سه وزارتخانه کابینه دولت یازدهم که ارتباط مستقیمی با بحث جوانان دارند،« متولی» جز سرپرست ندارند.اما نکته قابل توجه این است که سرپرست های این وزارتخانه نیز مورد وثوق طیفی از نمایندگان مجلس نیستند.
کد خبر: ۵۹۲۲۱۹
وزیرسه وزراتخانه بر زمین مانده کیست؟

به گزارش جام جم آنلاین،بدون وزیر باقی ماندن وزارتخانه های آموزش وپرورش، علوم تحقیقات وفن آوری و ورزش وجوانان منجر به این شد که علی اصغر فانی،جعفر توفیقی،سیدرضا صالحی امیری به عنوان سرپرست های مجموعه باقی مانده معرفی شوند حالا با واکنش نمایندگان در مورد معرفی احتمالی آنان به عنوان وزیر پیشنهادی مواجه شده است.

شاید بیشترین واکنش ها به حضور جعفر توفیقی برای وزارت علوم تحقیقات وفن آوری نمایان تر باشد بطوری که  اکثر نمایندگان با بیان طنزگونه می‌گویند که دکتر توفیقی «توفیق»حضور در این وزارتخانه را ندارد.

سخنان واظهار نظرات توفیقی و رعایت نکردن خطوط قرمز نظام در مقاطع حساس سیاسی کشور،حالا منجر به واکنش نمایندگان مجلس شده و شرایط وی را برای معرفی به مجلس به عنوان وزیر پیشنهادی سخت‌تر کرده است.اما در این میان علاوه بر مخالفت با توفیقی با حضور علی اصغر فانی وصالحی امیری دو سرپرست فعلی وزارت آموزش وپرورش و ورزش وجوانان نیز مخالفند و تأکید دارند که این دو سرپرست نمی توانند نیاز روز جوانان کشور را باتوجه به اهداف تبیین شده بر آورده کنند.

نمایندگان تأکید دارند که بکار گرفتن افراد، در مقام سرپرست الزامی برای معرفی آنان به عنوان گزینه پیشنهادی حسن روحانی نیست وشاید رئیس دولت با گماردن آنان تنها قصد داشته که به جستجوی وزرای کارآمدتری بپردازد.

توفیقی «توفیق»حضور ندارد

بحث بر سر احتمال معرفی سرپرست فعلی وزارت علوم تحقیقات و فن آوری به عنوان گزینه نهایی دولت  بیشترین واکنش را در میان نمایندگان بخصوص اعضای کمیسیون آموزش وتحقیقات داشته به طوری که عبدالوحید فیاضی  نماینده نور در گفتگو با جام جم آنلاین با اشاره به اینکه در آستانه سال تحصیلی بهتر بود که وزارتخانه های آموزشی با حضور وزیر، کار خود را آغاز می کردند گفت:اگر معرفی وزرا حتی در مهر ماه امسال صورت گیرد،ما یکسال را برای برنامه ریزی آموزشی از دست داده‌ ایم.

عضو کمیسیون آموزش وتحقیقات در خصوص احتمال معرفی سرپرست فعلی وزرات علوم به عنوان گزینه دولت افزود:ما این احتمال را می دهیم که ایشان از سوی آقای روحانی به مجلس معرفی نشوند.

وی گفت:الزامی نیست که هر کس سرپرست بوده حتما به عنوان گزینه دولت معرفی شود،واین احتمال می‌رود که آقای روحانی با سپردن وزارتخانه علوم به آقای توفیقی تنها قصد استمزاج از نمایندگان را داشته تا ذائقه مجلس را نسبت به این فرد بداند.

فیاضی در مورد جو مجلس درباره معرفی سرپرست فعلی وزرات علوم گفت:‌فکر کنم اگر دکتر توفیقی به عنوان وزیر معرفی شود از سوی مجلس رای اعتماد نگیرد.

سرپرست وزارت ورزش تفکر اطلاعاتی دارد

سید سعید حیدری طیب نماینده کرمانشاه و عضو کمیسیون انرژی نیز در واکنش به معرفی احتمالی سرپرست فعلی وزارت ورزش و جوانان به عنوان گزینه نهایی دولت گفت:دکتر روحانی در حال خارج شدن از فضای اعتدالی است وبیشتر از اینکه دولت خود را به سمت اعتدال هدایت کند قصد دارد با استفاده از افرادی آنرا امنیتی کند.

وی بااشاره به اینکه سرپرست فعلی وزارت ورزش وجوانان دارای تفکرات اطلاعاتی است افزود:باید درامورات ورزشی فردی بکار گرفته شود که حداقل در طول زندگی اش یک مجله ورزشی را خوانده باشد یا در یک رشته ورزشی فعالیت داشته باشد.

نماینده کرمانشاه گفت:مگر قحط الرجال است که چنین افرادی قرار است به مجلس معرفی شوند.استفاده ازچنین گزینه هایی که تخصصی ندارند شایسته سالاری نیست.

حیدری طیب در ادامه با بیان اینکه جو مجلس در مورد یکی از سرپرست های وزارتخانه های فعلی به دلیل انتصاب وی به فتنه مناسب نیست تأکید کرد:موضعگیری این گزینه در مقابل برخی خطوط قرمزنظام،از سوی مجلس پذیرفتنی نیست.

خطوط قرمز نظام باید رعایت شود

محمدعلی اسفنانی سخنگوی کمیسیون حقوقی وقضایی مجلس نیز با‌‌‌‌ اشاره به اینکه مجلس شورای اسلامی قائل به خطوط قرمز است گفت: چنانچه این خطوط از سوی وزرا و یا ریاست جمهوری در مورد معرفی گزینه هالحاظ نشود قطعا با واکنش نمایندگان و مجلس رو به رو خواهد شد.

وی افزود: فضای مناسبی برای رأی آوری گزینه های خوب وجود دارد اما اگر بنا برمعرفی سرپرست های فعلی سه وزارتخانه باشد حرف و حدیث در موردشان زیاد است و نمی‌توان گفت که حتماً مجلس به آنها رأی خواهد داد.

نماینده فریدن با اشاره به اینکه سه وزارتخانه باقی مانده که به جوانان رسیدگی می‌کند بسیار حساس است تاکید کرد: صرف نظر از خطوط قرمز، تخصص و تعهد، توانمندی نیز جزو ملاک رای آوردن وزرا است.چون حداقل گذشته افراد باید نشان دهد که قدمی در مسیری که قرار است در آن مدیریت کنند برداشته‌ اند.

مجلس با رفع سو تفاهم ها موافق است

میر قسمت موسوی نماینده اردبیل و عضو کمیسیون آموزش وتحقیقات البته خوش بین تراز بقیه نمایندگان به قضیه نگاه می‌کند وعقیده دارد که مجلس حتما به سه سرپرست فعلی به عنوان وزیر رأی خواهند داد چون حضور آنان در کمیسیون ها می‌ توانند بسیاری از سوء تفاهم ها را برطرف کند.

وی تعامل وگفتگو در مورد برنامه ها را  یکی از فاکتورهای مهم نمایندگان در رأی به وزرای باقی مانده اعلام کرد وگفت:وزرا با روشنگری در مورد حرف و حدیث های اطرافشان می توانند بسیاری از ابهامات رابرطرف کنند کما اینکه آقای زنگنه و ربیعی وزرای نفت وکار نیز بعد ازصحبت با نمایندگان توانستند از مجلس رأی اعتماد بگیرند.

برنامه، محور کار باشد

محمد سقایی نماینده استهبان و عضو کمیسیون برنامه و بودجه،برنامه محور بودن وزرا بخصوص وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش را دارای اولویت دانست و گفت: گزینه آموزش وپرورش باید در مورد برنامه هایش توضیح دهد و افکار قدیمی نداشته باشد چون برای مجلس وزراتخانه مهم وکلیدی که تربیت فرزندان مارا برعهده دارد آموزش و پرورش است.

وی گفت: نیاز است دراین زمینه از هرگونه احساسات پرهیز شود وبا عقلانیت جلو رفت که امیدوارم با توجه به حساسیت رئیس جمهور نیروی کارآمد ،مفید و لایقی در وزارت وزرش ویا آموزش وپرورش به مجلس معرفی شود.

وزرا با شعار اعتدال انتخاب شوند

فرهاد بشیری نماینده پاکدشت وعضو کمیسیون آموزش وتحقیقات نیز با اشاره به اینکه مجلس نسبت به رأی اعتماد به وزرا حساس است گفت:با عنایت به اهمیت موضوع در مورد حساسیت سه وزیر باقی مانده این احتمال وجود دارد که چنانچه سرپرست فعلی آموزش وپرورش به مجلس برای وزارت معرفی شود بتواند رای نمایندگان را کسب کند .

وی افزود: اما وزیرعلوم با توجه به سخنانی که به عنوان یک مدیر ارشد در مورد خطوط قرمز نظام داشته  احتمالا نمی تواند از مجلس رای اعتماد بگیرد.

نماینده پاکدشت گفت: عملکرد شخصی دکتر توفیقی به عنوان یک مدیر این پیامد را داشته وانتظار می رود دکتر روحانی که گرایش به شعار اعتدال گرایی دارند کسانی را به مجلس معرفی کنند که اهداف ایشان را تحقق بخشند وبه مراکز علمی ودانشگاهی ما رونق بیشتری بدهد.  

فاطمه امیری-خبرنگار جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها