روحانی در دیدار با نمایندگان مجلس مطرح کرد

رونمایی از کابینه در روز تحلیف

حدود 50 نفر از نمایندگان دیروز در دیدار رئیس‌جمهور منتخب درباره راه‌های گسترش و تسهیل همکاری دولت و مجلس به گفت‌وگو پرداختند.
کد خبر: ۵۸۳۳۲۸

حسن روحانی در این دیدار که جمعی از نمایندگان اصلاح‌طلب، مستقل و برخی اعضای فراکسیون رهروان ولایت حضور داشتند از تلاشش برای معرفی اعضای کابینه در روز تحلیف خبر داد.

براساس گزارشی که دفتر رئیس‌جمهور منتخب از دیدار دیروز منتشر کرد، روحانی در دیدار نمایندگان گفته است در اولین فرصت که میسر باشد اعضای کابینه را به مجلس معرفی می‌کنم و با اطلاعی که از فضای صمیمی مجلس دارم، مطمئن هستم نمایندگان محترم با توجه به مصالح کشور، تصمیم خود را اتخاذ می‌کنند.

رئیس‌جمهور منتخب در بخش دیگری از صحبت‌های خود تاکید کرد: همه باید توجه کنیم که فضای امروز کشور با دوران مبارزه انتخاباتی متفاوت بوده و اکنون فضای همدلی و همکاری است و دوره رقابت‌های انتخاباتی گذشته است.

همچنین علی مطهری، نماینده تهران در مجلس که در جلسه دیروز حضور داشته است، در گفت‌وگو با مهر درباره ترکیب نمایندگان حاضر در این دیدار گفت: نمایندگان حاضر از کسانی بودند که قبل از انتخابات گرایش نزدیک به گفتمان آقای روحانی داشتند و در زمانی که آقای هاشمی از سوی شورای نگهبان ردصلاحیت شد نامه‌هایی در اعتراض به این موضوع امضا کردند که البته رسانه‌ای نشد، پس این افراد کسانی بودند که از قبل به نوعی هماهنگی با تفکرات روحانی داشتند.

مطهری خاطرنشان کرد: نمایندگان در این دیدار تاکید کردند که آقای روحانی باید برای مردم توضیح بدهد که کشور را در چه وضعی تحویل می‌گیرد، البته شخص آقای روحانی هم تاکید داشتند که دولت و مجلس باید به تحلیل واحدی درباره وضع کشور برسند تا بتوانند مشکلات را از سر راه بردارند و برای حل مشکلات کشور نیاز به اجماع ملی است.

نماینده تهران گفت: درباره ارائه فهرست وزرای کابینه رئیس‌جمهور منتخب گفت که تلاش می‌کند در روز مراسم تحلیف فهرست وزرا را به مجلس ارائه کند.

نماینده اردبیل، نمین و سرعین در مجلس هم گفت: آقای روحانی از نمایندگان خواست اگر نظری درخصوص کابینه و برنامه‌های دولت دارند تا روز تحلیف به وی در مرکز استراتژیک مجمع تشخیص مصلحلت نظام ارائه کنند.

کمال‌الدین پیرمؤذن در گفت‌وگو با فارس، گفت: در این جلسه نمایندگان به بیان نظرات خود درخصوص تقویت بنیادهای اقتصادی در کشور، مدیریت توقعات و مطالبات مردم پرداختند و ضرورت رعایت حد و مرزها و پرهیز از کشاندن دولت به مسائل حاشیه‌ای را مورد تاکید قرار دادند.

وی افزود: رئیس‌جمهور منتخب نیز در این جلسه ابراز امیدواری کرد با رسیدن به یک تحلیل واحد میان مجلس و دولت بسیاری از مشکلات کشور حل و فصل شود؛ ایشان معتقد بود حل این مشکلات نیاز به فرصت و آزمایش دارد و نجات کشور از وضع غیرمطلوب با همکاری هر سه قوه و برخورداری از سیاست‌های حمایتی رهبری و با مشارکت مردم شدنی است.

عضو کمیسیون صنایع مجلس اظهار کرد: ضرورت تعامل عزتمند با دنیا و بها دادن به مسائل معیشتی مردم مورد توجه رئیس‌جمهور منتخب و نمایندگان قرار گرفت.

پیرموذن در گفت‌وگو با تسنیم با بیان این ‌که یکی از نمایندگان در این دیدار از روحانی خواسته است که از همه روسای جمهور سابق از جمله سیدمحمد خاتمی برای مراسم تحلیف دعوت شود، گفت: آقای روحانی واکنشی به این خواست نمایندگان نداشتند و وارد این مباحث نشدند. ایشان تاکید داشت که از فضای انتخابات عبور کرده‌ایم و باید به فضای عقلانیت و اعتدال که بر خودمحوری و افراطی‌گری غالب شده، بها دهیم.

درخواست روحانی از مجلس‌ برای همکاری در اصلاح بودجه 92

اسماعیل جلیلی، نماینده مسجدسلیمان هم گفت: رئیس‌جمهور منتخب خواستار همکاری نمایندگان مجلس برای اصلاح قانون بودجه سال 92 شد.

جلیلی در گفت‌وگو با ایسنا افزود: یکی از دغدغه‌هایی که ایشان در این دیدار مطرح کردند همکاری مجلس با دولت بود تا مشکلاتی که در قانون بودجه سال 92 وجود دارد حل شود و با توجه به تاخیر دولت، مجلس کمک کند که قانون به شکل واقع‌بینانه‌ای اصلاح شود.

وی افزود: نمایندگان نیز اذعان داشتند که قانون بودجه 92 نیاز به بازنگری دارد.

نماینده مردم مسجدسلیمان یادآور شد: نمایندگان مجلس در این دیدار دیدگاه‌ها و نظرات خود را درباره شرایط فعلی کشور، آینده و انتظاراتی که از دولت منتخب و کابینه دارند، بیان کردند و آقای روحانی هم در مقام بیان دغدغه‌های خود به بعضی از پرسش‌هایی که مطرح بود پاسخ دادند.

این عضو فراکسیون رهروان ولایت مجلس درباره اظهارات نمایندگان در دیدار رئیس‌جمهور منتخب گفت: دیدگاه‌ نمایندگان این بود که نیروهایی که انتخاب و معرفی می‌شوند رویکرد عدالت، ‌همه‌جانبه‌نگری و نگاه توسعه متوازن را در همه بخش‌های کشور داشته باشند و خیلی مقید به نگاه‌های بخشی و جناحی نباشند که این مورد تاکید آقای روحانی هم بود.

جلیلی با اشاره به تاکید نمایندگان برای تعامل بین دولت و مجلس، افزود: نمایندگان در این دیدار گسترده‌شدن تعامل دو قوه را به نفع هر دو بخش دانستند و گفتند که این موضوع کمک می‌کند تا اهداف و برنامه‌های موردنظر دولت با مشارکت جمعی و کمترین اصطکاک و هزینه تحقق یابد که آقای روحانی هم این دغدغه را قبول داشتند.

وی با بیان این‌ که نمایندگانی از همه گروه‌های مجلس در این دیدار حضور داشتند، افزود: تعدادی از نمایندگان تقاضا کرده‌ بودند پیش از شروع دولت و مراسم تحلیف دغدغه‌های خود را خدمت رئیس‌جمهور منتخب بیان کنند، اما با توجه به این‌ که در جلسه‌ای که آقای روحانی به مجلس آمده بودند فرصت کافی برای بیان نظرات و دیدگاه‌ها نبود، نمایندگان متقاضی برگزاری این جلسه بودند.

غلامرضا تاجگردون یکی از نمایندگان اصلاح‌طلب مجلس هم با اشاره به اظهارات روحانی مبنی بر تلاش برای معرفی اعضای کابینه در روز تحلیف، اظهار کرد:‌ آقای روحانی در این دیدار تاکید داشتند که کار باید سریع‌تر آغاز شود و مردم معطل کار نشوند. همچنین گفتند که باید کمتر اذهان مردم تشویش شود و باید مردم را از نگرانی درآورد.

وی افزود:‌ آقای روحانی خواستار همکاری مجلس با دولت آینده برای پیشبرد امور شد.

قول روحانی برای پیگیری وعده‌های داده شده

مهدی سنایی، نماینده نهاوند در مجلس هم به مهر گفت: دکتر روحانی پیگیری قول‌های داده شده در روند برگزاری انتخابات را تکلیف شرعی و قانونی می‌داند و در دیداری که با وی داشتیم، تاکید کرد اجرای بسیاری از وعده‌ها و راه‌حل مشکلات تنها در اختیار قوه مجریه نیست، بلکه نیاز به مساعدت دیگر قوا دارد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: رئیس‌جمهور منتخب گفت حل مشکلات کشور نیاز به همراهی و همدلی دارد و مجلس و دولت باید درباره وضع کشور و مشکلاتی که موجود است، به یک تحلیل واحد برسند، بنابراین این اجماع ضرورت دارد.

نماینده مردم نهاوند گفت: آقای روحانی تاکید کرد که با وجود مشکلاتی که وجود دارد با توجه به ظرفیت‌های موجود و اراده جدی مسئولان، به حل مشکلات امیدوار است.

سنایی گفت: آقای روحانی اعلام کرد که معتقد است اکثریت نمایندگان با دولت همصدا هستند و دولت را یاری خواهند کرد.

به گفته وی علی مطهری، رمضانعلی سبحانی‌فرد، علی‌محمد احمدی، غلامرضا تاجگردون و بهروز نعمتی نمایندگان تهران، سبزوار، دهلران، گچساران و اسدآباد ازجمله نمایندگانی بودند که در آغاز این دیدار طی سخنانی نظرات خود را در مورد تعامل دو قوه مطرح کردند.

دیدار رئیس سازمان انرژی اتمی با روحانی

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران دیروز با حضور در مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با رئیس‌جمهور منتخب دیدار و گفت‌وگو کرد.

فریدون عباسی پس از این دیدار در گفت‌وگو با واحد مرکزی خبر عنوان کرد: در این دیدار گزارشی کلی از وضع کنونی صنعت هسته‌ای کشور، تحقیقات در حال اجرا و آخرین دستاوردها و برنامه‌های آینده این سازمان به دکتر روحانی ارائه شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها