خط پایان بر خطر جدی در یک کلانشهر

کرمان نقطه اتکاء کریدور نفتی کشور شد

واقع شدن مخازن بزرگ بنزین و گازوئیل و حتی سوخت هواپیما در قلب شهر کرمان یکی از بزرگترین خطراتی بود که کلانشهر کرمان را تهدید می کرد اما با بهره برداری از بزرگترین انبار نفت شرق کشور در باغین ضمن رفع این خطر زمینه توزیع مناسب و متوازن سوخت مایع در کشور و صادرات به کشورهای همسایه فراهم شد.
کد خبر: ۶۰۵۱۰۸
کرمان نقطه اتکاء کریدور نفتی کشور شد

وجود انبارهای شرکت نفت کرمان که بخش قابل توجهی از نیاز استانهای جنوب شرق را برطرف می کرد، در میانه شهر یکی از بزرگترین خطراتی بود که شهر کرمان را تهدید می کرد این انبارها دقیقا در قلب شهر قرار داشت و تعداد قابل توجهی از منازل مسکونی شهر کرمان نیز در جوار این انبارها واقع شده بودند.

این خطر بالقوه مسئولان استان و وزارت نفت را بر آن داشت که برای خروج انبارها از کرمان دست به کار شوند و سرانجام پس از سال ها تلاش و دست و پنجه نرم کردن با کمبود اعتبار و در پروسه ای نیمه فرسایشی سرانجام انبار بزرگ نفت در خارج از محدوده شهری و آن سوی شهر باغین در جاده کرمان - رفسنجان و در مسیر لوله نفت احداث شد. و طی روزهای اخیر بارگیری مخازن بنزین و گازوئیل آغاز شده است.

350 میلیون لیتر توان ذخیره سازی فرآورده های نفتی در کرمان

سرانجام مردم کرمان این روزها شاهد به سرانجام رسیدن یکی از بزرگترین پروژه های عمرانی در این شهر هستند و گفته می شود انبار جدید شرکت نفت کرمان یکی از بزرگترین انبارهای کشور است که توان ذخیره سازی 350 میلیون لیتر انواع فرآورده های مایع نفتی را دارد.

در کنار رفع مشکل حضور انبارها در شهر کرمان از حضور روز افزون نفت کش ها در شهر کرمان نیز جلوگیری می شود و روند انتقال سوخت به مناطق مختلف شرق کشور سرعت بیشتری خواهد گرفت.

ترافیک ناشی از حضور نفت کش ها در کرمان یکی از مشکلات ناشی از حضور این انبارها بود که هم اکنون کرمانی ها امیدوارند با خروج انبارهای شرکت نفت عملا از حضور نفتکش ها در شهر هم کاسته شود.

تسهیل صادرات نفت به همسایه های شرقی

از سوی دیگر با بهره برداری از انبارهای جدید که از تکنولوژی روز بهره می برند عملا توزیع فرآورده های نفتی و حتی صادرات آن به کشورهای همسایه شرقی به سهولت انجام خواهد شد.

عملا با بهره برداری از این انبار کریدور شمال به جنوب و جنوب به غرب ذخیره نفت کشور یک نقطه اتکا پیدا خواهد مرد.

آنچه که در این پروژه بسیار حائز اهمیت است اینکه تمام مراحل از طراحی تا ساخت انبارهای عظیم نفتی توسط متخصصان داخلی انجام شده است.این انبار دارای چهار مخزن نفت سفید، دو مخزن ذخیره سازی سوخت هواپیما، پنج مخزن بنزین و دو مخزن گازوئیل است که عملا نیاز بسیاری از استانهای شرق کشور را برطرف می کند.

در حالی در گذشته نفت کش ها برای سوخت گیری و یا سوخت رسانی به مخازن باید ساعت ها در نوبت و در خیابانی موسوم به جاده تهران در وسط شهر کرمان در صف می ایستادند اما انبار جدید 32 سکوی بارگیری و همچنین تخلیه سوخت دارد و کار با استفاده از تکنولوژی روز به سرعت انجام می شود.

آنچه که در این انبار عظیم به کار رفته و در کشور بی نظیر است استفاده از سیستم های اطفاء حریق پیشرفته است که در انبارهای پیشرفته ذخیره سوخت دنیا استفاده می شود و همچنین استانداردهای زیست محیطی نیز به خوبی در این انبار که متصل به شبکه لوله سوخت سراسری کشور است رعایت شده است.

به این ترتیب دو مخزن آب با ظرفیت هفت هزار متر مکعب برای استفاده در زمان بحرانی در این انبار ذخیره سازی شده است.

انبار نفت کرمان تبلور توان متخصصان داخلی است

 محمد عابدینی، مدیر شرکت منطقه ای نفت کرمان در این خصوص گفت: بهره برداری آزمایشی از این انبار سوخت در گذشته آغاز شده بود و در روزهای اخیر سوخت گیری مخازن گازوئیل و بنزین نیز انجام شد.

وی این انبار را یکی از افتخارات صنعت نفت ایران دانست و افزود:هم اکنون گازوئیل و بنزین به انبارهای جدید رسیده است و سوخت گیری از این انبارها انجام می شود.

عابدینی اظهار کرد:ساخت این انبار بزرگ نفت بیش از 600 میلیارد ریال هزینه در برداشته است و تماما به وسیله متخصصان داخلی طراحی و احداث شده است.این انبارها توان ذخیره سازی 350 میلیون لیتر انواع سوخت را دارد که در نوع خود بی نظیر است.

مدیر شرکت منطقه ای نفت کرمان افزود: با احداث این انبارها عملا تردد نفت کش ها در سطح شهر کرمان و جاده های شرق کشور کاسته می شود و فراورده های مورد نیاز پنج استان در منطقه تامین می شود. این انبار بزرگ در زمینی به وسعت 60 هکتار احداث شده است و صادرات نفت را به کشورهای همسایه را نیز هموار می کند.

وی خاطرنشان کرد: 32 دهنه بارگیری و تخلیه سوخت به صورت همزمان قادر به کار می باشند و چهار فراورده را می توانند پوشش دهند.

عابدینی همچنین از وجود دو مخزن سوخت هواپیما در این انبار خبر داد و افزود:از این نظر انبار کرمان وضعیت استراتژیکی را در خود جای داده است.

کرمان استانی نفتی شد

یک کارشناس اقتصادی نیز گفت: استان کرمان با احداث و بهره برداری از این انبارها در حقیقت به یکی از استانهای مهم در زمینه صنعت نفت در کشور تبدیل شده است و به زنجیره استانهای نفتی پیوسته است.

محمد قربانی افزود: ایجاد فرصت اقتصادی برای کرمان، رفع خطر انبارهای قبلی در کرمان، کاهش ترافیک شهری و جلوگیری از ورود کامیونها به شهر کرمان که از معضلات کرمان است، ایجاد اشتغال، اتصال به شبکه لوله نفت ملی، ایجاد فرصت برای صادرات بیشتر نفت به کشورهای همسایه شرقی و ایجاد ذخیره استراتژیک قابل اتکا در منطقه از جمله مزایای این انبار بزرگ نفتی است.

وی خاطرنشان کرد: نکته قابل توجه اینکه تمام قطعات این انبار در داخل تولید شده و نشان دهنده توانایی کارشناسان داخلی در زمان تحریم دارد و در واقع خود نمادی از دور زدن تحریم ها و خودکفایی در کشور محسوب می شود که می توان از آن به عنوان یک جهاد اقتصادی یاد کرد.

قربانی افزود: تاکنون انباری قابل اتکا برای استانهای شرقی در منطقه وجود نداشت و بیشتر حمل و نقل سوخت از طریق سیستم نفت کشی و در جاده ها صورت می گرفت اما با توجه به اتصال انبار شرکت نفت کرمان به لوله سراسری میزان رفت و امد به شدت کاهش می یابد.

این کارشناس اقتصادی انبار شرکت نفت قدیم کرمان را قدیمی دانست و گفت: انبار جدید ضریب اطمینان و استانداردهای ایمنی را نیز ارتقا داده است.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها