آغاز گردهمایی بزرگ اهالی کتاب در فرانکفورت

نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت از نظر تعداد ناشران شرکت‌کننده و همچنین تعداد بازدیدکنندگان تخصصی، بزرگ‌ترین نمایشگاه کتاب دنیا محسوب می‌شود. البته به لحاظ تعداد بازدیدکنندگان عمومی طبق آمار هیچ نمایشگاهی به پای نمایشگاه بین‌المللی کتاب خودمان در تهران نمی‌رسد.
کد خبر: ۶۰۴۹۳۲
آغاز گردهمایی بزرگ اهالی کتاب در فرانکفورت

نمایشگاه فرانکفورت که هر ساله درماه اکتبر (مهرماه) برگزار می‌شود، امسال از نهم اکتبر(هفدهم مهر) به مدت پنج روز دایر خواهد بود.سه روز اولیه این نمایشگاه به بازدیدکنندگان تخصصی نشر و چاپ اختصاص دارد و دو روز پایانی به عموم بازدیدکنندگان و نکته جالب توجه این که این نمایشگاه به معنای واقعی کلمه نمایشگاه است و بجز روز آخرآن هم به صورت محدود و فقط بعضی ناشران هیچ کتابی در غرفه‌های شرکت‌کنندگان آن به فروش نمی‌رسد. بازدیدکنندگان از نمایشگاه در قبال پرداخت وجه که به صورت بلیت‌های پنج روزه و یک روزه به فروش می‌رسد می‌توانند از نمایشگاه دیدن کنند.

هدف اصلی این نمایشگاه که نمایش محصولات حدود 7000 ناشر را از سراسر دنیا در بر می‌گیرد، ارائه ونمایش آثار ناشران و یافتن بازار جهانی برای عرضه آنهاست.

معمولا ناشران برای عقد قرارداد واگذاری حق ترجمه و انتشار کتاب‌ها به زبان‌های دیگر در این نمایشگاه حضور می‌یابند و به همین دلیل این نمایشگاه به معنای واقعی کلمه نمایشگاهی تخصصی شمرده می‌شود.

علاوه بر این کنفرانس‌ها و همایش‌های بسیاری در زمینه‌های چاپ و انتشار کتاب در سالن‌های مختلف نمایشگاه فرانکفورت برگزار می‌شود.

این نمایشگاه هر ساله کشوری را به عنوان مهمان ویژه دارد که می‌تواند با امکانات خوبی که نمایشگاه در اختیارش می‌گذارد به بهترین نحو آداب و آثار ادبی و فرهنگی خود را عرضه کند. مهمان امسال نمایشگاه کشور برزیل است.

از ایران هم معمولا ناشران زیادی در این نمایشگاه شرکت می‌کنند که عموما تنها بازدید کننده هستند و تعداد غرفه‌داران ایرانی بسیار محدود است.

در سال‌های قبل غرفه‌هایی به ناشران ایران چون چشمه، روشنگران، مثلث، ققنوس و شباویز اختصاص داشته است که از این غرفه‌ها یک غرفه هم به اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران اختصاص دارد که آثار برخی از اعضایش را به نمایش می‌گذارد.

بحث خرید و فروش حق انتشار برای ناشران ایرانی که قانون کپی‌رایت در کشورشان وجود ندارد، کمتر مطرح است و بیشتر نگاه ناشران ایرانی حاضر در نمایشگاه بازدید و آشنایی با آثار ناشران دیگرکشورهاست.

وب‌سایت رسمی نمایشگاه کتاب فرانکفورت www.book-fair.com است.

دکتر زهره حسین‌زادگان -‌ ناشر و مدرس دانشگاه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها