جایگاه حرف وسخن در میان مقامات کجاست؟

در حالی که روابط عمومی مجمع تشخیص مصلحت نظام و خانم مرضیه افخم سخنگوی وزارت امورخارجه، اظهارات منتسب به آیت الله هاشمی رفسنجانی درباره حملات شیمیایی به دولت سوریه را تکذیب کرده بودند، اما انتشار فایل صوتی سخنان آیت الله هاشمی رفسنجانی باعث شد تا انتقادات در باره این سخنان بیشتر شود اما همین صوت هم از سوی آیت‌الله طباطبایی‌نژاد عضو مجلس خبرگان رهبری به نقل از ایت الله هاشمی رفسنجانی تکذیب شد. او به نقل از رئیس مجمع تشخیص گفت:آقای هاشمی گفت،صدا جعلی است و من دولت سوریه را درباره سلاح شیمیایی متهم نکردم.
کد خبر: ۵۹۳۹۸۰
جایگاه حرف وسخن در میان مقامات کجاست؟

سخنان آیت الله هاشمی رفسنجانی در باره سوریه همچنان بازتاب داخلی و خارجی دارد. رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در مراسم سالگرد درگذشت ایت الله صالحی گفت بود؛«مردم سوریه بیش از 100 هزار کشته و هشت‌میلیون آواره دادند در داخل و خارج، زندان‌ها پر از مردم، زندان‌ها جا ندارد بعضی از ورزشگاه‌ها را گرفتند، آنها را پر کردند شرایط بدی بر مردم حاکم است مردم از یک طرف از طرف خود حکومت‌شان بمباران شیمیایی می‌شوند و از طرف دیگری امروز منتظر بمب‌های آمریکا باید بمانند.»

برخی این تصور را داشتند که  آیت الله هاشمی رفسنجانی موضع کشورهای غربی را در قبال بحث سوریه تائید کرده و حمله به سوریه را قبول دارد اما برخی نیز بر تحریف سخنان ایشان و نحوه نقل قول،اصرار کرده و تاکید داشتند که حق اظهار نظرافراد آزاد است.

اما نکته اساسی در میان اختلافات ایجاد شده بر سر یک «نقل قول »، این است که چرا مسئولینی که دارای جایگاه ویژه ای درکشور هستند سخنانشان با دیدگاه کلی نظام متفاوت است؟!و باعث بوجود آمدن چنین تنشهایی در برهه های مهمی از کشور می شود؟

در این میان صحبت از این است که حتی اگر سخنی ولو بصورت نادرست شنیده شد بهتر است دیگر به آن دامن زده نشود وکلمات به دلیل مصالح کشور نادیده گرفته شود.

محمدباقری بنابی نماینده بناب وعضو کمیسیون فرهنگی مجلس در گفتگو با جام جم آنلاین با اشاره به این که رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام  یک شخصیت سیاسی است اما اگر سخنانی را بیان می کند نظرات شخصی وی است گفت:مواضع کشور در مسایل سیاست خارجی از طریق وزارت خارجه و شورای امنیت ملی بیان می شود لذا نمی توان نظرات شخصی افراد را موضع نظام در نظر گرفت.

وی با تأکید براینکه نباید فضا سازی پیرامون یک اظهار نظر صورت گیرد افزود:این واکنش ها به نفع کشور نیست چون فضا سازی درمورد یک نظر شخصی ، تنها باعث بالا رفتن آتش بحثهای سیاسی می شود که نمی خواهد فرو کش کند.

باقری گفت:اگر قرار باشد به هر حرف وسخنی ترتیب اثر دهیم هر روز باید شاهد یک تنش جدید در کشور باشیم لذا نباید در مورد اظهار نظر شخصی افراد موضع گیری شود چون کشوردر چنین شرایطی ضرر می کند.

نماینده بناب یاد آورشد:اگر بر فرض امروز آقای احمدی نژاد یک حرف بزند ما واکنش نشان دهیم و فردا درمورد آقای هاشمی ! این رفتار نمی تواند به نفع کشور باشد.

وی تأکید کرد: بهتر است اخلاق اسلامی در کشور جا باز کند تا با سعه صدر با گفتار شخصی افراد برخورد کنیم و باید رسانه ها وسیاسیون اجازه ندهند که برخی از آب گل آلود ماهی خودشان را بگیرند.البته در این میان بهتر است که افراد هم دقت کنند تا سخن خود را بصورت سنجیده تری بگویند.  

باقری افزود:همه می دانیم که آمریکا در جنگ علیه سوریه ایران را هدف قرارداده است  بنابراین باید مراقب باشیم که سخنان خود را بصورت سنجیده بیان کنیم ولی اگر سخنی هم مطرح شد خیلی نباید آنرا در بوق و کرنا بگذاریم.

چند صدایی به نفع نظام نیست

احمد بخشایش نماینده اردستان وعضو کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی مجلس با اشاره به اینکه بهتر است مسئولین ومقامات در جلسه ای حضور یابند که مواضعشان یک کاسه شود گفت:اگر چند صدا از ایران خارج شود اصلا به نفع نظام وکشور نیست.

وی افزود:مواضع نظام اقتضا می کند که ما در حمایت از سوریه موضع گیری کنیم لذا وقتی آقای اسد تاکید دارد که از سلاح شیمیایی استفاده نکرده حتما اینکار را انجام نداده چون ازقبل می دانسته که آمریکایی‌ها مترصد این اقدام برای حمله به سوریه هستند.

نماینده اردستان افزود:بنابراین در برخورد با شرایط خاورمیانه نباید افراد بصورت انفعالی برخورد کنند تا نظراتشان را از سایر هدفها جدا کنند ومتفاوت باشند.

سیاست نظام در تحولات بین‌المللی مشخص است

سید رمضان شجاعی کیاسری نماینده ساری وعضو کمیسیون شوراها وامورداخلی نیز با اشاره به اینکه مواضع نظام در تحولات بین المللی گویا و مشخص است گفت:رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام هم باید موضعگیری هایش مطابق سیاست های کلی نظام باشد واظهار نظرات متفاوت،به نوعی تشویق آمریکا در منطقه وجنگ افروزی و چراغ سبز نشان دادن به رژیم صهیونیستی برای جولان درمنطقه است واز جهتی به نفع مردم مظلوم سوریه هم نیست.

وی با اشاره به اینکه اظهار نظرات مقامات ولو بصورت شخصی برداشتی حقوقی دارد گفت:معمولا شخصیت حقوقی افراد دراظهار نظرات سیاسی مد نظر قرار می گیرد بنابراین بهتر است کسانی که به عنوان یک مقام در جمهوری اسلامی نظراتی دارند آن را بر خلاف مواضع کشور بیان نکنند تا شائبه تفرقه نیز در این میان بوجود نیاید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۳
رحمان
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۳
۰
۰
احمد بخشایش بر اساس چه مدارك مستندی مدعی است كه دولت سوریه از سلاح شیمیایی استفاده نكرده ؟! اینكه دولت اسد این طور میگوید كه نشد دلیل !!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۳
۰
۰
تن صدائی كه من شندیم نمیتواند تن صدای رفسنجانی باشد به نظر من یك شخص مغرض لابلای حرفهای ایشان رفته و پارازیت انداخته كه این عمل امكان پذیر است هم با نرم افزار و هم سخت افزار و هم تن صدای بعضی افراد میتواند باشد
امیر
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۳
۰
۰
با سلام
در این برهه از زمان نیازمند وحدت هستیم خواهشا یك موضوع را اینقدر كش ندید

نیازمندی ها