احمد توکلی:

روش فعلی اجرای هدفمندی یارانه ها ناعادلانه است

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی روش فعلی اجرای هدفمندی یارانه ها را «ناعادلانه» دانست و گفت: روش فعلی اجرای قانون هدفمندی یارانه ها دارای دو بی عدالتی است.وی افزود: این روند باعث ایجاد اختلال در اقتصاد می شود و تورم ایجاد می‌کند که باعث تشدید رکود می‌شود؛ در این فرایند ما با دست خودمان در باتلاق رکود تورمی فرو می‌رویم.
کد خبر: ۶۰۳۹۴۸
روش فعلی اجرای هدفمندی یارانه ها ناعادلانه است

دکتر احمد توکلی در حاشیه جلسه علنی امروز (یکشنبه) مجلس شورای اسلامی در جمع خبرنگاران افزود: در این طرح به فقیر و غنی به صورت یکسان یارانه پرداخت می‌کنیم که این بی‌عدالتی است.

وی اظهار داشت: بی‌عدالتی دیگر این است که چون منابع کافی نداریم بخشی از پولی که قرار است به مردم پرداخت شود، از طریق دولت و شرکت‌های دولتی به بانک مرکزی تحمیل می‌شود.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: در این فرایند بانک مرکزی باید اسکناس چاپ کند و در چنین شرایطی، وقتی پول زیاد شد، نقدینگی افزایش یافته و تورم ایجاد می‌شود که این تورم به دهک‌های پایین فشار می‌آورد و فشارش به دهک‌های بالا کمتر از متوسط است.

توکلی گفت: این روند باعث ایجاد اختلال در اقتصاد می شود و تورم ایجاد می‌کند که باعث تشدید رکود می‌شود؛ در واقع، در این فرایند ما با دست خودمان در باتلاق رکود تورمی فرو می‌رویم.

وی افزود: برخی می‌گویند شناسایی دهک‌ها مقدور نیست. البته دولت یازدهم این موضوع را بیان نکرده است بلکه دولت قبلی اعلام کرده بود که شناسایی دهک‌ها مقدور نیست.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: از صدر اسلام تاکنون مسلمانان به اهلش زکات و خمس می‌دادند. بنابراین شناخت مستحق مقدور بوده که خداوند این احکام را در نظر گرفته است.

وی یادآور شد: امروز گردش مالی تمامی صاحبان حساب بانکی در بانک مرکزی موجود است، مؤدیان مالیاتی هم مشخص است به چه میزان مالیات پرداخت می‌کنند، مالکان خودروهای لوکس نیز مشخص هستند؛ در نتیجه از این ملاک‌ها می‌توان برای شناسایی بهره برد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: هدفمندی به معنی غیرسرانه و غیربرابر است اما کاری که ما امروز انجام می‌دهیم دارای بی‌عدالتی‌های یاد شده است.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر این که واکنش مجلس به پیشنهاد حذف سه دهک بالای جامعه از دریافت یارانه نقدی چه خواهد بود؟ گفت: به نظرم مجلس با این موضوع موافقت می‌کند.

توکلی در پاسخ به این سوال که آیا با دولت جلسه‌ای درباره پیشنهاد حذف سه دهک درآمدی بالای جامعه از پرداخت یارانه نقدی، برگزار خواهید کرد؟ اظهار داشت: دولت پیش از این اعلام کرده که به انجام این اقدام تمایل دارد و اگر لازم باشد برای تعامل با دولت، جلسه برگزار خواهیم کرد. (ایرنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۳
دهك اول
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
۰
۰
این باعث می شه كه دهك آخر هیچ وقت به فكر كار كردن نیوفته!
سید صفا صفی زاده شبستری
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
۰
۰
مردم رو ناراضی نكنین!
بی نام
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
۰
۰
چه ربطی به بی عدالتی داره همه جا باید برابری باشه .حالا فرقی نمیكنه این فقیر باشه یا غنی .بعد مطمئن باشید من پولداری رو ندیدم كه بگه از یارانه ها استفاده میكنم .شما اگه میتونید مبلغ یارانه رو بالا ببرید كه حق همه مردمه

نیازمندی ها