روز گذشته همزمان با آغاز نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت، غرفه رسمی ایران نیز در این نمایشگاه گشایش یافت و محمد عظیمی، مدیر موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران در سخنانی در جمع ناشران ایرانی و حاضران در نمایشگاه کتاب فرانکفورت هدف اصلی از برپایی این غرفه را تسهیل حضور بخش خصوصی در مهم‌ترین رویداد جهانی کتاب برشمرد.
کد خبر: ۶۰۵۲۹۷
فراز و فرودهای ایران در فرانکفورت

امسال خوشبختانه برای اولین بار، اتحادیه ناشران هم توانسته است آثار جمعی از اعضای خود را که حدود 50 ناشر هستند زیر یک سقف و به صورت منسجم ارائه کند.

از دیگر رویدادهای خوب امسال نمایشگاه کتاب فرانکفورت که مرتبط با ایران باشد، باید به ترجمه و ارائه آثاری از نویسندگان کشورمان اشاره کرد که از جمله کتاب‌های خانم نظرآهاری رونمایی شد.

همچنین محمود آموزگار، دبیر اتحادیه ناشران هم درباره معیارهای آثاری که عرضه شده است به ضرورت داشتن گزیده انگلیسی، تالیفی بودن و این‌که حداکثر در پنج سال گذشته منتشر شده باشد، اشاره کرد. گرچه به شکل ظاهری کتاب هم هیات داوری آثار در اتحادیه ناشران توجه داشته است.

امسال برزیل مهمان ویژه فرانکفورت است و حضور بسیار پررنگ ناشران و اهل قلم آنها را در نمایشگاه شاهد هستیم و امیدواریم در آینده نزدیک و با رایزنی‌های فرهنگی و دیپلماتیک روزی کشور ایران با تمدن و آثار فاخر فرهنگی و ادبی خود مهمان ویژه این رویداد مهم فرهنگی شود.

اما دو نکته در این میان وجود دارد که باید به آن اشاره کرد، نخست همکاری نه چندان مناسب ناشران با اتحادیه است که با وجود تسهیلاتی که امسال به وجود آمد، چندان استقبال خوبی برای حضور در فرانکفورت نداشتند و با توجه به فرصت مهمی که این رویداد برای تجربه اندوزی و آموزش ضوابط حرفه‌ای نشر به ناشران می‌دهد، واقعا جای افسوس و دریغ دارد و باید از سوی مدیران فرهنگی و مسئولان اتحادیه چرایی این تمایل نداشتن و فرصت‌سوزی مورد بررسی قرار گیرد.

شاید پایین بودن میزان بازدیدکننده در غرفه ایران و به طور کلی نمایشگاه کتاب فرانکفورت یکی از دلایل آن باشد.

البته همین تعداد آثاری هم که ناشران در غرفه رسمی ایران عرضه کرده‌اند در مواردی خلاصه و گزیده انگلیسی مناسبی ندارد و در سال‌های بعد باید دقت بیشتری شود.

دومین نکته هم به غرفه‌آرایی کشور ایران باز می‌گردد که در مقایسه با غرفه‌های رسمی دیگر کشورها واقعا از نبود عناصر جذاب رنج می‌برد و به نظر می‌رسد مسئولان باید به بحث گرافیکی و چینش حرفه‌ای غرفه هم در سال‌های آینده توجه جدی‌تری داشته باشند، به عنوان مثال در غرفه دیگر کشورها بخوبی از عناصری مانند نور، صدا و فیلم بهره گرفته شده است که جای آنها تقریبا در غرفه ایران خالی ​است.

دکتر زهره حسین‌زادگان - ناشر و مدرس دانشگاه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها