روزنامه‌های انگلیسی از تصمیم واشنگتن و لندن برای آغاز مداخله نظامی در سوریه طی یک یا 2 هفته آینده خبر دادند

اسد: هرگونه مداخله نظامی آمریکا به شکست می‌انجامد

بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه در مصاحبه‌ای تاکید کرد هرگونه مداخله نظامی از سوی آمریکا در این کشور به شکست خواهد انجامید.
کد خبر: ۵۹۱۷۲۱

این سخنان درحالی بیان می‌شودکه بگومگوهای سیاسی برسر احتمال حمله نظامی آمریکا به سوریه همچنان ادامه دارد و بازرسان سازمان ملل نیز برای تحقیق درباره سلاح‌های شیمیایی به حومه دمشق رفته‌اند.

به گزارش ایسنا،‌ بشار اسد در مصاحبه با روزنامه روسی ایزوستیا گفت: رهبران غرب نمی‌توانند سوریه را به دست‌نشانده غرب تبدیل کنند.وی در این مصاحبه در واکنش به ادعاهای مطرح شده درباره این‌که نیروهای سوری از سلاح‌های شیمیایی استفاده کرده‌اند، این ادعاها را توهین به عقل سلیم توصیف کرد و گفت:‌ رهبران غرب باید از مداخله در امور دیگر کشورها دست بردارند.

رئیس‌جمهوری سوریه در این مصاحبه با اشاره به انتشار اخباری درباره احتمال حمله نظامی آمریکا و انگلیس به کشورش گفت: رهبران کشورهای غربی هرگز علیه سوریه دست به حمله نظامی نمی‌زنند.

اسد درباره ادعاهای برخی کشورها و در راس آن فرانسه درباره استفاده نظام سوریه از سلاح‌های شیمیایی علیه مردم این کشورگفت: این ادعاها در حقیقت دروغ و یاوه‌گویی و کاملا سیاسی است.اولین کسی که خواهان تحقیق کمیته بین‌المللی در جنایات جنگی در سوریه شد خود نظام بود.

ادامه رایزنی‌های سیاسی

در ادامه رایزنی‌های سیاسی به منظور نحوه پاسخگویی به کشتار الغوطه در اطراف دمشق که صدها نفر بر اثر گازهای شیمیایی کشته شدند، باراک اوباما و فرانسوا اولاند روسای جمهور آمریکا و فرانسه گفت‌وگو کردند. کاخ سفید بدون اشاره به جزئیات بیشتر اعلام کرد روسای جمهور فرانسه و آمریکا درگفت‌وگوهای خود دراین باره بشدت ابراز نگرانی کردند.

از سوی دیگر ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه انگلیس از احتمال پاسخ به سوریه در رابطه با حوادث حومه دمشق، بدون اجماع در سازمان ملل خبر داد و گفت:‌ ممکن است پاسخ به استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه بدون رسیدن به اجماع در سازمان ملل صورت گیرد. از سوی دیگر احمد داوود اغلو، وزیر خارجه ترکیه گفت: اگر توافقی گسترده و در سطح شورای امنیت سازمان ملل برای اقدام به حل بحران سوریه شکل نگیرد، ترکیه به هر ائتلاف بین‌المللی دیگر علیه سوریه خواهد پیوست. او افزود، ‌اکنون گروهی متشکل از 37ـ36 کشور مشغول رایزنی درباره راه‌های مداخله در بحران سوریه هستند.

در مقابل این اظهار نظرها، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه گفته است: هرگونه دخالت نظامی در سوریه پیامدهای خطرناکی خواهد داشت. به گزارش ایلنا، لاوروف در تماسی تلفنی با جان کری همتای آمریکایی‌ خود از واشنگتن خواست که علیه دمشق از زور استفاده نکرده و به تحریک‌ها در این زمینه تن ندهد. لاوروف گفت که سخنان مسئولان آمریکایی مبنی بر آمادگی ارتش این کشور برای دخالت نظامی در سوریه بشدت نگران‌کننده است. توماس دمزیر، وزیر دفاع آلمان مخالفت خود را با مداخله نظامی در سوریه را اعلام و گفته است: فقط یک راهکار سیاسی در این جهت می‌تواند موثر باشد. کالین پاول، وزیر امور خارجه اسبق آمریکا در زمان حمله به عراق با هشدار نسبت به مداخله نظامی در سوریه گفته است: مداخله نظامی در جنگ داخلی سوریه خارج از توانایی‌های آمریکاست.

در همین رابطه روزنامه‌های انگلیسی از تصمیم واشنگتن و لندن برای آغاز مداخله نظامی در سوریه طی یکی، دو هفته آینده خبر دادند.گزارش‌ها حاکی از آن است که هرگونه مداخله نظامی احتمالی در سوریه احتمالا در قالب شلیک موشک از سوی نیروهای آمریکایی مستقر در منطقه خواهد بود.البته روزنامه گاردین در گزارش خود اعلام کرد که کشورهای عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) می‌توانند بدون حکم سازمان ملل متحد در سوریه اقدام نظامی به عمل آورند نظیر اتفاقی که در مداخله نظامی آمریکا در کوزوو روی داد.

شروع بازرسی‌ها

روز گذشته پیش از شروع بازرسی‌ها، درخبری اعلام‌شد افراد مسلح محل اقامت بازرسان بین‌المللی در دمشق را هدف قرار دادند. به گزارش فارس، عناصر مسلح خمپاره‌ای به محل اقامت بازرسان بین‌المللی در نزدیکی هتل فورسیزن در منطقه ابو رمانه در دمشق شلیک کردند. برخی منابع از شلیک دو خمپاره خبر داده و می‌گویند یکی دیگر از آن دو به حیات مدرسه‌ای در نزدیکی هتل اصابت کرده است. این شلیک‌ها هیچ تلفاتی در برنداشته و بازرسان بین‌المللی باوجود این تهدیدها روز گذشته با پوشیدن لباس‌های ضدگلوله هتل محل اقامت خود را به قصد بازرسی از الغوطه در اطراف دمشق ترک کردند. روز یکشنبه دمشق با انجام تحقیقات بی‌طرف بین‌المللی دراین منطقه موافقت کرد.

با این حال، هنوز تحقیقات سازمان ملل انجام نشده، کشورهای غربی و در راس آنها آمریکا مواضعی منفی اتخاذ کرده و آن را دیرهنگام دانستند. دولت آمریکا بتازگی مدعی شده بود گزارش‌های مربوط به استفاده از سلاح‌های شیمیایی در سوریه تقریبا قطعی است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها