کابینه روحانی از نگاه روزنامه آمریکایی

روزنامه وال استریت ژورنال امروز در پایگاه اینترنتی خود در مقاله ای نوشت: کابینه ای که حسن روحانی، رئیس جمهور ایران برگزیده است؛ از افرادی با تجریه تشکیل شده است.
کد خبر: ۵۸۸۸۲۴
کابینه روحانی از نگاه روزنامه آمریکایی

این روزنامه در عین حال مدعی شد این ترکیب نشان می دهد دولت جدید مسیر جدیدی را طی می کند و آن تغییر در سیاست های خارجی و اقتصادی برای کاهش تحریم ها است.

وال استریت ژورنال در ادامه نوشت: وزرای امور خارجه، نفت، اقتصاد و صنایع،  فن سالارانی عملگرا هستند. این وزرا از تجربیات بالای خود در عرصه های بین المللی استفاده خواهند کرد تا غرب را متقاعد کنند که مذاکرات باید بر تحریم و تهدید به جنگ مقدم باشد.

روحانی همچنین علی اکبر صالحی، وزیر امور خارجه سابق را نیز به عنوان رئیس سازمان انرژی اتمی ایران برگزید.

درخواست معاون احمدی‌نژاد از هاشمی

یکی از مدیران حلقه اول احمدی‌نژاد در روزهای اخیر با آقای هاشمی رفسنجانی دیدار و گفت‌وگو کرده است.

به گزارش مشرق، وی در این دیدار از هاشمی خواسته است برای بقای او در مسؤولیت کنونی با دکتر روحانی رایزنی کند. این مدیر دولت دهم که انتصابش با مخالفت‌های گسترده اصولگرایان همراه بود مدتی را به اتهامات مختلف در بازداشت به سر برد و حمایت از وی هزینه‌های سنگینی را متوجه شخص آقای احمدی‌نژاد کرد.

این مدیر همچنین در هفته‌های منتهی به انتخابات ریاست جمهوری، فعالیت گسترده‌ای را به نفع دکتر روحانی کلید زد.

 میانجی‌گری عراق بین ایران و آمریکا

چند هفته پیش، روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز با انتشار مطلبی به نقل از نخست وزیر عراق، مدعی شد ایران از دولت بغداد درخواست کرده ‌برای از‌سرگیری روابط ایران و آمریکا میانجی‌گری نماید. اکنون وزیر خارجه عراق در اظهاراتی درباره ایران، بار دیگر بر استقبال کشورش از چنین میانجی‌گری خبر داده و برخی نشانه‌ها مبنی بر حرکت در این مسیر را بیان کرده است.

به گزارش «تابناک»، روز گذشته هوشیار زیباری، وزیر خارجه عراق اظهار داشته کشورش آماده است به عنوان پلی میان ایالات متحده و ایران عمل کند و همچنین اعتقاد دارد که رضایت خاطر مجموعه حاکمیتی در ایران از انتخاب حسن روحانی، بدان معناست که ایران برای حل مسأله هسته‌ای جدی است.

زیباری که به منظور رایزنی با مقامات آمریکایی درباره مسائل داخلی عراق و همچنین مسائل منطقه‌ای به واشنگتن سفر کرده بود، گفته، روحانی «رهبری معتبر» است که روابط بسیار قوی با همه مقامات کلیدی در ایران دارد.

هرچند هنوز هیچ نشانه‌ای مبنی بر درخواست یکی از طرفین (ایران و آمریکا) برای ایفای نقش میانجی از سوی عراق نیست، این که هر سه این موضع‌گیری‌ها از تریبون‌های آمریکایی ـ اولی در یک روزنامه آمریکایی و دو مورد بعد توسط مقامات عراقی در آمریکا ـ بیان شده، این احتمال را تقویت می‌کند که درخواستی در این زمینه از سوی آمریکا مطرح شده باشد.

تحلیل رای اعتماد به وزیران دولت روحانی

رادیو فردا با اشاره به  رای اعتماد نمایندگان مجلس شورای اسلامی به 15 وزیر دولت حسن روحانی گفت:به دنبال رای اعتماد مجلس به 15 وزیر و رد صلاحیت سه وزیر فرهنگی اموزشی حسن روحانی تحلیلهایی پیرامون چگونگی این اتفاق در فضای سیاسی کشور مطرح است برخی از شرایط خاص اقتصادی و سیاست خارجی جمهوری اسلامی را در گزینش وزیران از سوی مجلس بی تاثیر نمی دانند.

این رادیو افزود: به دنبال روشن شدن ترکیب اولیه دولت حسن روحانی برخی از تحلیلگران معتقدند که وضعیت اقتصادی و دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران در رای مجلس به ترکیب اقتصادی و سیاسی وزیران پیشنهادی حسن روحانی بی تاثیر نبوده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها