رئیس کل سازمان نظام پزشکی خبر داد:

ایران جزو 5 کشور جهان در سلامت خون

رئیس کل سازمان نظام پزشکی گفت: ایران جزو پنج کشور جهان در سلامت خون و رکورددار مشارکت مردم در اهدای خون است.
کد خبر: ۶۰۰۰۲۷
ایران جزو 5 کشور جهان در سلامت خون

علیرضا زالی در مراسم تکریم مدیرعامل قبلی و معرفی مدیر عامل جدید سازمان انتقال خون ایران گفت: در ایران از هر هزار نفر 27 نفر داوطلب اهدای خون هستند که این قابلیت را می توانیم ارتقا دهیم.

وی افزود: تحقیقات نشان داده است استفاده از خون‌های اهداکنندگان مستمر، آثار و عوارض ناخواسته خون و فرآورده‌های خونی به بیمار را به یک هشتم کاهش و حس نوع دوستی و مسئولیت پذیری اجتماعی را در اهداکنندگان افزایش می دهد و آمار این اهداکنندگان در ایران رقم در خور توجهی است.

زالی تاکید کرد:باید در موضوع اهدای مستمر خون راهبرد تقویت‌مدار اتخاذ و با کمک رسانه ها در این زمینه فرهنگ سازی و توجه مردم بیش از گذشته جلب شود.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی اظهار کرد:بحث بازاریابی منسجم اجتماعی روشی برای استفاده از همه ظرفیت های مردمی است و امیدواریم به این موضوع توجه شود.

وی بر لزوم ارتقای آموزش جامعه پزشکی در زمینه خون و فرآورده‌های خونی و اقتضائات استفاده از آنها اشاره کرد و افزود: کمتر فارغ التحصیل پزشکی است که با این مسائل آشنا باشد و باید برای به هنگام سازی مصرف خون و فرآورده‌های خونی پروتکل های مناسبی داشته باشیم.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی همچنین گفت: سیاست گذاری مدون فراسازمانی در فرایند دریافت خون های اهدایی تا انتقال آن به مراکز درمانی و رسیدن به بیمار نیازمند، از مهمترین مطالبات است.

مصرف از چالش های انتقال خون

رئیس کل سازمان نظام پزشکی اظهار کرد: مصرف خون و فراورده های خونی از نقاط آسیب پذیر و چالش برانگیز سازمان انتقال خون است و شاید نیاز باشد پروتکل هایی در این زمینه اجرا کنیم.

 زالی افزود: برای تهیه این پروتکل ها با مشارکت جامعه پزشکی و ارتقای مصرف بهینه خون آمادگی داریم.

وی گفت: وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی باید کمک کند تا در عرصه درمان کشور ساختار سازی نوینی در مصرف خون ایجاد شود.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی افزود: بانک های خون در کشور، سنتی اداره می شود و باید این بانک ها به حدی برسند که بتوانند خدمات مشاوره ای، پایش و ممیزی در مراکز درمانی ارائه کنند.

زالی همچنین گفت: کمیته های انتقال خون تاکنون نتوانسته اند به وظایف اصلی خود در بیمارستان ها عمل کنند و هم اکنون در کمتر از 30 درصد بیمارستان های تهران فعالیت جدی یا مداخله مؤثر داشته اند.

وی افزود: در این کمیته ها از میان شاخص های شش گانه سلامت انتقال خون، بیشترین توجه به عوارض و فراورده های خونی معطوف شده است.

زالی تاکید کرد: باید کمک کنند در تشکیلات بیمارستان ها و دانشگاه برای بحث سامانه مراقبت از خون در کشور ساختار سازی مناسب انجام شود.

وی افزود: این بحث از نقاط آسیب پذیر در سلامت و درمان کشور است و تاکنون کمتر از 27 برنامه عملیاتی در کشور اجرا شده است که باید در این زمینه با کمک جامعه پزشکی بیشتر پیش برویم.

ترخیص کیسه های خون از گمرک به زودی

وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی گفت: کیسه های مورد نیاز خون تا سه هفته آینده از گمرک ترخیص می شود.

سید حسن هاشمی در حاشیه مراسم تکریم مدیر عامل قبلی و معرفی مدیرعامل جدید سازمان انتقال خون در جمع خبرنگاران افزود: مدیرعامل جدید این سازمان برای حل این مشکل تلاش بسیاری کرد.

وی همچنین درباره تولید واکسن هاری در کشور گفت: این واکسن به اندازه کافی وارد و توزیع شده اما ساخت اینها زمان بر است.

وزیر بهداشت افزود: از دو یا سه مسیر برای تحقق این هدف تلاش می شود و نیاز داریم کارهای بیشتری در انستیو پاستور و نیز شورای فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی انجام دهیم.

هاشمی ادامه داد: مقدمات این کار فراهم شده است و در آینده خبرهای خوبی دراین باره خواهیم داشت. (واحد مرکزی خبر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها