گوش شیطان کر، از قرار معلوم، قرار است که برای قشر بی‌گناه مستأجرجماعت، یک خواب‌هایی دیده شود که اگر همت شود، به واقعیت هم بپیوندد. گذشت آن زمانی که عبارت «اجاره‌نشین خوش‌نشین»، مصداق بیرونی داشت.
کد خبر: ۵۹۸۳۰۴
فردا اجاره کنید!
 الان چنان نرخ اجاره‌ها بالاست که بعید است آب خوشی از گلوی هیچ مستأجری پایین برود؛ مگر به ضرب نوشابه‌ای، دوغی، ماءالشعیری، چیزی. فلذا جا دارد که آن عبارت فوق‌الذکر را این‌گونه تصحیح و تعریف بفرماییم که: «اجاره‌نشین و خشک‌نشین»!(آن اجاره‌نشین خوش‌نشین را دیگر لولو برد!)
 

باری؛ داشتیم عرض می‌کردیم که ظاهرا قرار است برای بهتر شدن اوضاع مستأجران، یک کارهایی ترتیب داده شود. و بر این مژده گر جان فشانم، رواست. چرا که فعلا اجاره بهاها(!) پا در هواست. یعنی که هر کس خانه ‌خالی دارد، همین‌طور هوایی یک چیزی من درآوردی به عنوان اجاره‌بهاء برای خودش تعیین می‌کند. برخلاف تیراندازی که می‌گفتند نترسید، هوایی است؛ در این مورد خاص باید برعکس گفت و گفت: بترسید، هوایی است!

فرمایش وزیر راه و شهرسازی: «برنامه‌ریزی برای بازار اجاره مسکن به فرصت نیاز دارد، اما بزودی برنامه‌ای برای مستأجران اعلام می‌شود.» ـ به نقل از جراید

ـ از ازل تا به ابد، فرصت مسئولان است.... حالا چه عجله‌ای؟ همین‌طور دور بودیم!...(این جمله پرتابی را نفهمیدیم کی پراند، اما هر که بود، مستاجر بود؛ یعنی از شدت عسر و حرج گفت. تا آمدیم گوشزد کنیم که به غلط به جای «درویشان» از مسئولان استفاده کرده است، طرف رفته بود.)

بسته پیشنهادی: از آنجا که درد اجاره‌نشینی، این روزها درد خیلی‌هاست(حالا خودمان را نمی‌گوییم که ریا نشود!)؛ از این‌رو همه ملت هم‌اکنون چشم به برنامه آینده دولت و بسته پیشنهادی الان ما دوختند. فلذا ناامیدشان نمی‌کنیم. نکاتی در حاشیه عرض می‌کنیم:

1 ـ اجاره به شرط فردا: شهروندان ارجمندی که به‌دلیل بی‌خانمانی، امروز، در به در دنبال اجاره کردن خانه‌ای متناسب با درآمدشان هستند و گله دارند که بازار اجاره به امان خدا رها شده است؛ هم‌اکنون دست نگه دارند. فردا هم روز خداست. مسئولان عزیز نیاز به اندکی فرصت بیشتر دارند تا برنامه حساب شده‌ای برای تنظیم این بازار ردیف کنند. اکثر مستأجران فقط پول بیشتر نمی‌توانند بدهند؛ فرصت بیشتر، تا دلتان بخواهد می‌توانند بدهند.

2 ـ شورای تعیین قیمت: تعیین نرخ اجاره مسکن با شخص موجر یا بنگاهی سر کوچه نباشد. با هم تبانی می‌کنند، این وسط، پدر مستأجر درمی‌آید. و این پدر درآمدگی از آن موارد خوش نیست که شاعر فرمود: تا از در اومد، بوی گل اومد! به نظر ما باید یک شورایی مرکب از نماینده وزارت مسکن، اداره تعزیرات و صنف بنگاه‌داران تشکیل شود که زیرنظر دولت، اجاره مسکن هر منطقه از شهر را تعیین و اعلام عمومی کنند. این شکلی، بازار اجاره، از حالت حسینقلیخانی معروف درمی‌آید.

3 ـ جریمه موجران: پس از آن که تعیین قیمت اجاره مسکن، مثل آدم سر و سامان گرفت؛ آن وقت است که هرمستاجری از اجاره‌بهای بالای خود شکایت داشت، می‌تواند مثلا به اداره تعزیرات مسکن لاپورت بدهد تا بیایند جناب موجر را که اصلا انگار اطلاع ندارد که بنی‌آدم اعضای یک پیکرند؛ در همان محل اجاره، جریمه کند. حالا ببینیم باز کسی جرات می‌کند ملکش را به اصطلاح دوبله ـ سوبله اجاره دهد؟ شهر هرت یا هرات که نیست.

4 ـ توصیه به مستاجران: فقط روی قانون نباید به سمت جماعت موجر باشد. گناه که نکرده است خانه‌اش را اجاره داده است. چه بسیار موجران با انصافی که با قیمت پایین با مستاجرشان کنار می‌آیند؛ چنان که دو تا باجناق هم ممکن است این‌طوری با هم کنار نیایند. به مستاجران نیز باید توصیه شود که اگر موجر خوبی گیرشان آمد، روی سر حلوا حلوایش کنند. نه این که از اخلاق خوشش سوءاستفاده کنند و خواسته باشند به زور، خوش‌نشین باشند. خوش برخورد هم باید باشند.

رضا رفیع

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
الهه خاكپور
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۷
۰
۰
سلام .. امیدوارم خوب باشید
ولی ما اصلا خوب نیستیم...گیر یك مشت از خدا بی خبر افتاده ایم كه مرتب به دلایل واهی ما را به دادگاه می كشانند و هدف اصلی ایشان هم معلوم است قصد دارند ما را ذله كنند تا از خانه جدید خود فراری شویم! جالب این است كه اهرمهای قانونی را با شهادت دروغ به كمك گرفته اند همین شنبه آینده صبح ساعت 8 مجتمع قدس اشرفی اصفهانی یكی از موارد است.. خواهش می كنم اگر امكان دارد بفرمائید كه پارتی بازی نشود و فقط حق را ببینند .
با تشكر و عرض معذرت

نیازمندی ها