نماینده سوریه نزد سازمان ملل گفت: سوریه از روز پنجشنبه به طور رسمی و حقوقی، به عضویت کامل کنوانسیون خلع سلاح شیمیایی درآمد.
کد خبر: ۵۹۶۵۲۹
سوریه به عضویت کامل معاهده خلع سلاح شیمیایی درآمد

به گزارش واحد مرکزی خبر از نیویورک، بشار جعفری عصر پنجشنبه در جمعی از خبرنگاران افزود: وزیر خارجه سوریه روز پنجشنبه در نامه ای به مدیرکل کنوانسیون شیمیایی، تصمیم دولت سوریه را درباره عضویت در این کنوانسیون اعلام کرد.

وی افزود: این اقدام دمشق باید پایانی برای موضوع استفاده سلاح شیمیایی توسط سوریه تلقی شود و انتظار داریم دبیرکل سازمان ملل به زودی بیانیه ای دهد.

ظهر پنجشنبه نیز فرهان حق، معاون سخنگوی دبیرکل سازمان ملل از آغاز ترجمه اسناد الحاقی سوریه خبر داد.

در این زمینه بشار جعفری گفت: ما اسناد را به دو زبان انگلیسی و عربی فرستاده ایم.

نماینده سوریه در پاسخ به سئوال خبرنگاری مبنی بر اینکه آیا سوریه برای این تصمیم خود، شرطی قرار داده است، گفت: خیر، دمشق هیچ شرطی نگذاشته است.

نماینده سوریه در پاسخ به سئوال دیگری که آیا سوریه دارای سلاح شیمیایی است، گفت: سوریه هیچ وقت ادعا نکرده است که سلاح شیمیایی ندارد.

وی افزود سلاح های شیمیایی در سوریه عامل بازدارنده در مقابل سلاح های هسته ای اسرائیل است و عضویت سوریه در سازمان منع کاربرد سلاح شیمیایی نشان دهنده مخالفت ما با سلاح های کشتار جمعی است.

بشار جعفری در ادامه مدرکی از سازمان جاسوسی آمریکا (سیا) نشان داد که به گفته وی اثبات می کند اسرائیل سلاح های شیمیایی دارد.

نماینده سوریه نسخه ای از این مدرک را در اختیار خبرنگاران قرار داد و افزود: مهمترین سلاح های کشتار جمعی در خاورمیانه، سلاح هسته ای اسرائیل است که باید تحت نظر آژانس بین المللی انرژی اتمی قرار گیرد.

بشار جفری در واکنش به سئوال خبرنگاری که پرسید آیا ممکن است در گزارش بازرسان شیمیایی سازمان ملل، دولت سوریه مقصر اعلام شود، گفت: بیایید و نسبت به این اقدام سوریه مثبت برخورد کنید، رسانه نیز می تواند سلاح کشتار جمعی باشد، بیایید بر اساس اظهارات و عمل های موجود توسط سوریه، روسیه، آمریکا و دبیر کل سازمان ملل قضاوت کنیم.

نماینده سوریه در پاسخ به سئوال خبرنگاری درباره اظهارات وزیر خارجه فرانسه مبنی بر تمام شدن کار تهیه گزارش بازرسان شیمیایی سازمان ملل تا روز دوشنبه هفته آینده و اینکه طبق آن دولت سوریه مقصر اعلام می شود، گفت: وزیر امور خارجه فرانسه سعی می کند که رفتار و اقدامات مثبت سوریه و روسیه را خنثی کند.

وی افزود ما بارها تاکید کردیم که گزارش باید به صورت کامل تهیه شود و از دبیرکل سازمان ملل خواستیم که در تهیه آن تسریع شود.

نماینده سوریه همچنین تاکید کرد: ما می خواهیم این گزارش در اسرع وقت تهیه شود اما نمی خواهیم گزارش عجله ای، سیاسی و ناقص منتشر شود.

بشار جعفری در پاسخ به سئوال خبرنگاری درباره مدت زمان برای ورود مجدد بازرسان شیمیایی سازمان ملل برای بررسی و تحویل سلاح های سوریه گفت همه این ها بر اساس روند های سازمان منع کاربرد سلاح های شیمیایی است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۲
وحید
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۲
۰
۰
این كه گفته میشه تسلیحات شیمیایی سوریه باید تحت نظر سازمان ملل قراربگیره این سوال را برای ماپیش میاره كه آیا سوریه بمب شیمیایی دارد؟ شاید چیزی پشت پردست كه هیچوقت رسانه ای نشده !
محمودی
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۳
۰
۰
دیگربهانه ای برای جنگ نیست و غرب بجای حمایت از تروریستها باید اسرائیل را به پذیرش NPT مجبور كند.

نیازمندی ها