دبیر شورای عالی امنیت ملی اظهار داشت: پاسداشت 31 شهریور پاسداشت مقاومت، جهاد، امنیت پایدار در مسیر نکوداشت یاد و خاطره قهرمانان دوران دفاع مقدس است.
کد خبر: ۵۹۹۴۷۹
شهریور پاسداشت مقاومت، جهاد و امنیت پایدار است

امیر دریابان علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی در سخنرانی به مناسبت آغاز هفته دفاع مقدس اظهار داشت: می خواهم در سخنرانی خود از قبل و آغاز جنگ، نگاه سیاسیون به جنگ، نگاه امام (ره) به جنگ، در خصوص سازمان های ارتش و سپاه، اصلاح یک اشتباه رایج و خطاهای رژیم بعث مطالبی را بیان کنم.

وی در ادامه ضمن گرامیداشت یاد امام (ره) و شهدا اظهار داشت: دشمنان به عنوان متحد رژیم بعث در ابتدای دفاع مقدس در خلیج فارس حاضر شدند و با فراهم کردن مقدماتی در حال توجیه کردن تجاوز خود بودند.

یکی از فرماندهان دوران مقدس اظهار داشت: صدام در آن زمان به علت حاکمیت استبدادی فرصت های زیادی را از ایران وعراق گرفت.

وی با بیان اینکه چرا باید 31 شهریور را پاس بداریم و طبیعتا یادآوری خاطرات تلخ جنگ در ذهن مردم شایسته پاسداشت نیست، گفت: اما نتایج هشت سال دفاع قهرمانانه دلیلی بر پاسداشت این ایام است.

شمخانی گفت: امروز مردم آغازگر جنگ را که با خفت و شکست مواجه شده می شناسند و پاسداشت 31 شهریور پاسداشت مقاومت، جهاد و امنیت پایدار در مسیر نکوداشت یاد و خاطره قهرمانان دوران دفاع مقدس است.

امیر سرتیپ شمخانی با بیان این که امام (ره) ضمن درک عمیق از تهدیدات داخلی و خارجی رویکرد نوینی را پایه گذاری و آن را امنیت سازی تعاملی، مردمی و مشارکت جویانه نام گذاری کردند، گفت: فرمان تشکیل بسیج توسط امام(ره) نماد عینی رویکرد نوین و پیش دستانه امام در حوزه امنیت سازی جامعه بود.

وی افزود: پایه‌گذاری خردمندانه امام(ره) مفاهیمی چون پاسداری تمامیت ارضی، منابع حیاتی و اقتصادی و عرصه‌های عمومی به عنوان ارزش‌ها و بنیان‌های اساسی تبدیل و تهدیدهای آنها مساوی با تهدید ملی تعبیر شد. به بیان دیگر رویکرد امام عصر وظیفه‌گرایی و ورود به عرصه تکلیف‌گرایی و اجتماعی کردن حوزه امنیت ملی بود.

شمخانی گفت: دفاع ایران در جریان جنگ تحمیلی شاخص ترین اقدام نظام در حوزه امنیت ملی و گواه روشنی برای این حرکت است، با توجه به 19 ماه فرصت ارتش عراق قبل از حمله به ایران، برای تجهیز خود در هنگام حمله به جمهوری اسلامی ایران با نیرویی مواجه می‌شود که هرگز در محاسباتش به آن فکر نمی‌کرد رژیم بعث با لغو قرارداد 1975، تجزیه نظام و عینیت بخشیدن به خواست حداکثری خود که از جنوبی‌ترین نقطه کشور تا شمال غربی‌ترین نقطه کشور را هدف‌گذاری کرده بود.

وی افزود: عراق بر این باور بود که ارتش ایران فاقد قدرت دفاعی به دلیل قطع ارتباط با بیگانگان است ودر این حالت سرعت پیشرفت خود را با سرعت گاز تانک های خود هماهنگ می کرد اما برخلاف این ایده پشتوانه امام توانست جلوی ماشین جنگی و بیرحمانه رژیم عراق را بگیرد.

دبیر عالی شورای امنیت ملی با بیان اینکه علت پاسداشت این هفته نه عظمت بخشی به جنگ بلکه عظمت بخشی به دفاع ملت است، گفت: امام در حالی که غرش توپ ها و مارش پیروزی در مرزهای جنوبی ایران به شدت فعال بود، فرمودند الخیر فی ماوقع. تصور اینکه ما آنچه ترسیم می کردیم و آنچه شد در ذهن وجود دارد. تصویری که ما در ذهن مردم ترسیم کردیم و تصویر کاملی نیست، این است که ارتش عراق حمله‌ای را آغاز و سپاه، ارتش و بسیج برابر آن ایستادگی کردند، اما واقعیت این است که ارتش مبتنی بر ایده‌های ناتو یا حلقه‌ای از زنجیره ناتو با پشتیبانی تجهیزات غربی شکل گرفته بود ولی به دلیل شرایط انقلاب دچار گرفتاری‌های درونی بود.

دبیر شورای عالی امنیت ملی خاطر نشان کرد: راه‌اندازی نیروی شهری به نام سپاه و تبدیل آن به نیروی رزمی کارآزموده اقدام بزرگی بود که در طول دفاع مقدس قابلیت‌های دفاعی نیروهای مردمی را به صورت کاملا رزمی و حرفه‌ای تبدیل کرد.

وی با تاکید بر اینکه ارتش در درون خود مردان بزرگی داشت و دفاع از ارزش ها برایشان اولویت بود، گفت: در طول 8 سال جهاد سازندگی نیز متولی دفاع بی سنگران شد و این نکته معنوی است که در ایام جنگ باید آن را پاس بداریم.

دبیر شورای عالی امنیت ملی با بیان  خاطره ای از امام(ره) تصریح کرد: با بیان اینکه خاطره می خواهم بگویم که چگونه امام با تکیه بر سرمایه اجتماعی توانست محاسبات پیروزی قطعی صدام را ناکام کند در حالی که در جنوب جنگ تن به تن داشتیم از بیت امام(ره) یا شهید بهشتی با من تماس گرفتند و گفتند امام فرموده است مگر اهواز جوان ندارد که سقوط کند. همین مبنایی شد که آموزه های دینی که در کلام بود تبدیل به رفتار و تصمیم گیری شود.توان اجتماعی و اندیشه معنوی و تبدیل آن به قدرت عراق را مجبور به عقب نشینی کرد که این اولین عقب نشینی بود.

شمخانی گفت: حال که مجلس تصمیم گرفته به پاسداشت این ایام از یک نیروی جنگ دعوت کند تشکر می کنم و امیدوارم مجلس در هفته دفاع مقدس با قانون گذاری در حوزه های داخلی و خارجی که ابزار مطلوبی در پیشگیری از تهدیدات است، نقش خود را ایفا کند. مهندسی نظارت پارلمانی امکان تصمیم گیری نارسایی ها با رویکرد توامان عملی کند.

وی با تاکید بر اینکه  تعامل ارکان نظام از پیش نیازهای امنیت ملی است، گفت: امروز کارآمدی نظام در امنیت ملی  و وجود مجلسی کارامد است. فضای مجلس نشان می دهد معنویات دفاع مقدس وجود دارد. اکنون این همرزم دیروز و خادم امروز در تعامل از مجلس و حمایت از نظام آمادگی همکاری با مجلس را دارد.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها