بسیارند جوانانی که با توجه به فشار جامعه و خانواده برای متاهل شدن در انتخاب شریک زندگی خود دچار تردید و دودلی‌های بیشمار می‌شوند و به راحتی بسیاری از فرصت‌های ناب زندگی خود را بنابر بی‌تجربگی و عدم آگاهی از دست می‌دهند.
کد خبر: ۵۸۳۲۶۶

اکثراً نداشتن آگاهی و اطلاعات لازم و کافی آسیب‌های روحی و روانی جبران ناپذیری در پی خواهد داشت. با کمی درایت، جوانان قادر خواهند بود فرصت‌های پیش آمده را به خوبی مورد بررسی قرار دهند؛ به عنوان مثال افکار و ذهنیاتی که در ذیل ذکر می‌گردد منجر به از دست دادن فرصت‌ها شده و جوانان با دستان خود سدی در برابر یافتن شریک زندگیشان ایجاد می‌کنند:

فهرست ایده‌آل‌ها

برخی معتقدند یافتن شریک زندگی مستلزم داشتن یک سری الگو‌ها و ایده‌آل‌هاست. البته تا حدودی این نظریه درست است و بدیهی است افراط و تفریط در هر موردی مانع پیشرفت می‌گردد. به عنوان مثال افراد زیادی برای یافتن شریک زندگی دلخواه‌شان فهرست بلند بالایی تهیه و در آن تمامی خصوصیات فردی، اجتماعی و ایده آل‌هایی را که به دنبالش هستند، درج می‌کنند. ایراد کار اینجاست که این افراد قبل از شناخت کامل طرف مقابل و بررسی جوانب در صورت نداشتن یکی از ایده آل‌ها فوراً فرد مورد نظر را از فهرستشان حذف می‌کنند؛ فارغ از اینکه نقاط مثبت فراوانی را در او نادیده گرفته و با پیشداوری و قضاوتی سطحی نگرانه موانع بسیاری برای خود می‌سازند. انتخاب شریک زندگی آسان نیست. شاید فهرست کردن خواسته‌ها تاثیر شگفت انگیزی داشته باشد. این در صورتی است که خواسته‌ها با واقعیات مطابقت داشته باشد. نمی‌توان انتظار داشت یک فرد تمامی خصوصیات مثبت را داشته باشد. پذیرش اینکه «هیچ کس کامل نیست» کمک خواهد کرد دختران و پسران به دنبال فردی کامل و بی‌عیب نباشند.

چسبیدن به خاطرات گذشته

یکی دیگر از موانع ازدواج‌‌ رها نکردن خاطرات گذشته است هرکس ممکن است مورد عاطفی و عشقی را تجربه کرده باشد و یا فرصت‌هایی را بنا بر هر دلیلی از دست داده باشد. این مسئله نباید باعث شود که او در گذشته زندگی کرده و مدام حسرت روز‌ها و فرصت‌های از دست رفته را بخورد. زندگی در جریان است و باید در زمان حال زیست با کمی توجه به دنیای اطراف افراد زیادی را می‌توان یافت که هم اکنون نیز خواهان تقسیم عشق و محبتشان و به دنبال یافتن همراه زندگی هستند. برخی افراد تمام عمر خود را در حسرت روز‌ها و فرصت‌های از دست رفته هدر داده و در خاطرات عشق‌های قدیمی خود غوطه ور می‌شوند؛ فارغ از اینکه هم اکنون نیز در حال از دست دادن فرصت‌ها هستند. باید خود را برای آینده آماده کرد. گذشته فقط محدودیت است آنچه در اختیار انسان است، زمان حال است. زندگی در گذشته تنهایی و حسرت را به دنبال خواهد داشت.

اجازه عشق ورزی

متاسفانه برخی به خود اجازه نمی‌دهند کسی را دوست داشته باشند. یکی از علل این رفتار می‌تواند ترس از وابستگی و از دست دادن باشد. این افراد می‌هراسند به فردی دل ببندند و وابسته شوند تنها بمانند می‌ترسند در ‌‌نهایت این ترس از تحمل ضربات عاطفی سبب می‌شود خود را از امور عاطفی و احساسی دور نگه دارند. آن‌ها در منطقه امن خود می‌مانند تا مبادا آسیبی ببینند. این ترس نه تنها فایده‌ای ندارد، بلکه بیشتر سبب انزوا و تنها ماندن می‌شود. همه لایق عشق هستند؛ پس باید خود را‌‌ رها ساخت. شاید تجربه یک رابطه احساسی خوشایند‌تر از این باشد که هیچ‌گاه فرد طعم خوشبختی را نچشد. انتخاب آگاهانه و داشتن چارچوب‌های اخلاقی واقع گرایانه به این افراد کمک خواهد کرد رابطه‌ای صحیح برقرار نمایند. ترس در همه ابعاد زندگی بازدارنده بوده و مانع پیشرفت می‌گردد

با جریان آب پیش روید

ه‌مان گونه که ذکر شد برخی برای خود چارچوب‌هایی در نظر گرفته و از محیط امنی که برای خود فراهم نموده‌اند خارج نمی‌شوند؛ مبادا آسیب عاطفی ببینند. برای به دست آوردن شریک زندگی و یافتن عشق لازم است خود را به دست جریان آب بسپاریم؛ بدین معنا که با قانون طبیعت هماهنگ شویم. قرار دادن حصار‌ها فقط سبب محدودیت و تنهایی می‌شود. دست و پا زدن و خواستن آنچه واقعیت ندارد و با قوانین طبیعت سازگار نیست، حاصلی نخواهد داشت. اعتماد و توکل به نیروی برتری که افراد را در رسیدن به انتخاب صحیح یاری می‌رساند، اعتماد به نفس بیشتری به زنان و مردان خواهد بخشید.

تقویت اعتماد به نفس

یکی دیگر از دلایل نیافتن شریک زندگی، نداشتن اعتماد به نفس کافی است. برخی ناخودآگاه بر این باورند که لایق و شایسته عشق نیستند و در این دنیا کسی پید ا نخواهد شد که آن‌ها را دوست بدارد؛ فارغ از اینکه خداوند برای هر فردی جفتی آفریده است و تاهل جزئی از قوانین طبیعت است. در دنیا افراد زیادی وجود دارند که لایق دوست داشتن و دوست داشته شدن باشند. چنانچه فردی مورد توجه شخصی خاص قرار نگیرد دلیل بر آن نیست که دیگران نیز به وی بی‌اعتنا باشند.

عشق‌های آتشین

برخی افراد تصور می‌کنند پس از اولین جلسه باید عشقی عمیق و یا احساسی خاص بین آن‌ها و طرف مقابل شکل گیرد. نمی‌توان انتظار داشت در اولین ملاقات شیفتگی به وجود آید و اگر این اتفاق بیفتد، بهتر است در انتخاب دقت بیشتری کرد. بسیاری از افرادی که نتوانسته‌اند زوج خود را انتخاب کنند در این مرحله سریع قضاوت می‌کنند و در اولین برخورد انتظار به وجود آمدن عشق را دارند؛ در صورتی که عشق و محبت به مرور زمان شکل می‌گیرد. باید به طرف مقابل فرصت ابراز محبت و نشان دادن ابعاد وجودی‌اش را داد

ذهنیات پیشین و افکار منفی

متاسفانه زنان و مردان بسیاری هستند که در پس زمینه ذهنشان بنا به هر دلیلی و یا پیشینه خانوادگی دید منفی نسبت به جنس مخالف و یا زندگی مشترک شکل گرفته است. متاسفانه در خانواده‌های پر تنش و والدینی که بنا بر اجبار کنار یکدیگر زندگی می‌کنند، فرزندان تصور ناخوشایندی از ازدواج در ذهنشان به وجود می‌آید. همین پیش زمینه سبب می‌شود ناخودآگاه فرد فرصت‌های شکل گیری یک رابطه عاطفی را دفع و سدی در برابر رشد عواطف‌اش ایجاد کند در این مرحله بهترین کار مراجعه به مشاور و روانپزشک متبحر است.

از بالا نگاه کردن

آنچه به صورت شایع می‌توان مشاهده کرد، روابطی است که به دلیل تامین مالی و استقلال افراد بر هم می‌خورد. هر شخصی حق دارد استقلال مالی، ‌ اجتماعی و... داشته باشد، اما این بدان معنا نیست که تا پایان عمر تنها بماند. زندگی فقط در بعد مادی و اجتماعی خلاصه نمی‌شود برخی معتقدند با توجه به شغل و درآمد بالا و موفقیت‌های اجتماعی و شغلیشان نیاز به فرد دیگری ندارند و خود می‌توانند نیازهای خود را تامین کنند؛ فارغ از اینکه هر فرد نیازهای فراتری نیز دارد.
نیاز به مورد توجه بودن، نیاز به دوست داشتن و دوست داشته شدن از مواردی است که سبب استحکام روحی و روانی هر فرد می‌شود. واقعیت این است که همه انسان‌ها نیاز به حمایت عاطفی دارند و این نیاز را درون خود حس می‌کنند؛ هر چند بر زبان نیاورند. این نوع تفکر سد بزرگی است در برابر یافتن شریک زندگی. با این تفکر فرد در هر آشنایی از بالا به طرف مقابل نگاه کرده و ناخودآگاه وی را تحقیر و سرزنش می‌کند. طبیعی است هیچ کس نمی‌خواهد با فردی که تحقیر می‌کند، زندگی کند.

>> افکارنیوز به نقل از دنیای سلامت

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۳
محدثه
Iran, Islamic Republic of
۰۱:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۷
۰
۰
ممنون خیلی خوب بود
مرجان
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۵
۰
۰
خیلی خوب و عالی است ولی دیگه برای بعضی از گروههای سنی دیر شده از بس كه مغز ما پر شده از این كه با نامحرم حرف نزنید گناه بار می شوید دیگه از ترس گناه رغبتی برای برقراری رابطه دوستانه باقی نمی مونه
فرزانه
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۵
۰
۰
كاملا با مرجان موافقم عملا خانواده ها و جامعه را در این مساله دخیل میبینم

نیازمندی ها