی شده در منطقه مارپیچ پلکان حاوی کوکائین یا مورفین وقت صرف می کردند، به همان اندازه نیز به بخش دارای بیسکویت معتاد شده بودند.

پروفسور شرودر می گوید: «نتایج این تحقیق به ما نشان داد که چند سلول در منطقه خاصی از مغز در واکنش نسبت به مصرف مواد مخدر و یا بیسکویت اوریو فعال شده بودند».

آنها دریافتند که بیسکویت های اوریو در مقایسه با مورفین و یا کوکائین تعداد بیشتری از سلول های عصبی مغز موش ها را فعال کرده است.

شرودر افزود: نتایج این تحقیق به خوبی با یافته های رفتاری ما همخوانی داشت و بر این نظریه که غذاهای بسیار چرب و بسیار شیرین اعتیادآور هستند، مهر تائید زد.

نتایج این تحقیق در «کنفرانس انجمن علوم اعصاب» ماه آینده در سن دیه گو در ایالت کالیفرنیا ارایه خواهد شد.(ایرنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها