زمان مذاکره مستقیم ایران وآمریکا

روزنامه فاینشنال تایمز چاپ لندن با انتشار مقاله ای با عنوان« زمان مذاکره مستقیم تهران- واشنگتن فرارسیده است» نوشت:تا کنون ایران با شش قدرت جهان از جمله چین و روسیه مذاکره کرده است. اکنون زمان مناسبی است تا رابطه دیپلماتیک مستقیم میان تهران و واشنگتن ایجاد شود.
کد خبر: ۵۸۹۲۰۶
زمان مذاکره مستقیم ایران وآمریکا

این روزنامه می نویسد:هدف سیاست غربی های در چند ماه آینده باید اجتناب از قرار دادن آقای روحانی در تنگنا باشد. اکنون زمان آن است که ایالات متحده یک دیپلماسی خلاق در رابطه با ایران در پیش گیرد.

فاینشنال تایمز با تاکید بر اینکه ایالات متحده و متحدانش باید درباره پیشنهاد خود به ایران تجدید نظر کنند افزود:غرب باید نسبت به رویکرد خود تجدید نظر کند و در مقابل دریافت بیشتر از ایران امتیازهای بیشتری را هم به تهران بدهد. غربی ها  باید از تحریم های بانکی و انرژی صرف نظر کنند. همچنین باید در این مذاکره به حق ایران در غنی سازی اورانیوم اشاره شود.

این روزنامه انگلیسی می نویسد:پس از سال ها بن بست، انتخاب آقای روحانی زمینه خوشبینی را فراهم می کند البته فراموش نکنیم که تصمیم گیری نهایی در مورد پرونده هسته ای با رهبری ایران است. در این میان برخی در غرب به کاربردن واژه میانه  رو برای آقای روحانی را درست نمی دانند چرا که او را برآمده از همان نظامی می دانند که در برابر غرب ایستاده است.

 احمدی نژاد شهردار مشهد می شود؟‬

برخی از نمایندگان مشهد در مجلس شورای اسلامی در حال رایزنی با رئیس جمهور سابق کشورمان برای بر عهده گرفتن مسئولیت بزرگترین کلان شهر مذهبی جهان هستند.

همزمان با روی کار آمدن دولت یازدهم و شورای شهر جدید مشهد مقدس، گزینه های مختلفی برای تصدی عنوان شهرداری این شهر مطرح می شوند که شاخص ترین این چهره ها، محمود احمدی نژاد رئیس جمهور دولت های نهم و دهم است.

در همین ارتباط سید هاشم بنی هاشمی، شهردار اسبق مشهد و نماینده فعلی مردم این شهر در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با مهر درباره مطرح کردن نام محمود احمدی نژاد به عنوان شهردار آینده مشهد، اظهار کرد: بنده فقط پیشنهاد دهنده شهردار شدن احمدی نژاد در مشهد هستم.

وی در عین حال تصریح کرد: البته باید شورای شهر جدید شهر مشهد درباره شهردار آینده این شهر تصمیم بگیرند و آنچه بنده مطرح کرده ام فقط یک پیشنهاد است که البته دلایلی برای آن دارم.

خود را گول نزنید

روزنامه دیلی‌تلگراف اذعان کرد هیچ موردی در خاورمیانه نیست که به اندازه ایران نشان دهد غرب چگونه با واقعیات خاورمیانه مواجه شده و خود را فریب می‌دهد در حالی که ایران قدرتمندترین حکومت تهدیدکننده منافع غرب در خاورمیانه است.

 روزنامه انگلیسی دیلی‌تلگراف در گزارشی مبسوط به قلم «کریستوفر بوکر» اذعان کرده است که غرب در برابر تحولات خاورمیانه دست‌پاچه و ناتوان است.

به‌تصریح گزارش دیلی‌تلگراف، روحانی هم همچون رئیس‌جمهور سابق ایران، محمود احمدی‌نژاد از به‌وجود آورندگان «قدرت واقعی» در ایران است که در مرکزیت آن، رهبر عالی این کشور قرار دارد. روحانی بیش از 20 سال از صحنه‌گردانان حکومت ایران بوده است که در قلب مراکز نظامی، امنیتی و اطلاعاتی ایران مشغول به فعالیت بوده است.

این گزارش در ادامه به سوابق رئیس‌جمهور کشورمان در دوران دفاع مقدس و مسوولیت در شورای عالی امنیت ملی اشاره کرده و می نویسد :غبرب نباید خود را فریب دهد.

 نویسنده همچنین بر این باور است که در جریان مذاکرات هسته‌ای با غرب نیز، روحانی به‌عنوان مذاکره‌کننده ارشد ایران غرب را فریب داده و اکنون نیز که به ریاست‌جمهوری رسیده، اعلام داشته که راهی برای توقف برنامه هسته‌ای ایران وجود ندارد.

 رویکرد مثبت غرب به وزیر خارجه ایران

خبرگزاری رویترز در گزارشی انتخاب محمد جواد ظریف برای تصدی پست وزارت امور خارجه را نشان دهنده حسن نیت دولت روحانی در قبال واشنگتن دانست.

این خبرگزاری همچنین به  رویکرد مثبت غرب به وزیر خارجه جدید ایران اشاره کرد و نوشت: اگر حسن روحانی، رییس‌جمهور منتخب ایران بخواهد اراده‌اش برای احیای روابط با آمریکا را نشان دهد و به معامله بزرگ با آمریکا دست بزند، به زحمت می‌تواند کاری بهتر از انتخاب محمد جواد ظریف به عنوان وزیر امور خارجه در کابینه‌اش انجام دهد.

این گزارش حاکی است: اما انتخاب ظریف نشان می‌دهد که این رییس‌جمهور جدید میانه‌رو علاقمند است تلاش دیگری برای شکستن این بن‌بست انجام دهد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۳
مسیب
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۷
۰
۰
امیدوارم هر چه زودتر رابطه مستقیم ایران و آمریكا برقرار بشه . بنظرم ملت آمریكا بر خلاف دولتشون ، مردم خیلی متمدن و فهیمی هستند. این میتونه در ارتقای فرهنگ هر دو طرف بهشون كمك كنه.
shamsi
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
۰
۰
با سلام اگر مردم ایران تامل كنند رهبر ما و اقای روحانی و تیم انتخابی ایشان بحق كار آمد هستند درست خواهند كرد روحانی با خرد كار میكند و او را در تنگناه قرار دادن موجب این است كه امریكا با ایران بطور خرد نمی خواهد كنار بیایند مردم كه تا حال تحمل كردند كمی هم تحمل میكنند
جعفر
Iran, Islamic Republic of
۰۷:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۹
۰
۰
درست كردن بنا و ایجاد ارتباط سخت است و گرنه فرو ریختن یك ساختمان بزرگ و نابودی یك ارتباط بین المللی براحتی و یكروزه هم میشود.... بیائید جهت پیشبرد اهداف اسلامی و عالیه كشورمان و بهره گیری از همه گونه امكانات امریكا در این راستا ، در اسرع وقت تا اوباما و این شرایط موجود است با امریكا رابطه مستقیم برقرار كنیم و آنوقت بعد از دو سه سال اگر دیدیم به سود ما نیست و آنها در امور داخلی ما دخالت می كنند با یك پیام و با اخراج یك سفیر ، یك شبه قطع ارتباط كنیم ** مگر ما با روسیه (شوروی سابق ) ارتباط برقرار كردیم چیزی از ابهت و عزت خود را از دست دادیم؟**

نیازمندی ها