61 سال پیش در شب 22 و روز 23 ژوییه سال 1952 میلادی یک گروه از افسران میهن پرست و ناسیونالیست مصری به نام «افسران آزاد» دست به کودتا زده و پس از سرنگون کردن سلطنت ملک فاروق اول پادشاه مصر قدرت را در این کشور به دست گرفتند.
کد خبر: ۵۸۱۵۵۹
خلع ‌ملک ‌فاروق‌ از سلطنت مصر

به گزارش جام جم آنلاین، ملک فاروق اول در روز ششم مه سال 1936 میلادی جانشین پدرش ملک فواد اول شده بود. او در جریان دوران سلطنت خود بی وقفه به بریتانیایی ها امتیاز داد و گوش به فرمان آنها بود و مصر به رغم استقلال ظاهری در عمل مانند یک مستعمره بریتانیا بود.

ملک فاروق اول که به ظاهر یک پادشاه مشروطه بود دست به توطئه های زیادی علیه جنبش وفد ، یک جنبش سیاسی با ریشه مردمی که مصمم به برقراری استقلال کامل مصر بود ، می زد.

ملک فاروق در سال 1951 میلادی با امضای یک پیمان اداره کانال سوئز را تا سال 1956 میلادی به بریتانیا واگذار کرد. مردم مصر از حضور بریتانیایی ها در تمام صحنه های کشور و فساد مالی رژیم سلطنتی فاروق اول به تنگ آمده بودند. حملات ضدانگلیسی تشدید شدند.



در روز 25 ژانویه سال 1952 میلادی ژنرال انگلیسی جرج ارسکین قیام یک هزار بولوک ( مترادف با مامور پلیس مصر) را بی رحمانه سرکوب می کند. کشور در مرز انفجار قرار گرفته بود.

دو گروه مخالف عمده علیه حکومت سلطنتی فعالیت می کردند. گروه اخوان المسلمین و گروه «افسران آزاد» که توسط یک سرهنگ 33 ساله به نام جمال عبدالناصر ، قهرمان جنگ علیه اسرائیل ، تاسیس شده بود. در شب 22 و روز 23 ژوییه افسران آزاد به فرماندهی جمال عبدالناصر دست به کودتا می زنند و سلطنت فاروق را سرنگون می کنند.

ملک فاروق اول به تبعید به اروپا می رود. پس از پیروزی کودتا ، سرهنگ ناصر مقام خود را به ژنرال محمد نجیب 41 ساله که از لحاظ درجه ارشدتر بوده و چهره ای شناخته شده بود واگذار می کند و ژنرال محمد نجیب ریاست دولت را به عهده می گیرد.



در روز 18 ژوئن سال 1953 میلادی ، در مصر جمهوری اعلام می شود و ژنرال نجیب عهده دار مقام ریاست جمهوری و نیز نخست وزیری می شود.

در روز 14 نوامبر سال 1954 میلادی ، ژنرال محمد نجیب از مقام خود برکنار شده و سرهنگ عبدالناصر جوان مهار قدرت را در دست می گیرد.

با به قدرت رسیدن جمال عبدالناصر دوران جدیدی برای مصر آغاز می شود. او در سال 1956 میلادی آخرین نیروهای نظامی بریتانیا را از مصر بیرون کرده و با ملی کردن کانال سوئز ، غرب و به ویژه بریتانیا و فرانسه را به مبارزه می طلبد.



روز سالگرد سرنگونی سلطنت ملک فاروق اول روز جشن ملی مصر محسوب می شود. بهرام افتخاری.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها