رئیس سازمان میراث فرهنگی:

هنرمندان هم ثبت ملی می‌شوند

رئیس سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری گفت: در کنار ثبت آثار هنری، هنرمندان برجسته کشور هم ثبت ملی خواهند شد.
کد خبر: ۵۹۸۱۰۳
هنرمندان هم ثبت ملی می‌شوند

به گزارش واحد مرکزی خبر،‌ محمدعلی نجفی در حاشیه رونمایی جدیدترین آثار استاد فرشچیان افزود: این کار از جدیدترین برنامه‌های این سازمان است و در اجرای آن اولویت با مشاهیر زنده کشور است.

وی گفت: پیش تر، این کار برای ثبت ملی برخی مشاهیر گذشته کشور انجام شده است.

رئیس سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری تاکید کرد: باید هنرمندان و مشاهیر را قدر بشناسیم تا فرهنگ و هنر ایرانی اسلامی جایگاه خود را در جامعه پیدا کند.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: به زودی موزه‌های شخصی برای ارائه آثار مشاهیر و هنرمندان برجسته کشور ایجاد می‌شود.

محمدعلی نجفی افزود: موزه استاد محمود فرشچیان که حدود 12 سال قبل افتتاح شد نمونه موفقی از موزه‌های شخصی است و امیدواریم به تدریج هنرمندان بزرگ ایران برای نمایش آثار هنری خود موزه‌های تخصصی داشته باشند.

وی افزود: امیدواریم این کار را با مشارکت بخش خصوصی، سازمان‌های مردم نهاد، فعالان فرهنگی و بخش دولتی انجام دهیم.

نجفی گفت: از نقاط قوت فرهنگی ما مشاهیر بزرگی است که در گذشته داشتیم و اکنون نیز داریم و باید قدر آنها را بدانیم.

پیگیری دیپلماتیک اقدامات باکو درباره نظامی گنجوی

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت:اقدام جمهوری آذربایجان برای به ثبت رساندن نام حکیم نظامی گنجوی به عنوان مشاهیر این کشور از طریق دیپلماتیک پیگیری می‌شود.

محمد علی نجفی افزود: ازحدود دو هفته قبل پیگیر موضوع از طریق وزارت امور خارجه هستیم و امیدواریم طرف جمهوری آذربایجان با نگاه فرهنگی به این مساله بنگرد و با هم به راه حلی فرهنگی برسیم.

بودجه مشکل اصلی بسته ماندن موزه دوره اسلامی

رئیس سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری گفت: مهم‌ترین مشکل بسته ماندن موزه دوره اسلامی بودجه بوده است و امیدواریم با کمک ریاست جمهوری و تامین بودجه از منابع دیگر این موزه هر چه سریعتر بازگشایی شود.

نجفی افزود: بسته بودن در موزه دوره اسلامی به مدت هشت سال چه برای ایرانیان فرهنگ دوست ناظر بر این مساله و چه کسانی که مدیریت کردند مایه شرمندگی است.

وی گفت: گزارش‌های هیات خارجی و نیز گروهی از مشاوران ایرانی در این مورد در دست ماست و امیدواریم هر چه سریعتر بتوانیم این مشکل را حل کنیم.

رئیس سازمان میراث فرهنگی افزود: امیدواریم موزه‌ها و اماکن مهم تاریخی و فرهنگی کشور با تشکیل هیات امنایی متشکل از شخصیتهای فرهنگی مقبول جامعه سرپرستی و نظارت شوند، در این زمینه چند طرح در گذشته بود که برخی مبنای قانونی داشت ولی به هر دلیل اجرا نشده است.

نجفی تاکید کرد که در حال بررسی مجدد برنامه‌های عملیاتی این طرح‌ها هستیم.

درباره وضع اسناد در نقل‌ و انتقالات سازمانی گزارش می‌دهیم

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: به زودی گزارشی کامل از جابجایی میراث فرهنگی به شیراز و برگشت آن و اسناد از بین رفته احتمالی در این مسیر ارائه خواهیم کرد.

محمدعلی نجفی افزود: آمار دقیقی در این باره نداریم و بزودی گزارشی نیز درباره انتقال صنایع دستی به اصفهان و برگشت آن ارائه خواهیم کرد.

وی همچنین درباره سرنوشت خانه تاریخی که به سکونتگاه یکی از معاونان قبلی سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری تبدیل شده بود گفت: دستور داده‌ایم این خانه تخلیه و از آن برای فعالیتهای فرهنگی استفاده شود.

جدیدترین اثر استاد محمود فرشچیان با نام «مــعــراج» امروز در موزه این استاد بزرگ نگارگری رونمایی شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها