هنوز یک روز از آزادی پرویز مشرف، رئیس‌جمهور اسبق پاکستان به قید وثیقه نگذشته بود که روز گذشته حکم بازداشت او به دلیل اتهامی دیگر صادر شد.
کد خبر: ۶۰۵۴۹۸

به گزارش ایسنا، حمله به مسجد لعل اسلام‌آباد در سال ۲۰۰۷ علت صدور این حکم جدید بوده است. در این حمله که به دستور پرویز مشرف صورت گرفته بود، بیش از صد طلبه کشته شدند. آن‌طور که خبرگزاری فرانسه به نقل از محمد رضوان، از افسران ارشد پلیس خبر داده، مشرف بزودی به دادگاه خواهد رفت.

در همین حال، مشرف می‌گوید تمام اتهامات مطرح علیه او با انگیزه سیاسی پیگیری می‌شود. رضا بخاری، سخنگوی مشرف گفت: ما مطمئنیم حقیقت پیروز می‌شود و تمام این اتهامات دروغین و جعلی علیه رئیس‌جمهور پیشین بی‌پایه و اساس است.

این دستور پس از آن صادر شد که هارون رشیدقاضی، فرزند روحانی مولانا عبدالرشید کشته شده در حادثه مسجد لعل، دادخواستی در دیوان عالی اسلام‌آباد درباره ممنوع‌الخروجی مشرف ارائه کرد. رشید‌قاضی گفت پلیس در اسلام‌آباد در حال بررسی پرونده مشرف در عملیات نیروهای امنیتی و ارتش علیه طلاب علوم دینی مسجد لعل در سال ۲۰۰۷ بوده و به همین دلیل باید از خروج وی از کشور ممانعت شود.

این در حالی است که منابع خبری پاکستان عصر پنجشنبه گزارش دادند دادگاه عالی پاکستان قرار وثیقه پرویز مشرف رئیس‌جمهور پیشین این کشور درباره پرونده قتل اکبر بگتی از رهبران قبیله بلوچ در ایالت بلوچستان را پذیرفت. گزارش شده که کمیته سه نفره قضات دیوان عالی (قوه قضاییه پاکستان) ضمن موافقت با قرار وثیقه مشرف دستور داد تا وی به طور جداگانه اوراق بهادار به ارزش دو میلیون روپیه (۲۰ هزار دلار) برای ضمانت به صندوق دادگاه پرداخت کند. گفته می‌شود با پذیرفته شدن این قرار وثیقه، احتمال خروج مشرف از این کشور افزایش یافته بود.

نواب اکبربوگتی، رهبر یکی از قبایل بلوچ در ایالت بلوچستان پاکستان و ۳۵ نفر از همراهانش سال ۲۰۰۶ در یک عملیات نظامی در این ایالت کشته شدند. خانواده بوگتی، پرویز مشرف و شوکت عزیز نخست‌وزیر وقت پاکستان را متهم در قتل وی می‌دانند.

البته اینها تمام اتهامات پرویــز مشرف نیست.

وی چهــــارم فروردین‌ماه 92 با گذراندن چند سال تبعید خودخواسته در شهرهای دبی و لندن، وارد فرودگاه کراچی شد. از همان زمان اتهامات و پرونده‌های جنایی و قضایی علیه او آغاز شد. یکی از این پرونده‌های مهم، نقش داشتن مشرف در ترور بی‌نظیر بوتو، نخست‌وزیر پیشین پاکستان در سال ۲۰۰۷ در شهر راولپندی در حومه اسلام‌آباد است. همچنین مشرف متهم است که سال ۲۰۰۷ در اقدامی غیرقانونی و با فرمان وضع اضطراری، قانون اساسی پاکستان را نقض کرده و مرتکب خیانت به قانون شده است.

ادامه انفجارهای تروریستی

این اتفاقات در حالی است که روز پنجشنبه مناطق مختلف پاکستان شاهد انفجارها و حملات متعدد تروریستی بود. به گزارش ایسنا، در خونبارترین حمله روز پنجشنبه بمبی که روی یک دوچرخه کار گذاشته شده بود در منطقه‌ای در یک بازار پرجمعیت در نزدیکی یک ایستگاه پلیس در شهر کویته در جنوب غربی پاکستان منفجر شد که پنج کشته بر جا گذاشت. یک رستوران در شهر لاهور نیز شاهد انفجاری بود که بر اثر آن یک نفر کشته و 13 نفر دیگر زخمی شدند.

بعد از ظهر روز پنجشنبه نیز 12 سرباز در منطقه قبیله‌ای بانو در شمال‌غرب پاکستان بر اثر انفجار یک بمب کنترل‌شده از راه دور زخمی شدند. در همین حال، پلیس اعلام کرد: سه شبه‌نظامی مظنون در شهر کراچی بزرگ‌ترین شهر پاکستان پس از انفجار بمب در دستان خود کشته شدند. هنوز هیچ گروهی مسئولیت انفجارهای روز پنجشنبه در پاکستان را بر عهده نگرفته است.

از سوی دیگر، حکیم‌الله محسود، رهبر طالبان پاکستان در مصاحبه با بی‌بی‌سی گفت آماده مذاکره جدی با دولت پاکستان است، اما هنوز درخواستی در این باره به اسلام‌آباد ارائه نداده است. وی درباره درخواست علمای دینی برای اعلام آتش‌بس نیز گفت: ما علما را ریش سفیدان خود می‌دانیم و در مقایسه با دولت، هزاران بار بیشتر می‌خواهیم درخواست آنها را انجام دهیم. اما برای این‌که آتش بس معتبر باشد، مهم است که حملات هواپیماهای بدون سرنشین نیز متوقف شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها