رئیس سازمان صدا و سیما تاکید کرد :

نقش رسانه ملی در تعمیق فرهنگ عاشورایی

نهمین شماره فصلنامه اشارات با مطالبی مربوط به مناسبت های بهار 1392 از سوی مرکز پژوهشهای اسلامی صدا وسیما منتشر شد.
کد خبر: ۵۹۷۲۵۲
خواندنی‌های  نهمین شماره فصلنامه اشارات

مرکز پژوهش‌های اسلامی صدا و سیما نظر به اهمیت جایگاه شناخت و نظریه پردازی در حوزه‌های تخصصی برنامه سازی مناسبتی، فصل‌نامه اشارات را با هدف پوشش محتوایی و متنی مناسبت‌های دینی، ارزشی، ملی و بین المللی منتشر کرده است.

انتشار پژوهش‌های مناسبتی به منظور پشتیبانی از گروه برنامه سازی در حوزه مناسبت‌ها، تهیه متون جذاب ادبی چون شعر، قطعه ادبی و داستانک برای استفاده گویندگان صدا و سیما؛ پیشنهاد محورهای موضوعی در راستای آیین برنامه سازی و معرفی منابع مطالعاتی به تهیه کنندگان و برنامه سازان صدا و سیما از دیگر اهدافی است که در این فصلنامه اشاره شده است.
در این فصلنامه مناسبت‌های مختلف ملی و مذهبی مهم مورد نظر بوده و توضیحاتی در حد چند صفحه در ارتباط با آن مناسبت‌ها آورده شده است.

در این شماره مطالب ادبی و مقالات مناسبتی با عناوین "عید نوروز، روز طبیعت، شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) ، ولادت حضرت فاطمه زهرا (س) ـ روز زن، روز معلم، ولادت حضرت امام محمد باقر (ع)، شهادت حضرت امام هادی (ع) ، ولادت حضرت امام جواد (ع) ، ولادت حضرت امام علی(ع) ـ روز پدر، رحلت حضرت امام خمینی (ره) ، شهادت حضرت امام موسی کاظم (ع) ، عید سعید مبعث، ولادت حضرت امام حسین (ع) ، ولادت حضرت ابوالفضل (ع) ـ روز جانباز، ولادت حضرت امام سجاد (ع)" آورده شده است.

 در بخش "عید نوروز" به موضوعاتی همچون "مدیریت روان شاختی روزهای نوروز"، "آداب مسافرت چیست؟" و "طبیعت را نوازش کن" پرداخته شده است.

در قسمتی از این بخش با عنوان "مدیریت هیجان‌ها" می خوانیم: انسان‌ها دوست دارند سال جدید را با شادی و خوشی آغاز کنند. داشتن نشاط، یک امتیاز روانی است و انسان‌های شاد، موفقیتهای بیشتری دارند. نکته اصلی ، مدیریت این هیجان مثبت است. زمانی که چنین هیجان و شوری به درستی مدیریت نشود، ممکن است به احساسات منفی، مانند احساس گناه، احساس حسرت، پشیمانی، سرزنش و مانند آن تبدیل شود. با ایجاد اعتدال در شاد بودن، می توان سراسر سال را از این موهبت الهی بهره‌مند بود؛ چه اینکه افراط در این مهم، ممکن است به آسیب‌هایی بینجامد که دیگر روزها را تحت تأثیر قرار دهد.

"نقش طبیعت در بهداشت روان و روان شناسی خرافه پرستی"، "طبیعت و حرمت و حریم آن" و "کتاب شناسی" عناوین بخش" روز طبیعت را تشکیل می دهند.

در این بخش می خوانیم: وجود ما از نطفه‌ای است که عصاره و محصول غذاهای مصرف شده از دل طبیعت است. انس انسان با طبیعت، وسعتی به فراخنای وجود دارد. طبیعت با تنوع و سیر تکاملی اش، روحی تازه در وجود انسان می دمد. تمام مظاهر طبیعت زیبا، افزون بر توحید آموزی، سهم زیادی در یکپارچه سازی نظام روانی و برون رفت از فشارهای روانی روزانه است. از این رو، بودن در طبیعت، یکی از بهترین تفریح های سالم از نظر روان شناسی سلامت است.

بر اساس آیات قرآن کریم و سخنان امام معصوم(ع) انسان‌ها در پاسداشت حریم طبیعت و حفظ حرمت آن وظیفه دارند. بنابراین، هر گونه دست یازیدن به ویرانی طبیعت و محیط زیست، به معنای سرکشی در برابر قرآن کریم و پیشوایان معصوم(ع) است، که البته کمترین پیآمد زیانبار دنیوی آن، محروم شدن از بهشت دنیوی یا همان طبیعت سالم و به دور از آلودگی و ویرانی است که از جمله آثار ویرانبار آن، گرفتار آمدن انسان ها به افسردگی، روان رنجوری و از دست دادن نشاط و شادابی روحی خواهد بود.

بخش "ولادت حضرت فاطمه زهرا(س) ـ روز زن" موضوعاتی همچون "کاوشی در نقش مادری و همسری حضرت فاطمه(س)"، "حضرت زهرا(س) در کلام رهبری"، "متن ادبی"، "داستان"، "کتاب شناسی حضرت زهرا(س)"، "زن نمونه قرآنی" و "کتاب شناسی مادر" بررسی شده است.

در قسمتی از این بخش می خوانیم: روز ولادت حضرت فاطمه زهرا (س) به نام "روز مادر" هم خوانده شده است. این انتخاب شایسته، بهانه‌ای است برای نگاهی دوباره به نقش مادری موفقترین مادر هستی. ام ابیها، نقش مادری را با مراقبت‌های مادرانه از حضرت محمد (ص) آغاز کرد و در طول زندگی خویش، پرورش دهنده گل‌های یاسی بود که عطر وجودشان تا پایان تاریخ به مشام می‌رسد.

حضرت فاطمه(س) با در نظر گرفتن حضرت محسن(ع) ، پذیرای نقش مادری پنج فرزند بود که دو نفر آنان، به مقام امامت رسیدند. آمادگی برای پذیرش این تعداد فرزند، با وجود سن اندک، نکته‌ای قابل توجه است و از علاقه مندی بانو به این نقش خبر می‌دهد.

عناوین بخش "روز معلم" عبارت اند از: "علم آموزی و مقام معلم در احادیث معصومان"، "اخلاق و عرفان در مقام معلم" و "کتاب شناسی معلم".

در این بخش می خوانیم: تعلیم و تعلم، از شئون الهی است و خداوند متعال این موهبت را به پیامبران و اولیای پاک خویش ارزانی کرده است تا مسیر هدایت را به بشر بیاموزند، و چنین شد که تعلیم و تعلم به صورت سنت نیک آفرینش درآمد.

انسان نیز باید با پذیرش این مسئولیت، نام خویش را در این گروه و در قالب واژه مقدس "معلم" ثبت کند. معلم، ایمان را بر لوح جان و ضمیرهای پاک حک می کند و ندای فطرت را به گوش همه می‌رساند. همچنین سیاهی نادانی را از دل‌ها می زداید و زلال دانایی را در روان بشر جاری می سازد.

"رحلت حضرت امام خمینی (ره)" عنوان بخش دیگری از فصلنامه اشارات است که در آن موضوعات "مردم گرایی در سیره امام خمینی (ره)، "نماز در سیره امام خمینی (ره) و "برگی از یک کتاب" مطرح شده است.

در بخش "رحلت حضرت امام خمینی (ره)" آمده است: امام خمینی(ره) نامی آشنا و محبوب برای ملت ایران و بسیاری از کشورهای جهان است. عظمت، شهرت و محبوبیت امام، برآمده از ویژگیهای علمی و اخلاقی ایشان بوده است. وجود ویژگیهای زیبای اخلاقی در حضرت امام که در همه جنبه‌های علمی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی زندگی او بازتاب یافته، از ایشان شخصیتی ممتاز و کم نظیر ساخته است. امام به حکم شخصیت و اندیشه سیاسی خود، با اجتماع و مردم جامعه خویش ارتباطی تنگاتنگ داشته و رهبری مردم گرا و علاقه‌مند و دل سوز به مردم جامعه خود بود. درباره مردم گرایی امام خمینی(ره) داستانهای زیبایی نقل شده است. این بخش به بیان برخی از این داستانها اختصاص یافته است.

"شهادت حضرت امام موسی کاظم (ع)" عنوان یکی دیگر از بخشهای نهمین فصلنامه اشارات است که "مهار غضب؛ تأملی در واژه کاظم" و "متن ادبی" از سرفصلهای این بخش می‌باشد.

در این بخش می خوانیم: یکی از لقب های امام موسی بن جعفر (ع)، "کاظم" است. "کاظم" یعنی فروبرنده خشم، و از آن رو این لقب را به موسی بن جعفر(ع) داده اند، که آن حضرت به رغم آنکه جفاهای فراوانی از سوی دشمنان کشید، بردباری به خرج داد و هیچ گاه لب به نفرین نگشود. حتی در روزهایی که در حبس به سر می برد، هیچ کس از آن حضرت، یک کلمه خشم آمیز نشنیده است.

ابن اثیر، از متعصبان اهل سنت می گوید: "آن حضرت را کاظم لقب داده اند، به دلیل آنکه به هر کس با او بدی می کرد، احسان می نمود و این عادت همیشگی او بوده است".

نهمین فصلنامه اشارات با صاحب امتیازی مرکز پژوهش های اسلامی صدا و سیما، مدیر مسئولی علیرضا رنجبر و سردبیری سیدعلی حسینی ایمنی، در 256 صفحه و به قیمت 77 هزار ریال منتشر ‌شده است.

آدرس: بلوار امین، مرکز پژوهش های اسلامی صدا و سیما
شماره تلفنهای 29115510/ 29115511 با پیش شماره ۰۲۵۱ سامانه مخاطبین مرکز پژوهش های اسلامی صدا و سیما

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها