یواشکی روزنامه ها

پاسخ ظریف به نشریه زنجیره‌ای، جوجه را آخر پائیز می‌شمارند!

شما هر روز چقدر بابت خرید روزنامه پول می پردازید؟ چند تا روزنامه را می توانید بخرید؟ چند تا از آن روزنامه ها را فرصت می کنید، بخوانید؟ بیشتر مشتری فقط یک روزنامه هستید؟ اگر از شما بپرسند آیا دلتان می خواهد بدانید روزنامه های دیگر چه نوشته اند سرتکان می دهید و می گویید « کاشکی ممکن بود ...» ما از آرزوهای شما خبر داریم و به همین علت می خواهیم به جای تان، هر روز همه روزنامه ها را بررسی کنیم و جالب ترین خبرهای شان را برای تان دستچین کنیم و به نقل از آن روزنامه ها در ستون « یواشکی روزنامه ها» بنویسیم.
کد خبر: ۵۹۳۱۹۲
پاسخ ظریف به نشریه زنجیره‌ای، جوجه را آخر پائیز می‌شمارند!

پاسخ ظریف به نشریه زنجیره‌ای، جوجه را آخر پائیز می‌شمارند!

روزنامه کیهان نوشت:وزیر امور خارجه در پاسخ به گردانندگان یک نشریه افراطی از آنها خواست تاریخ حمله آمریکا به عراق و افغانستان را از وسط آغاز نکنند چرا که طالبان و صدام تحت‌الحمایه آمریکا بودند.

دکتر ظریف همچنین درباره ادعای پیشی‌ گرفتن برخی مدل‌های اسلامی نظیر ترکیه و مصر از ایران تصریح کرد، جوجه را آخر پاییز می‌شمارند.سردبیر مجله آسمان-سردبیر اسبق روزنامه زنجیره‌ای شرق که مدعی شده بود مخالفت غرب با برنامه اتمی ایران به خاطر فقدان تقوای اتمی در ماست!- در مصاحبه با دکتر ظریف گفته «آیا اگر آمریکا در عراق و افغانستان دخالت نمی‌کرد و صدام و طالبان در قدرت می‌ماندند وضع بهتر بود یا اتفاقی که بعد از دخالت در این دو کشور افتاده است؟»

وزیر امور خارجه در پاسخ محمد قوچانی تصریح کرد: شما نمی‌توانید تاریخ را از وسط آن شروع کنید. اگر می‌خواهید عراق و افغانستان را بررسی تاریخی کنید باید از ابتدا شروع کنید و به این سوال پاسخ دهید که صدام و طالبان را چه کشوری سر کار آورد. چه کسی از آنها حمایت کرد. چه منطقی باعث شد که صدام بماند. آیا غیر از منطق زور بود؟ غیر از این منطق بود که شما از طریق سرکوب می‌توانید به اهدافتان برسید؟! لذا این تصویر درست نیست که وسط تاریخ را بگیرید و از آنجا قضاوت کنید. اگر می‌خواهید درباره افغانستان و عراق صحبت کنید باید به این نکته اشاره کنید که آنچه باعث شد تهدیدی علیه منطقه و ایران ایجاد شود همین تصور بود که می‌توانند از طریق ایجاد یک دشمن منطقه‌ای اهدافشان را پیش ببرند. این دشمنی ایجاد کردن درباره ایران عاقبت گریبان خودشان را گرفت.

محمدجواد ظریف همچنین درباره نسبت برخی الگوهای منطقه‌ای نظیر اخوان ترکیه و مصر تصریح کرد: ما خوشحالیم که گرایشات مختلفی در کشورهای اسلامی، نسبت به استفاده از مبانی اسلامی وجود دارد. اما نمی‌توان از آنها به عنوان الگو نام برد. چون این الگوها دچار تناقضاتی است. در حالت افراطی‌اش می‌رسد به شرایطی مثل مصر، که بعد از مدت کوتاهی نمی‌تواند از عهده نیازهای جامعه‌اش برآید و یا در جاهای دیگر به سکولاریسم افراطی کشیده شده است. ما بدون اینکه بخواهیم در امور داخلی دیگران دخالت کنیم در این الگوها کاستی‌هایی می‌بینیم. مشاهده می‌کنیم که دچار برخی انحراف‌ها می‌شوند.

وی درباره این ادعا که «دلیل پیشی گرفتن برخی از این الگوها از ایران در سال‌های اخیر چه بوده است؟» گفت: جوجه را آخر پاییز می‌شمارند. الگوی نظام جمهوری اسلامی 35 سال آزمایش خود را پس داده است و علی‌رغم فراز و نشیب‌ها توانسته است از آزمون‌ زمان موفق بیرون بیاید. ما امیدواریم که دوستان ما در کشورهای دیگر منطقه هم بتوانند از آزمون‌ زمان موفق بیرون بیایند. اما ظاهر امر اینگونه نشان نمی‌دهد.

وزیر خارجه درباره تهدید شدن حزب‌الله و حمایت ایران اظهار داشت: حزب‌الله لبنان چنان قدرتمند است و پایگاه مردمی دارد که تهدیدش اصلا معنا ندارد. حزب‌الله نیرویی بوده که براساس دیدگاه اصیل مبتنی بر حمایت مردمی، توانسته با حمله 33 روزه اسرائیل دست و پنجه نرم کند و موفق باشد. حزب‌الله تنها نیرویی است که در منطقه توانسته است ارتش اسرائیل را در یک جنگ شکست دهد، تنها جنگی که اسرائیل در آن شکست خورد و مجبور به عقب‌نشینی شد. این قدرت کمی نیست. قدرت هم الزاما با توپ و تانک شناخته نمی‌شود. قدرت حزب‌الله از جای جای لبنان نشأت می‌گیرد و این قدرت ماندگاری دارد و نیازی به حمایت خارجی ندارد.

ظریف این را هم گفته که ایران آذرماه سال گذشته از طریق سفارت سوئیس یادداشت رسمی به آمریکایی‌ها ارسال کرد مبنی بر اینکه سلاح‌ شیمیایی از نوع گاز سارین و به صورت دست‌ساز در حال انتقال به سوریه است. در همان یادداشت گوشزد کردیم که ممکن است گروه‌های افراطی از این عوامل شیمیایی استفاده کنند.

انتشار تصاویر ماهواره‌ای از مراکز هدف حمله در فلسطین اشغالی

روزنامه کیهان آورده است:شبکه جهانی العالم، تصاویر ماهواره‌ای برخی مراکز و تاسیسات نظامی- اقتصادی مهم رژیم صهیونیستی را که در تیررس ارتش سوریه و محور مقاومت قرار دارند، منتشر کرد.به گزارش العالم با انتشار گمانه‌زنی‌ها درباره حمله احتمالی به سوریه، رژیم صهیونیستی به منفعل‌ترین و نگران‌ترین طرف این معادله تبدیل شده است. کارخانه‌ها و تاسیسات نظامی متعدد این رژیم در صورت آغاز جنگ، بلافاصله آماج هدف صدها موشک پیشرفته قرار خواهند گرفت. که کارخانه‌های پتروشیمی در بندر حیفا به انضمام برخی مراکز حیاتی و حساس این بندر، مرکز سازمان امنیت داخلی اسرائیل (شین‌بت) و پایگاه‌های نظامی و تجسسی مستقر در شمال فلسطین اشغالی.

العالم همچنین از قول برخی منابع رسانه‌ای خاطرنشان کرد براساس اطلاعات موجود پاسخ نظامی سوریه به هرگونه تعرضی به این کشور در سطوح متفاوت و به شکل‌های مختلف خواهد بود از جمله نخست اینکه، سوریه در واکنش به حملات آمریکا، عمق سرزمین‌های اشغالی فلسطین و مواضع حیاتی و مهم مانند فرودگاه‌ها، ایستگاه‌های راه‌آهن و موسسات و مراکز مهم و ایستگاه‌های تولید برق و حتی مراکز نظامی را هدف قرار خواهد داد. طبیعتا سوری‌ها همه برگه‌های خود را رو نخواهند کرد و بنا به اعلام یک منبع آگاه سوری، پاسخ سوریه به حملات آمریکا متناسب با حجم و میزان حملات آمریکا به این کشور خواهد بود. دوم اینکه نیروهای سوری متخصص، به ناوهای هواپیمابر یا پایگاه‌های نظامی‌ آمریکا در منطقه حمله می‌کنند.

سوم، شلیک موشک به شهرک‌های صهیونیست‌نشین در داخل اراضی اشغالی فلسطین است که مقابله با آن برای سامانه‌های دفاعی اسرائیل دشوار است و این موشک‌ها بعد از تجربه جنگ 33 روزه، مایه رعب و وحشت شهرک‌نشینان شده است. احتمال چهارم، روی آوردن به روش‌های غیرمنتظره و غافلگیرکننده است، همان چیزی که در جنگ 33 روزه اتفاق افتاد. براساس گزارش‌های نظامی، سوریه به موشک‌های هوشمند «یاخونت» برای حمله و هدف قرار دادن دقیق ناوهای دریایی در عمق آب با دقت تمام دست یافته و همچنین احتمال می‌رود موشک‌های اس 300 در سوریه موجود باشد و نیز موشک‌های استراتژیک زمین به هوا مانند موشک «فاتح 110» که می‌تواند یک ناو یا ناو هواپیمابر را هدف قرار داده یا هواپیما را ساقط کند.

فیگارو: غرب از انفجار انبار باروت خاورمیانه در امان نمی‌ماند

کیهان نوشت:«مداخله نظامی در سوریه، با مخاطرات بسیار بالا برای غرب همراه خواهد شد.»این مطلب را روزنامه فرانسوی فیگارو در تیتر اصلی صفحه اول خود مورد تاکید قرار داد و نوشت: بدترین سلاح غرب در خاورمیانه، استفاده از زور است و عواقب آثار تخریبی آن همواره به غرب بازگشته و گریبان او را گرفته است.فیگارو می‌نویسد: بدون آنکه جزئیات این حمله مشخص باشد، نتایج آن از هم‌اکنون قابل پیش‌بینی می‌باشد.

حمله موشکی غرب مطمئناً نمی‌تواند شرایط پیچیده کنونی سوریه را روشن کند و راه به جایی نمی‌برد، اما آنچه مسلم است این حمله، آتشی خواهد بود به انبار باروت در منطقه‌ای که مستعد گسترش و افزایش کینه و دشمنی می‌باشد.

در صورت مداخله نظامی، ایران و حزب‌الله متحدان منطقه‌ای رژیم بشار اسد آرام نخواهند نشست و در همین حال، اسرائیل به عنوان هدف اصلی همسایگان مسلمانش در منطقه از نقطه نظر امنیتی در شرایط مشکلی قرار خواهد گرفت.فیگارو افزود: اتباع آمریکایی، انگلیسی و فرانسوی منطقه همگی در خطر بوده و هدف حمله انتقام‌جویانه قرار خواهند گرفت.همچنین «دمینیک دو ویلپن» نخست‌وزیر سابق فرانسه ضمن تحلیلی در فیگارو درباره احتمال مداخله نظامی غرب در سوریه واکنش نشان داده و تاکید کرد: نباید خود را به این سراب خوش‌خیالی راضی کنیم که عملیات نظامی می‌تواند چاره ساز باشد و اوضاع را در سوریه بهبود بخشد.

افزودن یک جنگ بر جنگی که در جریان است بدترین گزینه ممکن است آنهم بدون آنکه مدارک و شواهد غیرقابل انکاری را در زمینه استفاده کننده سلاح‌های شیمیایی در دست داشته باشیم. یک دادگاه بین‌المللی به این موضوع رسیدگی کند نه ارتش‌های غربی.

زیباکلام: روحانی حاضر نیست هزینه‌های اصلاح‌طلبان را بپردازد

روزنامه کیهان نوشت:صادق زیباکلام می‌گوید اصلاح‌طلبان از حالا به بعد راه خودشان را از دولت روحانی جدا می‌کنند و راه خودشان را خواهند رفت.

وی گفته است: ذاتا میان جهان‌بینی و تفکرات جریان اصلاح‌طلب و جریانی که حول محوریت دکتر روحانی تشکیل شده است ضمن داشتن اشتراکات اما در عین حال تفاوت‌های مهمی هم میان این دو جریان وجود دارد.

وی در مصاحبه با آریا افزود: ائتلاف اعتدالیون به رهبری دکتر روحانی و اصلاح‌طلبان به لیدری خاتمی همچون ائتلاف‌ها در دیگر جریانات سیاسی بیشتر در موارد و مواقعی که با یک رقیب و دشمن مشترک روبرو هستند انسجام پیدا می‌کند اما بعد از عبور از این نحله طرفین مسیرهایی که یکی نیستند را می‌پیمایند با وجود نفوذ شماری از مدعیان اصلاح‌طلبی در کابینه و برخی معاونت‌های دولت، زیباکلام مدعی شد: نقطه اوج ائتلاف روحانی و اصلاح‌طلبان انتخابات 24 خرداد بود اما بعد از آن اگر صحبت از ائتلاف و انسجام می‌شد بیشتر حالت سمبلیک و نمادین داشت.

یعنی در عمل نه اصلاح‌طلبان خیلی اصرار داشتند که وارد دولت آقای روحانی شوند و نه ایشان خیلی اصرار به حضور اصلاح‌طلبان در دولت خود داشت. در واقع عدم تمایل از هر دو طرف بود وی با بیان اینکه روحانی و حلقه اصلی مشاورین ایشان خیلی اصراری بر حضور اصلاح‌طلبان در دولت خود ندارند، افزود: با توجه به غیرقانونی اعلام شدن فعالیت مشارکت و سازمان مجاهدین انقلاب، بنده معتقدم اصلاح‌طلبان دیر یا زود حزب جدیدی را تشکیل خواهند داد که اهداف و منافع این حزب جدید دموکراسی‌خواهی، آشتی ایران با دنیا، تنش‌زدایی در سیاست خارجی، تلاش در جهت آزادی زندانیان سیاسی، آزادی فعالیت مجدد تشکل‌های مستقل دانشجویی مثل دفترتحکیم وحدت و انجمن‌های اسلامی، آزادی مطبوعات و رسانه‌ها، حاکمیت قانون و انتخابات آزاد خواهد بود.

زیباکلام گفت: آقای روحانی هرچند با اهداف ذکر شده اصلاح‌طلبان مخالفتی ندارد اما حاضر نیستند بهای سنگینی برای تحقق این اهداف بپردازند. بنابراین اصلاح‌طلبان برای انتخابات مجلس دهم یقیناً با پرچم اصلاح‌طلبی و تشکل‌های خودشان وارد خواهند شد البته ممکن است در همین انتخابات شاهد ائتلاف بین نامزدهای جناح دولت روحانی و اصلاح‌طلبان در برخی از حوزه‌ها باشیم اما مسلم این است که اصلاح‌طلبان از حالا به بعد راه مستقل خودشان را خواهند پیمود.

بی‌بی‌سی: توله انگلیسی لگدی ‌زد که کبودی آن تا مدت‌ها بر تن آمریکا ماند

کیهان نوشت:یک سردبیر رسانه دولتی انگلیس می‌گوید:‌«توله سگ دنباله‌روی آمریکا ضربه‌ای به سختی به دولت اوباما زد که کبودی‌ جای آن تا مدت‌ها بر تن آمریکا خواهد ماند».مارک ماردل سر دبیر آمریکای شمالی بی‌بی‌سی در تحلیلی که به مخالفت مجلس عوام انگلیس با همراهی اوباما در حمله علیه سوریه اختصاص داشت، تاکید کرد:‌«رای نمایندگان پارلمان بریتانیا در رد طرح مداخله نظامی در سوریه، ضربه سختی به دولت آمریکا وارد آورده است.

رد استدلال باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا از سوی پارلمان بریتانیا مثل کبودی ضربه تا مدت‌ها بر تن آمریکا باقی خواهد ماند. دولت آمریکا پیش از رای پارلمان بریتانیا در مورد مشکلات دیوید کامرون و تاخیر در واکنش بریتانیا نظری خوش‌بینانه داشت. ولی حال بریتانیا که توسط برخی به «توله‌سگ دنبال‌روی‌ آمریکا» معروف است، به روشنی نقشی در مداخله نظامی نخواهد داشت و این امر وضعیت دیگری را پیش می‌آورد.»

به گزارش بی‌بی‌سی وی می‌افزاید:‌«به عبارت دیگر ممکن است که آمریکا به تنهایی این مسئولیت را به دوش بگیرد. اما این کار آسان نخواهد بود. باراک اوباما همواره خواسته که تا جای ممکن از حمایت جامعه بین‌المللی برخوردار شود. ولی حال که بریتانیا، نزدیک‌ترین متحد آمریکا، آن کشور را تنها گذاشته است، رئیس‌جمهور آمریکا آسیب‌پذیرتر شده است.»

واگذاری 30 ساله ساختمان دولتی به موسسه خیریه

روزنامه خراسان آورده است:بر اساس بررسی های یک نهاد نظارتی، یکی از مدیران ارشد اجرایی دولت دهم با ارسال ابلاغیه ای به دستگاه های دولتی اعلام کرده که حق استفاده از یک ملک دولتی واقع در خیابان سمیه تهران به مدت 30 سال در اختیار یک بنیاد خیریه به نام «م» قرار می گیرد و این بنیاد خیریه حتی مجاز است نسبت به احداث بنا نیز در ملک یاد شده اقدام کند. بر اساس گزارش مذکور، این نوع بخشش، ضمن داشتن مغایرت های قانونی، موجب ایجاد رویه های نادرست در قوه مجریه نیز می شود.

دولت، معادن سیرجان را از تامین اجتماعی پس گرفت

خراسان نوشت:در حالی که بر اساس مصوبه شماره «9999/ت 48485هـ»هیات دولت در تاریخ 20 خردادماه، معادن شماره 2 و 3 سیرجان برای واگذاری به سازمان تأمین اجتماعی، از دولت گرفته شده و به وزارت تعاون منتقل شده بود، اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور در ابلاغیه ای به دستگاه های دولتی اعلام کرده که به استناد اصل 138 قانون اساسی، این تصویب نامه از تاریخ تصویب لغو می شود.

آغاز رسیدگی به پرونده «کهریزک» در دیوان‌عالی کشور

روزنامه تهران امروز نوشت:یک منبع آگاه از آغاز رسیدگی به پرونده قضات تعلیقی در پرونده کهریزک در دیوان‌عالی کشور خبر داده. این منبع گفته: چندی قبل پرونده موسوم به کهریزک به دیوان‌عالی کشور آمد.وی گفته: پس از ارجاع پرونده به دیوان‌عالی از سوی معاونت ارجاع پرونده تعیین شعبه شد و به شعبه مربوطه ارسال شد.وی گفته: کار رسیدگی و مطالعه پرونده از سوی شعبه رسیدگی‌کننده آغاز شده است و جریان رسیدگی ادامه دارد.این منبع درباره این موضوع که پیش‌بینی شما برای پایان زمان رسیدگی به این پرونده چه تاریخی است گفته: به نظر می‌رسد رسیدگی به این پرونده زمان‌بر خواهد بود.

فقط یک هفته رئیس کل بودم!

تهران امروز نوشت:علی طیب‌نیا وزیر اقتصاد به حضور خود در جلسات شورای پول و اعتبار اشاره کرده و گفته: متاسفانه در مورد استقلال بانک مرکزی تصور نادرستی در دولت‌مردان وجود داشت. وی به نقل قول محمود بهمنی اشاره کرده و گفته: بهمنی به من گفت من فقط یک هفته رئیس کل بانک مرکزی بوده‌ام که آن هم در زمان روحانی بود.

یکی از کارکنان نهاد ریاست‌جمهوری بازداشت شد

تهران امروز به نقل از روز نو آورده است:، یکی از کارکنان نهاد ریاست‌جمهوری که قصد خارج کردن اسناد بذل و بخشش‌های سران دولت سابق از نهاد ریاست‌جمهوری را داشت حین خارج کردن اسناد بازداشت شد. این اسناد مربوط به پول‌هایی بود که در ایام پایانی دولت سابق و حتی دو هفته اخیر یعنی در زمان فعالیت دولت جدید توسط بقایای دولت گذشته برخلاف قانون و به توصیه و حواله بعضی مسئولان سابق نهاد ریاست‌جمهوری پرداخت می‌شد.

درخواست پدر شهید «احمدی روشن» از «روحانی»

تهران امروز آورده :رحیم احمدی روشن با بیان اینکه روحانی در ایام تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری قول داده بود که در برابر هر قدرتی از خون شهدا و برنامه‌های صلح‌آمیز هسته‌ای دفاع کند گفته: امیدواریم روحانی مانع نفوذ تفکر سازش به دولت تدبیر و امید شود.پدر شهید مصطفی احمدی روشن درخصوص سرمقاله یک روزنامه اصلاح‌طلب درباره امتیاز یک طرفه هسته‌ای به غرب گفته: حالا وقت آن است که روحانی ثابت کند در واقعیت مرد عمل است.

موافقت با حضور شهردار در جلسات دولت

روزنامه قدس نوشت: حقیقت پور نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی از موافقت رئیس جمهور با حضور شهردار تهران در جلسات دولت خبرداد و از این به بعد، شهردار پایتخت در این جلسات حضور می یابد.

حافظ اسد شجاع

روزنامه قدس نوشت: حافظ اسد پسر 11 ساله بشار اسد رئیس‌جمهوری سوریه در صفحه شخصی خود در پایگاه اجتماعی فیس‌بوک نوشت: آنچه من بشدت می‌خواهم این است که آمریکا تهدیداتش را درباره حمله به سوریه اجرایی کند برای اینکه می‌خواهم آنها این اشتباه بزرگ را مرتکب شوند و کاری را که پایانش را نمی‌دانند، آغاز کنند. آنها همانطور که حزب ا...، اسراییل و ناتو را شکست دادند از ما هم شکست می خورند.

ممنوعیت ورود هفته‌نامه «پرتو» به مجلس

قدس نوشت: پیگیری‌ها نشان از آن دارد که «هفته‌نامه پرتو» جریده متعلق به «حلقه پرتو» دیگر امکان توزیع در بهارستان را ندارد و ورود این نشریه چندماهی است به مجلس غدغن شده است.

گزینه تازه دبیری شورای عالی امنیت ملی

قدس آورده: پس از آنکه محمد فروزنده به دلیل مسائل شخصی از پذیرفتن مسؤولیت دبیری شورای عالی امنیت ملی خودداری کرد، رایزنی‌ها با دکتر علی‌اکبر ولایتی آغاز شد که وی هم این مسؤولیت را نپذیرفت. در روزهای اخیر دکتر سید کمال خرازی هم به گزینه‌ها اضافه شده و مذاکرات و رایزنی‌هایی با وی شروع شده است.

امیرعبداللهیان سفیر می شود

قدس نوشت: شنیده‌ایم حسین امیرعبداللهیان معاون عربی و آفریقای وزارت خارجه بزودی به عنوان سفیر ایران عازم بیروت می‌شود تا جانشین غضنفر رکن‌آبادی سفیر ایران در لبنان شود.

تلاش واشنگتن برای ترور بشار اسد

روزنامه قدس آورده است: روزنامه المنار از نگرانی آمریکا از محبوبیت فراوان بشار اسد در میان مردم سوریه و تلاش برای ترور وی خبر داد. یک منبع دیپلماتیک آمریکایی گفت: آمریکا اجازه باقی ماندن بشار اسد را در قدرت نمی دهد، زیرا بر اساس اطلاعاتی که به دست آمریکایی ها رسیده بیشتر سوری ها حامی بشار اسد هستند و بشار اسد در هر رقابت انتخاباتی آینده در سوریه به راحتی پیروز خواهد شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها