دبیر انجمن دوستداران طبیعت استان لرستان گفت: تخریب جنگل‌های بلوط موجب کاهش جدی سطح آب‌های زیرزمینی شده است.
کد خبر: ۶۲۷۹۶۷
مرگ بلوط‌ها سفره‌های زیرزمینی را خشک کرد

 سید محمد قاسمی با اشاره به تاثیر جنگل‌های بلوط بر اقلیم منطقه، تامین آب و نگهداشت خاک افزود: 60 درصد اکسیژن موردنیاز جهان توسط درختان و جنگل‌ها تهیه می‌شود که باید قدردان این موهبت در منطقه زاگرس و لرستان باشیم.

وی با اشاره به مشکل آلودگی هوا و ریزگردها در زاگرس و لرستان بیان کرد: این در حالی است که هر هکتار از جنگل‌های بلوط می‌توانند 68 تن از گرد و غبار هوا را جذب کنند.

وی به نقش زاگرس و جنگل‌های بلوط در تامین آب کشور اشاره و بیان کرد: ریشه درختان بلوط باعث حفظ منابع آب زیرزمینی و جلوگیری از فرسایش خاک می‌شود به طوری که منطقه زاگرس 40 درصد آب مورد نیاز کشور را تامین می‌کند.

دبیر انجمن دوستداران طبیعت استان لرستان عنوان کرد: مزایای متعدد جنگل‌های بلوط موجب شده که کارشناسان بین‌المللی هر درخت بلوط را تا 200 هزار دلار قیمت‌گذاری کنند و این آمار نشان از اهمیت بسیار بالای جنگل‌ها و لزوم حفظ آنها دارد.

قاسمی به تخریب جنگل‌ها و تاثیر آن بر تغییرات اقلیمی، کاهش بارندگی‌ها و بحران آب اشاره کرد و افزود: منابع آب زیرزمینی در استان بشدت کاهش یافته به نحوی که سطح آب‌های زیرزمینی در شهرستان کوهدشت 40 متر کاهش یافته است.

وی عنوان کرد: این بحران که علت آن کاهش بارندگی‌ها در نتیجه تخریب طبیعت و قطع درختان است باعث شده که 400 روستا در استان لرستان به وسیله تانکر آبرسانی شوند.

دبیر انجمن دوستداران طبیعت استان لرستان خواستار توجه بیشتر دهیاران در راستای نظارت و جلوگیری از تخریب طبیعت منطقه از سوی مردم محلی و روستائیان شد و اظهار کرد: متاسفانه افزایش تغییر کاربری جنگل‌ها به اراضی کشاورزی موجب کاهش وسعت جنگل‌های بلوط و تبعات ناشی از آن شده است.

زاگرس از سردشت آذربایجان غربی تا استان‌های چهار محال و بختیاری، لرستان، کهگیلویه و فارس با 1400 کیلومتر طول و 500 کیلومتر عرض، غرب ایران را در بر گرفته است.

آتش‌سوزی‌های گاه و بی‌گاه و از بین رفتن تنوع زیستی زاگرس، قاچاق گونه‌های در معرض خطر و بروز ریزگردها فقط گوشه‌ای از آسیب‌هایی است که این سرزمین در چند سال اخیر به خود دیده است.‌(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها