نگرانی‌های آیت الله هاشمی از اوضاع سوریه

دیدگاه‌های آیت الله هاشمی رفسنجانی در چند روز گذشته درباره سوریه باعث شده است تا انتقاداتی نسبت به آن مطرح شود.
کد خبر: ۵۹۳۶۵۷
نگرانی‌های آیت الله هاشمی از اوضاع سوریه

به گزارش جام جم آنلاین رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در چند نوبت درباره اوضاع سوریه تحلیل‌های خود را ارائه داده است. دراین تحلیل‌ها نگرانی‌هایی دیده می‌شود که از یک جنس خاص است.

علیرغم این که سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران حمایت از دولت قانونی سوریه و مخالفت با جنگ طلبی‌های آمریکا در منطقه و و دخالت در امور سوریه است اما از سوی آقای هاشمی رفسنجانی گهگاهی مطالبی بیان می‌شود که در این میان با سیاست‌های نظام مغایر است.

آقای هاشمی رفسنجانی چندی پیش در جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام گفته بود؛« سوریه دژ مستحکم مقابله با اسرائیل است.»

این موضع ایشان درست به جا و دقیق است. رژیم صهیونیستی یکی از عواملی است که به ناآرامی‌های سوریه دامن می‌زند و حتی اصرار دارد که باید به سوریه حمله نظامی شود.اسرائیل برای از بین بردن این دژ دست به هر کاری می‌زند و اکنون وظیفه ما که رژیم صهیونیستی دشمن شماره یک جمهوری اسلامی ایران در منطقه محسوب می‌شود چیست؟

اکنون باید از دولت قانونی سوریه حمایت شود یا با اتخاذ مواضعی در تضعیف آن گام برداشت؟ دولتی که سالهاست در مقابل اسرائیل ایستادگی کرده و در منطقه، حزب الله و گروه‌های جهادی فلسطینی را مورد حمایت قرار داده و حتی در جنگ عراق علیه ایران در کنار جمهوری اسلامی ایستاده است باید حمایت شود یا تضعیف؟

آقای هاشمی رفسنجانی در همان جلسه مجمع گفته است:باید از بیان مواضع غیررسمی و افراطی توسط افراد غیرمرتبط پرهیز شود و مواضع اصولی و هوشیارانه نظام توسط کانال‌های رسمی و مسئول بیان شود.»

مواضع جمهوری اسلامی ایران درباره تحولات سوریه باید از کانال‌های رسمی و مسئول در این زمینه مطرح شود. اگر فرد و شخصیتی هم در این باره سخن می‌گوید باید بر اساس همین مواضع باشد و در صورتی که با این مواضع مغایرت داشته باشد و از سوی افراد و شخیصت‌های تاثیر گذار نظام بیان شود تأثیر منفی بر سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران خواهد گذاشت.

حال آنکه حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلمی هم سوریه را عمق استراتژیک جمهوری اسلامی ایران دانسته‌اند.نمی‌توان این عمق استراتژیک را از دست داد.

بیش از 2 سال است که سوریه درگیر جنگی ناخواسته و تحمیل شده از سوی آمریکا و همپیمانانش است اگر این جنگ و درگیری‌ها با حمایت‌های مردمی بود، تاکنون دولت بشار اسد سرنگون شده بود اما مردم این کشور توسط گروه‌های تکفیری، سلفی و تروریست‌هایی که از سوی کشورهای خارجی حمایت هستند قتل عام می‌شوند و ارتش سوریه در مبارزه با آنها از سرزمین و مردم سوریه دفاع می‌کند.

اکنون اتهام استفاده از سلاح شیمیایی از سوی ارتش سوریه علیه مردم این کشور غیر منصفانه و ناعادلانه است. مقایسه اسد با صدام که به طور علنی از سلاح شیمیایی علیه مردم حلبچه استفاده کرد و نیازی هم به بازرس سازمان ملل نبود تا آن را اثبات کند، قیاس ناعادلانه‌ای است.این رژین در دفاع مقدس از سلاح شیمیایی علیه رزمندگان ما نیز استفاده کرد.

اسناد و مدارکی هم که نشان می‌دهد گروه‌های تروریستی و سلفی در سوریه از سلاح شیمیایی استفاده کرده‌اند موجود است.

محمد جواد ظریف وزیر خارجه کشورمان هم از هشدار ایران به آمریکا درباره استفاده گروه‌های تکفیری در سوریه از سلاح شیمیایی خبر داده بود.

او گفته بود که چند ماه پیش از این به آمریکا در این زمینه هشدار داده بودیم. حتی حسین دهقان وزیر دفاع ایران هم این خبر را اعلام کرده است.

این دو وزیر منابع رسمی کشور هستند و این خبر را اعلام کرده‌اند و بر اساس آن چگونه می‌توان دولت سوریه را متهم به استفاده از سلاح شیمیایی کرد.

چند روز پیش بود که آقای هاشمی به سواد کوه رفته بود و در آنجا هم درباره مسائل سوریه اظهار نظر کرد. سخنان او در جمع مردم شیرگاه بازتاب‌هایی داشت و حتی در سایت‌های گوناگون خبری، صدای سخنان ایشان منتشر شد.

امروز هم سایت آیت الله هاشمی رفسنجای خبری را منتشر کرده است که در آن رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره سوریه سخن گفته است. این خبر متعلق به دی ماه سال گذشته است که با چند ماه تأخیر منتشر شده است.

آیت الله هاشمی چهارم دی ماه سال گذشته در دیدار با دکتر ابراهیم بحرالعلوم وزیر نفت سابق و فرستاده ویژه دولت عراق ضمن ابراز نگرانی از اوضاع کشور سوریه هشدار داد: هرگونه کشتار مردم قطعا وضع آینده آن کشور را سخت تر خواهد کرد،

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آیت الله هاشمی رفسنجانی،متن این گفتگوی منتشر نشده به این شرح است.

بحرالعلوم: در دو روز قبل دیدارهای مختلفی با آقای آل‌اسحاق و برخی از تاجران ایرانی و مالکان بخش‌های خصوصی متخصص در صنایع پتروشیمی و نفت در ایران مثل آقای دکتر حسینی داشتم که نشست‌های مفید و ارزشمندی بود. ایشان اینجانب را از مشکلاتی که در حیطه شغلی خود با آن روبه‌رو هستند، مطلع کرده و من آمادگی کامل خود را جهت همکاری با آنان برای رفع این مشکلات بیان داشتم.من در خصوص نقش بخش خصوصی در توسعه اقتصادی ایران، تاکید کردم که مهم‌ترین عامل پیشرفت بخش خصوصی در ایران زحمات جناب آقای هاشمی‌رفسنجانی بوده است که با تایید آنان روبه‌رو شد و این خود روزنه امیدی به آینده این بخش از اقتصاد ایران است.

بدون تعارف به شما بگویم که ما در برخی از نشست‌های سیاسی و اقتصادی در عراق همواره از جنابعالی یاد کرده و می‌گوییم ما به شخصی همچون آقای هاشمی رفسنجانی برای توسعه و سازندگی عراق نیازمندیم. نکته دیگری که می خواستم خدمتتان عرض کنم اوضاع سوریه است. ما در عراق بشدت نگران تاثیر گزاری آن بر اوضاع داخلی و آینده عراق هستیم.

آیت الله هاشمی: مسأله سوریه هم یکی از نگرانی‌هایی است که من خودم شخصاً دارم. آینده سوریه بر عراق چه تاثیری خواهد داشت. تا این حکومت‌های علوی در آنجا بود زمینه مساعدتر بود. ظاهراً هم شانس بقای بسیار کمی هست. من نمی‌دانم شما اوضاع را چگونه می‌بینید.

بالاخره بعد از کشته‌شدن این همه آدم، آواره‌ها و تخریب‌ها اوضاع هم سخت شده است. همین امروز خبر بسیار تلخی در دنیا منتشر شد که در یکی از شهرک‌های اطراف حماء به صف نانوایی حمله کردند و حدود 90 نفر از افرادی که آمده بودند نان بخرند چه زن و چه کودک کشته شده‌اند. این چیزها کار را مشکل می‌کند هم در دنیا و هم در داخل سوریه. به هر حال سوری ها هم انسان‌های سختی هستند و به‌سادگی نمی‌گذرند. به خصوص این که الان گروه‌های مسلح زیادی در سوریه هستند که تحت هیچ فرمانی نیستند. انسان نگران می‌شود که اگر مساله سوریه تمام شود اینها به سمت عراق بیایند. اینها شیعه نیستند. سلفی‌ها هستند و غیرسلفی‌هایشان هم انسان‌های تند و تیزی هستند که مسائل نظامی را بر سیاسی مقدم می‌دانند. سلاح‌های سوریه اگر دست این‌گونه آدم‌ها بیفتد خطرناک است چون هم سلاح شیمیایی دارند و هم سلاح‌های دیگر. سوءاستفاده اسرائیل مساله دیگری است که به همه ما برمی‌گردد.

من می‌دانم الان وضع عراق به گونه‌ای نیست که شما بتوانید کاری بکنید؛ حالا غیردولتی چرا. اگر شخصیت‌های عراق وارد میدان شوند و با معارضین مذاکره کنند بخش خصوصی است. یک راه‌ حلی پیدا کنید. برای آینده بسیار مهم است. سوریه نباید طوری باشد که راه شما و ما بسته باشد. ما باید سوریه را داشته باشیم. از لبنان تا اینجا اگر این رشته پاره شود اتفاقات بدی می‌افتد. این یک مساله است که من در موردش نگرانی دارم و بسیار فکر می‌کنم و مساله دیگر آمریکایی‌ها. همین بخش نفت که شما گفتید. استعداد نفت و گاز سرمایه بسیار عظیمی است. همه حضور غربی‌ها در منطقه برای همین است. به این آسانی چشم از این مساله نمی‌پوشند. هزینه کرده‌اند تا  صدام را از بین ببرند. یک بخش دیگری که من در اخبار متفرقه می‌بینم این است که زیربناهای رفاهی مردم مثل آب، برق، جاده‌ها و اشتغال مولد و امثال اینها در عراق، به موازات طرح‌های پردرآمد پیش نمی‌رود. چرا این طور است؟

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۸
كریم
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۲
۰
۰
هاشمی یك سیاستمدار ومتفكر تمام عیار است.وجودش درسیاست ایران مهره ی بزرگیست. واین نه تنهادرایران بلكه در تمام دنیا اثبات شده است.
حقیقت
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۲
۰
۰
یك بار یك مقام مسول حقیقت گفت ...همه به او حمله ور شدند...
آرش
Iran, Islamic Republic of
۰۷:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۳
۰
۰
اتفاقا ایشان اشراف كامل به مسئله دارند و می دانند كه بشار اسد فردی خودخواه و قدرت طلب است و حاضر است جان هزاران زن و مرد و كودك سوری را فدای حكومت خودش كند. تمام این ابراز نگرانی ها صحیح است كاش در ایران دولتی بود تا از ابتدای درگیریهای سوریه با اخذ تصمیمات منطقی نمی گذاشت كار به اینجا برسد!
بهزاد
Iran, Islamic Republic of
۰۷:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۳
۰
۰
از نظر من هاشمی مرد زمان بحرانهاست
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۳
۰
۰
اینقدر دم از سوریه نزنید و نگوئید كه سوریه حیثیت نظام است فردا مثل عراق 48 ساعته با خاك یكسانش كردند دیگر حیثیتی برایمان نمیماند خود سوریها موقعیتش باشد سر یك ریال ما را میفروشند همه میدانند در سوریه چه خبر است عصر عصر اطلاعات است
تقی
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۳
۰
۰
خوب حالا كجای این حرفها غیر منطقی وبه ضرر كشور ایران بود.حتما باید بگوید كه بشاراسد آمریكا واسرائیل و فرانسه وانگلیس را یكجا قورت میدهد برای دسر هم تركیه وعربستان وقطروامارات را نوش جان میكند تا آدم سیاستمداری باشد.
آرمان
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۳
۰
۰
سیاست خارجی باید سیال و در جهت منافع ملی باشد ...مگر آقایان با اسد قرارداد مادام العمر نوشتند؟
ایران
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۸
۰
۰
حرف های آقای هاشمی حقیقت و نمیشه كاریش كرد حالا خوب یا بد با نگفتنش چیزی عوض نمیشه

نیازمندی ها