غربی ها چشمان خود را بر روی جنایات صدام بستند

گزارشی از آثار بمباران شیمیایی حلبچه پس از 25 سال

در راستای بررسی میزان آلودگی انجام می‌شود

نبش قبر کشته‌شدگان بمباران شیمیایی حلبچه

کشور عراق در پی درخواست‌های مکرر مردم منطقه کردستان تصمیم گرفت برای بررسی میزان آلودگی شیمیایی منطقه حلبچه و همچنین بررسی تأثیرات منفی این بمباران بر سلامت مردم منطقه‌، قبور دسته جمعی 5000 کشته این بمباران را پس از 30 سال بگشاید.
کد خبر: ۵۸۸۱۷۴
نبش قبر کشته‌شدگان بمباران شیمیایی حلبچه

کشور عراق اعلام کرد یکی از وزارتخانه‌های این کشور جهت اجرای تحقیقات میدانی در خصوص میزان تاثیرات منفی بمباران شیمیایی حلبچه عراق بر شیوع بیماری‌های سرطان و تولد کودکان با معلولیت‌های جسمی متعدد‌، اقدام به نبش قبور دسته جمعی کشته‌گان این بمباران کرد.

وزیر حفاظت از محیط زیست عراق گفت‌: این وزارتخانه با همکاری گروهی از متخصصان شیمی وزارت دفاع به زودی با نبش قبور کشته‌شدگان بمباران شیمیایی روستای حلبچه، میزان آلودگی شیمیایی منطقه و تاثیر آن بر وضعیت سلامت مردم این منطقه و همچنین میزان تاثیر آن بر تولد کودکان ناقص و معلول و همچنین افزایش انواع سرطان را بررسی و آن را ثبت خواهند کرد.

این روستا واقع در استان سلیمانیه در مارس 1988 (در زمان جنگ تحمیلی عراق علیه ایران) توسط نیروهای رژیم صدام حسین بمباران شیمیایی شد.

در این بمباران حدود 5000 نفر تنها در چند دقیقه کشته و هزاران تن دیگر مجروح شدند. آثار جراحت این بمباران هنوز هم مجروحان این بمباران را پس از 30 سال آزار می‌دهد.

این بمباران در راستای سلسله عملیات نظامی علیه مناطق کردنشین عراق با عنوان «عملیات انفال» انجام و در هشت مرحله منجر به کشته شدن 180 هزار نفر و تخریب و ویرانی 5000 هزار روستا شد.

این اقدام دولت عراق در پی درخواست‌های مکرر وزارت حقوق بشر اقلیم کردستان مبنی بر سنجش میزان آلودگی این شهر با نبش قبر قربانیان انجام خواهد شد.

تاکنون گزارش‌های زیادی از وجود آلودگی شیمیایی در منطقه حلبچه و همچنین تولد بیش از حد نرمال کودکان ناقص و معلول به دست دولت عراق رسیده که احتمال وجود آلودگی شیمیایی را بیشتر می‌کند.

وزیر محیط زیست عراق پیش از اجرای عملیات نبش قبور از این منطقه دیدار کرد.

وزارتخانه محیط زیست عراق اعلام کرد این عملیات به زودی ابعاد جدیدی را از بزرگترین جرائم ضد بشری رژیم صدام حسین در حق مردم مظلوم عراق افشا خواهد کرد.(ایسنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها