عناوین صفحه اول روزنامه‌های صبح دوشنبه

گزارش ها از عزل رئیس دانشگاه آزاد

عناوین صفحه اول روزنامه‌های صبح سه شنبه

آقای هاشمی! این فایل صوتی را تکذیب کنید

روزنامه‌های صبح امروز ایران مهمترین عناوین خبری صفحه اول خود را به مسائلی همچون پیش بینی‌های متفاوت از آینده نرخ ارز،مردم: آماده جنگ با آمریکا هستیم،نیویورک‌تایمز :محترمانه با ایران سخن بگویید،یکی جلوی این همه اعتدال را بگیرد!،آقای هاشمی! این فایل صوتی را تکذیب کنید،عریضه‌نویسی یاران دو رئیس‌جمهور،ضرورت‌های احیای پلیس قضایی،برگشت بورس با تغییر اخبار و... که برخی از آنها در زیر می‌آید.
کد خبر: ۵۹۳۶۲۷
آقای هاشمی! این فایل صوتی را تکذیب کنید

جوان:آقای هاشمی! این فایل صوتی را تکذیب کنید

طی روزهای اخیر اظهاراتی از آقای هاشمی رفسنجانی مربوط به برخی همایش‌ها و نشست‌های ایشان در فضای مجازی منتشر شده است که با دیگر اظهارات‌شان که مرتبط با جلسات رسمی ایشان است در تناقض آشکار قرار دارد.

طی روزهای اخیر اظهاراتی از آقای هاشمی رفسنجانی مربوط به برخی همایش‌ها و نشست‌های ایشان در فضای مجازی منتشر شده است که با دیگر اظهارات‌شان که مرتبط با جلسات رسمی ایشان است در تناقض آشکار قرار دارد. هر چند بعد از این اظهارات متناقض، تکذیبیه‌هایی در راستای تنویر افکار عمومی از سوی دفتر رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام مطرح شده است، اما مرور برخی شواهد، باور آن تکذیبیه‌ها را کمی سخت می‌کند.

ادعاهای متناقض ‌‌حول محور سوریه

روز پنج‌شنبه هفتم شهریور هاشمی رفسنجانی در دیدار با شرکت‌کنندگان در همایش میثاق با حضرت امام (ره) که در حسینیه جماران برگزار شد، سخنانی درباره حوادث سوریه مطرح کرد که چند ساعت پس از آن سوژه صفحه فیس بوک خانم نعیمه اشراقی فعال اصلاح‌طلب قرار گرفت. وی درباره سخنان هاشمی رفسنجانی درباره سوریه نوشته بود: «آقای هاشمی رفسنجانی در ملاقات با جمعی از مردم اصفهان در ارتباط با بمباران اخیر سوریه سخنانی بدین مضمون مطرح کرده‌اند که دولتی که ملت خود را بمباران شیمیایی کند عواقب سخت آن را خواهد دید، همانگونه که صدام در بمباران حلبچه ننگ ابدی را بر خود خرید و دچار چنین سرنوشت هولناکی شد.»

البته نهم شهریور یعنی دو روز بعد، رضا سلیمانی مدیرکل روابط عمومی مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس این مطلب را تکذیب کرد و ضمن شایعه دانستن آن تأکید کرد که موضع آقای هاشمی درباره سوریه، فلسطین و لبنان کاملاً روشن است و با یک شایعه مخدوش نمی‌شود.

این در حالی است که خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) نیز بخش مربوط به حوادث سوریه در صحبت‌های روز پنج‌شنبه هاشمی را اینگونه تنظیم کرد: «هاشمی با بیان اینکه بمباران شیمیایی مردم شوخی نیست، گفت: چهره صدام با این کار برای دنیا روشن شد و به همین دلایل مورد تهاجم بود که سایه این موضوع امروز بر سر سوریه افتاده است. رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه عده‌ای می‌خواهند قدرت‌شان را حفظ کنند و افراد افراطی به هر کاری دست می‌زنند، تصریح کرد: سوریه دو سال است که هر روز قربانی زیادی می‌دهد و ما باید راهی را به مسلمانان نشان دهیم که بدانند در سایه آرامش و اعتدال، عقلانیت و فضای باز، امنیت ایجاد می‌شود، چون برای همه دنیا ثابت شده است که با زور بستن زبان‌ها و شکستن قلم‌ها و البته ترساندن مردم، امنیت گورستانی ایجاد می‌شود، در حالی که ما به دنبال امنیت برای زنده‌ها هستیم.»

درحالی که این خبر به ادعای نعیمه اشراقی بیشتر نزدیک است تا تکذیب رضا سلیمانی، اما با این وصف هاشمی رفسنجانی در جلسه روز شنبه مجمع تشخیص مصلحت نظام مواضعی گرفت تا پاسخی باشد بر شایعات؛ وی با ابراز نگرانی شدید از بحران‌آفرینی‌هایی که در کشورهای جهان اسلام در حال اوج‌گیری است، گفت: «اوج این بحران‌آفرینی‌ها را در حال حاضر در کشور سوریه مشاهده می‌کنیم. رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با تأکید بر اهمیت راهبردی سوریه در منطقه، به عنوان دژ مستحکم مقابله با اسرائیل گفت: جمهوری اسلامی ایران در مقابل ماجراجویی‌های امریکا که مانند ابر سیاهی کل منطقه را فرا می‌گیرد، باید هوشیارانه و آگاهانه برخورد کند.‌وی همچنین با انتقاد از اظهار مواضع سیاسی توسط افراد و کانال‌های غیررسمی که می‌تواند برای سیاست خارجی کشور تبعات منفی به همراه داشته باشد تأکید کرد: باید از بیان مواضع غیررسمی و افراطی توسط افراد غیرمرتبط پرهیز و مواضع اصولی و هوشیارانه نظام توسط کانال‌های رسمی و مسئول بیان شود.»

این مواضع و نقطه‌نظرات در کنار تکذیب اظهارات منتسب به هاشمی رفسنجانی از سوی سخنگوی وزارت خارجه که آنها را تحریف شده دانسته بود و نیز عذرخواهی نعیمه اشراقی از آقای هاشمی به خاطر برداشت ناصحیح از صحبت‌های ایشان، تا حدود زیادی برای همه ثابت کرد که اظهارات آقای هاشمی تحریف شده و حرف‌هایی که طی روزهای اخیر از قول ایشان بیان شده به شایعه بیشتر شبیه است.

شایعه یا واقعیت؟

در همین حال که تقریباً همه به شایعه بودن اظهارات منتسب به هاشمی مطمئن شده بودند، اما روز یک‌شنبه خبری درباره اظهارات تازه هاشمی درباره تحولات سوریه در رسانه‌ها منتشر شد که بار دیگر تناقض آشکاری داشت با اظهارات قبلی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام.

خبرگزاری ایلنا در خبر مربوط به سخنرانی هاشمی رفسنجانی در روز یک‌شنبه در مراسم سالگرد ارتحال آیت‌الله‌صالحی مازندرانی که در شهر شیرگاه سوادکوه شمالی برگزار شد، نوشت: « مردم سوریه در این دو سال آسیب‌های فراوانی دیده‌اند، زندان‌ها مالامال از مردم است و دیگر ورزشگاه‌ها را بدل به زندان کرده‌اند، بیش از ۱۰۰ هزار نفر کشته و میلیون‌ها آواره وضعیت اسفبار سوریه را بیش از پیش نمایان می‌کند. هاشمی سپس گفت: مردم از طرف حکومت خودشان مورد حمله شیمیایی واقع شده‌اند و حالا هم باید منتظر حمله خارجی‌ها باشند.»

البته خبرگزاری ایلنا پس از چند ساعت خبر را اصلاح کرد و پاراگراف اخیر را اینگونه تغییر داد: «مردم سوریه از یک طرف مورد حمله شیمیایی واقع شده‌اند و حالا هم باید منتظر حمله خارجی‌ها باشند.» این اصلاحیه خبر باعث شد تا بار دیگر مخاطبان باور کنند که انداختن بار مسئولیت حمله شیمیایی مردم سوریه روی دوش حکومت آن کشور توسط رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام جمهوری اسلامی ایران تنها یک شیطنت رسانه‌ای بوده و سندیت ندارد. اما در میان همین باور نکردن‌ها و تکذیب‌های ذهنی، سایت بلاغ نیوز وابسته به جامعه جهادگران مجازی شمال کشور عین متن سخنان هاشمی رفسنجانی در دوازدهمین مراسم سالگرد آیت‌الله اسماعیل صالحی مازندرانی را که در مسجد جامع سوادکوه شمالی برگزار شد نوشت و با انتشار فایل صوتی آن، راهی برای تکذیب و باور نکردن بیان این اظهارات توسط هاشمی رفسنجانی باقی نگذاشت. سایت بلاغ نیوز در این ارتباط نوشت: «‌از آنجایی که سخنان هاشمی علیه سوریه که چندی پیش توسط نعیمه اشراقی در صفحه فیس بوک منتشر شد و پایگاه اطلاع رسانی دفتر هاشمی رفسنجانی آن را تکذیب کرد، این بار رنگ واقعی تری به خود گرفت و در مراسم سالگرد آیت‌الله صالحی مازندرانی در شیرگاه علناً هاشمی علیه مواضع دولت ایران نسبت به‌ سوریه سخن گفت و صراحتاً بیان داشت: «مردم سوریه بیش از 100 هزار کشته و 8 میلیون آواره دادند در داخل و خارج، زندان‌ها پر از مردم، زندان‌ها جا ندارد بعضی از ورزشگاه‌ها را گرفتند، آنها را پر کردند شرایط بدی بر مردم حاکم است مردم از یک طرف از طرف خود حکومتشان بمباران شیمیایی می‌شوند و از طرف دیگری امروز منتظر بمب‌های امریکا باید بمانند.»

انتقاد و درخواست نمایندگان مجلس در برابر مواضع هاشمی

مواضع متناقض هاشمی درباره سوریه که تشخیص موضع رسمی و قطعی وی را با مشکل مواجه کرده است، علاوه بر اعتراض‌های مردمی، انتقاد نمایندگان مجلس را نیز برانگیخته است. سیدعلی طاهری نماینده مردم گرگان در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با فارس با اشاره به اخبار منتشر شده پیرامون صحبت‌های اخیر هاشمی در مازندران درباره دولت سوریه گفت: اینکه آقای هاشمی عنوان کند که سلاح‌های شیمیایی استفاده شده در سوریه توسط دولت این کشور بوده جای نگرانی دارد و اینگونه اظهارات در راستای مواضع و خط‌مشی امریکا است. وی‌ افزود: برای روشن شدن صحت و سقم این گونه اخبار، دفتر آقای هاشمی باید فیلم یا متن کامل سخنان وی را منتشر کند تا ابهامات در این باره برطرف شود.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس نیز از دفتر آیت‌الله هاشمی رفسنجانی خواست تا برای روشن شدن موضوع و اثبات ادعایش فیلم سخنرانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره سوریه را منتشر کند. منصور حقیقت‌پور نماینده مردم اردبیل در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اخبار برخی سایت‌ها درباره اظهارات هاشمی رفسنجانی علیه دولت سوریه در جمع مردم سوادکوه، گفت: آقای هاشمی فردی باتجربه، پخته و فهمیده است و بعید است علیه دولت سوریه سخن گفته باشد. وی با بیان اینکه، قطعا این تروریست‌ها هستند که از سلاح شیمیایی علیه دولت و مردم سوریه استفاده کرده‌اند، اظهار داشت: با توجه به شناختی که از آقای هاشمی داریم بعید می‌دانم ایشان چنین اشتباه بزرگی مرتکب شده و دولت اسد را به استفاده از سلاح شیمیایی متهم کرده باشند.

حجت‌الاسلام احمد سالک نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به اظهارات منتسب به هاشمی رفسنجانی علیه دولت سوریه که در برخی سایت‌ها ذکر شده وی افزود: اگرچه این سخنان در اخبار دفتر آقای هاشمی مطرح نشده، اما این امر نگرانی مردم و دلسوزان انقلاب اسلامی را برطرف نکرده است و بهتر است دفتر آقای هاشمی فیلم سخنرانی ایشان درباره سوریه را منتشر کند.

جام جم

شورای شهر سیاست زدگی یا کارآمدی؟
پیش بینی‌های متفاوت از آینده نرخ ارز
هلاکت 70 عضو گروهک منافقین در پادگان اشرف
رادیو کودک آماده راه اندازی

خراسان

وداع و تشییع باشکوه ۹۲ شهید دفاع مقدس
اختلاف نظر اعضای کنگره آمریکا درباره حمله به سوریه
1.5 تا ۲ میلیون تومان از هزینه تمتع به زائران برگردانده می شود
بشار اسد در دیدار با هیئت ایرانی: سوریه برای مقابله با تهاجم خارجی آماده است

کیهان

تشکیل زنجیره انسانی در شهرهای سوریه؛مردم: آماده جنگ با آمریکا هستیم
دعوت وزارت نفت از 6 کمپانی خارجی برای سرمایه‌گذاری در صنعت نفت
گسترش اعتراض‌های ضدجنگ در شهرهای بزرگ جهان
محاکمه محمد مرسی و 14 مسئول اخوان در دادگاه نظامی مصر

جمهوری اسلامی

عقب‌نشینی اوباما از حمله فوری به سوریه و افزایش مخالفت‌های جهانی با آمریکا
تاکید رئیس‌ جمهوری بر اجرای رهنمودهای مقام معظم رهبری توسط دولت
نیویورک‌تایمز :محترمانه با ایران سخن بگویید
پیکر 92 شهید دفاع مقدس بر روی دستان مردم عزادار تشییع شد

رسالت

70 عضو گروهک منافقین در پادگان اشرف به هلاکت رسیدند
بروجردی در دیدار با بشار اسد:بازنده بزرگ ماجراجویی علیه سوریه آمریکاست
مرتضی نبوی:فتنه 88 و اصحاب آن خط قرمز مجلس هستند
اوباما توپ را ر زمین کنگره انداخت

سیاست روز

یکی جلوی این همه اعتدال را بگیرد!
مرد اشتباهات بزرگ
فرار گام به گام اوباما از میدان سوریه
استقلال؛ شرط اول تحقق برنامه های آقای رئیس کل

تهران امروز

پایان جنجال و شبهه‌آفرینی درباره انتخاب متوالی شهرداران
عقب‌نشینی گام به گام آمریکا از حمله به سوریه
دو فوریت اصلاح بودجه در مجلس
عریضه‌نویسی یاران دو رئیس‌جمهور

جوان

تردید برای حمله به سوریه در جان اوباما و کنگره
استمرار خط سرخ حسین(ع) در تشییع شهدا
تنها روحانی رئیس دانشگاه در دولت روحانی برکنار شد
آقای هاشمی! این فایل صوتی را تکذیب کنید

آفرینش

نتایج ارشد و دکتری دانشگاه آزاد پایان هفته جاری اعلام می شود
اولین کار دولت باید عملیاتی کردن وعده‌هایش در انتخابات باشد
ثبت نام وام شهریه از 12 شهریور
سخنگوی وزارت خارجه:حفظ حرمت‌ها و اخلاق باعث پایداری رابطه‌ها می‌شود

حمایت

«حمایت» در گفت‌وگو با نمایندگان بررسی کرد؛واکنش ایران به حمله احتمالی آمریکا به سوریه
رییس سازمان بازرسی کل کشور:اجازه نمی‌دهیم رسیدگی به فساد، سیاسی شود
تشییع پیکر ۹۲ شهید دفاع مقدس در تهران
ضرورت‌های احیای پلیس قضایی

تابناک

روز سرنوشت ساز تهران
امیر احمدی:از مشایی بپرسید به من چه ربطی دارد!
وقتی فضای شهر بوی بهشت گرفت
منافقین در اشرف تاوان دادند

قانون

واسطه‌بازی‌ها در خرید تجهیزات نفتی
مزایای بازنشستگی با کمتر از 10 سال سابقه بیمه
تعیین تکلیف معاونت مطبوعاتی در دولت اعتدال
پول مردم در جیب ایرانیان!

مردم سالاری

واگذاری غیرقانونی بیش‌از یک میلیون هکتار زمین به افراد با نفوذ سیاسی
یک سوم کلاس‌های درس با بخاری گرم می‌شوند
تخلف بیش‌از 16 میلیارد بوده، دسته‌چک‌ها بررسی شود
اظهار نظر عجیب احمدی نژاد در باره خبرگان رهبری

بهار

زاکانی افشا کرد؛طرح احمدی‌نژاد برای تغییر ترکیب خبرگان
اسناد و مدارک تازه از واگذاری‌های دولت احمدی‌نژاد
معاون رییس‌جمهوری سوریه:حمله به دمشق حمله به تهران است
محمدرضا عارف:حمله به سوریه آغاز یک خشونت تمام عیار است

ابتکار

«شهرآورد» اصلاح طلبان و اصولگرایان
آغاز افشاگری اصولگرایان علیه احمدی نژاد
برکناری رئیس پر حاشیه
گزارش جدید آمانو چه می‌گوید؟

دنیای اقتصاد

انتقال ریسک جنگ به کنگره
برگشت بورس با تغییر اخبار
آغاز ماراتن انتخاب شهردار در پایتخت
ارقام تورم در 30 گروه کالایی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۴
یعقوبی
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۲
۰
۰
آنچه به ذهن حقیر میرسه اینه كه آقای هاشمی رفسنجانی در حقیقت برای برقراری ارتباط كشورمون با آمریكا كه از خواسته های قلبی آقای رئیس مجمع و همچنین رئیس دولت فعلی هست داره برای آمریكا و هم پیمانانش نلاش می كنه و آقای هاشمی باید بدونه كه اگه قرار باشه رابطه ای برقرار بشه اولا نظر رهبری شرطه و دوما اینكه رابطه ای كه با نادیده گرفتن واقعیات و حمایت از ظلم و ستمی كه از طرف خود آمریكا و هم پیمانانش بر ملتهای دیگه روا می شه و انتصاب اون به كس دیگه به هیچ عنوان مورد پسند ما نیست و عمرا خواستار چنین رابطه ای نمیباشیم.
آقای دل
Iran, Islamic Republic of
۰۷:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۳
۰
۰
خداوند با حكمت خودش پرده ی تزویر و نفاق را از چهره ی شخصیتهای دو پهلو خواهد افكند.
ابراهیمی
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۳
۰
۰
شما هم چه توقعاتی دارین ؟
kivan
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۳
۰
۰
آقای هاشمی از چهر های شناخته شده در ایران و جهان اسلام وحتی منطقه هستند و حرف نسنجیده نخواهند زد دشمنانش بدانند پیر سیاست سیاس تر از این است كه ...

نیازمندی ها