اجاره خودروهای مدل بالا برای فریب شهروندان

دستگیری کلاهبردار میلیاردی در پایتخت

در پی انتشار تصویر متهم متواری که به شیوه و شگرد های مختلف اقدام به کلاهبرداری از شهروندان و مالباختگان در تهران و دیگر نقاط کشور کرده بود، سرانجام این متهم نیز دستگیر و به دهها فقره کلاهبرداری اعتراف کرد.
کد خبر: ۵۷۷۹۱۲
دستگیری کلاهبردار میلیاردی در پایتخت

به گزارش روز سه شنبه جام جم آنلاین به نقل از پلیس آگاهی تهران بزرگ، 19 آذر ماه 1391 فردی با مراجعه به کلانتری 166 لشگرک به مأموران اعلام کرد توسط جوانی حدودا 35 ساله و به بهانه تهیه دلار و ارز خارجی با قیمت کمتر از بازار، مورد کلاهبرداری میلیونی قرار گرفته و این شخص مبلغ 200 میلیون تومان از وی دریافت و متواری شده است.

با تشکیل پرونده مقدماتی با موضوع «کلاهبرداری» و به دستور شعبه 101 دادگاه عمومی و جزایی لواسانات، پرونده جهت رسیدگی تخصصی در اختیار پایگاه یکم پلیس آگاهی تهران بزرگ قرار گرفت.

مالباخته پس از حضور در پایگاه یکم به کارآگاهان اظهارداشت:«چندی پیش و در یک مهمانی با جوانی به نام «مجتبی» آشنا شدم که مدعی فعالیت در زمینه واردات و خرید و فروش خودروهای مدل بالا بود؛ مجتبی هر بار و در مهمانی ها و یا در قرارهای ملاقات با انواع خودروهای مدل بالای چند صد میلیونی تومانی از قبیل بنز ، BMW و ... حاضر می شد و به تدریج توانست با ظاهرفریبی، اعتماد من و دیگران را جلب کند.

وی افزود: پس از گذشت مدت کوتاهی، مجتبی در توضیح فعالیت های اقتصادی خود مدعی شد که علاوه بر واردات و خرید و فروش خودروهای مدل بالا، در زمینه تهیه ارز و دلار آن هم با قیمت پائین تر از قیمت بازار فعالیت دارد حتی در چندین نوبت که ما از او درخواست دلار کرده بودیم، او مبالغی بین چهار الی پنج هزار دلار را ـ در شرایطی که قیمت هر دلار بیش از 3000 تومان بود ـ با قیمت هر دلار 2500 الی 2600 تومان تهیه و در کمتر از 24 ساعت به من و دیگران تحویل می داد و همین موضوع زمینه اعتماد کامل من و دیگران به او شد.

مالباخته در خصوص نحوه کلاهبرداری از وی، اظهارداشت:20 مهر ماه 1391 مجتبی با تلفن همراه من تماس گرفت و مدعی شد که مبلغی در حدود 50 هزار دلار و با قیمت بسیار مناسب، در اختیار دارد ؛ پس از گذشت مدت کوتاهی مجددا تماس گرفت و ضمن طرح ادعای خود عنوان داشت که توانسته این مبلغ را به  80 هزار دلار افزایش دهد و پیشنهاد داد تا در صورتی که تمایل دارم، با استفاده از این فرصت اقدام به خرید این مبلغ دلار با قیمت بسیار پائین تر از قیمت بازار نمایم؛ بلافاصله موضوع را با چندین نفر از دوستان خود که آنها نیز مجتبی را می شناختند در میان گذاشته و نهایتا توانستیم مبلغ مورد درخواست وی را تهیه و به حسابش واریز کنیم.

وی افزود:طبق روال همیشگی قرار بود تا مجتبی دلارها را در فاصله زمانی 24 ساعت به ما تحویل دهد اما پس از گذشت این زمان، زمانیکه با وی تماس گرفتیم مدعی شد که برای انتقال این مبلغ پول به زمان بیشتری احتیاج دارد و به این بهانه 72 ساعت از ما فرصت گرفت؛ پس از گذشت 72 ساعت و در حالیکه برای گرفتن دلارها در میدان آرژانتین قرار ملاقات گذاشته بودیم، در حالیکه مجتبی مدعی مدعی آمدن به محل قرار شده و هر بار عنوان می کرد که تا دقایقی دیگر در محل قرار خواهد بود، ناگهان تلفن های خود را خاموش کرد و از آن زمان دیگر هیچ اطلاعی از او نداریم.

با آغاز رسیدگی به این پرونده، کارآگاهان در تحقیقات خود اطلاع پیدا کردند که «مجتبی . ع» (متولد 1356)، اقدام به اجاره خودروهای مدل بالا از یکی از دفاتر کرایه خودرو در شمال شهر تهران کرده و به طور مثال، برخی از خودروها را با قیمت روزانه بیش از یک میلیون تومان کرایه کرده است.

همچنین در بررسی حساب بانکی متعلق به مجتبی، کارآگاهان اطلاع پیدا کردند که این حساب متعلق به خانم جوانی است که چندی پیش توسط متهم و به بهانه فروش اینترنتی سیگارهای برقی، به استخدام در آمده و پس از گذشت مدت کوتاهی و به درخواست متهم اقدام به افتتاح حساب نموده و عابر بانک را در اختیار وی قرار داده است.

شناسایی دهها مالباخته

با انتشار تصویر متهم در روزنامه های کثیرالانتشار، دهها مالباخته با بهمراه داشتن تصویر متهم به پایگاه یکم پلیس آگاهی مراجعه و از متهم طرح شکایت کردند؛ در حالیکه هر روز ارزش مالی این پرونده در حال افزایش بود، کارآگاهان طی چندین نوبت نیابت قضایی به استان های مختلف کشور مراجعه اما هر بار و در تحقیقات پلیسی خود اطلاع پیدا کردند که متهم بلافاصله پس از کلاهبرداری از این شهرها و استان ها متواری شده است.

دستگیری متهم

در ادامه رسیدگی به این پرونده، تعدادی از شهروندان طی تماس با پایگاه یکم پلیس آگاهی تهران بزرگ عنوان کردند که متهم را در چندین نوبت در محدوده پارک ملت مشاهده کرده اند.

با توجه به شناسایی محل تردد متهم، این محل تحت مراقبت های نامحسوس قرار گرفت و سرانجام روز دوشنبه 20 خرداد ماه سال جاری در حالیکه متهم قصد داشت تا به بهانه اخذ وام اقدام به کلاهبرداری کند، وی را دستگیر و به پایگاه یکم پلیس آگاهی منتقل کردند.

با اعلام خبر دستگیری متهم به مالباختگان، دهها مالباخته با مراجعه به پایگاه این شخص را مورد شناسایی قرار داده و متهم نیز که چاره ای جز اعتراف نداشت، به بیش از یک میلیارد تومان کلاهبرداری اعتراف کرد.

وی در قسمتی از اعترافاتش در خصوص تعداد مالباختگان عنوان داشت که قادر به اعلام تعداد دقیق افرادی که از آنها کلاهبردرای کرده، نیست.

رئیس پایگاه یکم  پلیس آگاهی تهران بزرگ در ادامه اعلام این خبر، افزود: همکاری خوب اصحاب رسانه باعث شد تا بار دیگر یکی از کلاهبرداران حرفه ای که طی مدت فعالیت های مجرمانه از دهها مالباخته و به بهانه های مختلف اقدام به کلاهبرداری میلیونی و حتی چند 10 میلیون تومانی کرده بود، دستگیر و به دهها فقره کلاهبرداری اعتراف کند.

سرهنگ رحیم فرزام با اشاره به دستور انتشار تصویر متهم، اظهارداشت: با توجه به اعترافات صریح متهم به تعداد بالای مالباختگان و احتمال افزایش تعداد شکات پرونده، دستور انتشار مجدد تصویر متهم از سوی مقام محترم قضایی صادر شده است لذا بار دیگر از کلیه شهروندان، شکات و مالباختگانی که موفق به شناسایی تصویر متهم شدند دعوت می شود تا جهت طرح و پیگیری شکایات خود به پایگاه یکم پلیس آگاهی تهران بزرگ واقع در خیابان نیاوران ـ سه راه یاسر مراجعه کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۲
میلاد
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۹
۰
۰
انتشار تصویر اشرار و كلاهبردارهای حرفه ای و قاتلهای فراری واقعا لازم و پر فایده است و در بسیاری كشورهای دنیا روالی عادی است امیدواریم نظام محترم قضای كشور نیز به این اهرم قوی متوسل شده جلوی عوارض بیشتر این شیادان و جانیان گرفته بشه
مجتبی قم
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۵
۰
۰
فقط اعدام زندان هیچ فایده ای نداره برای اینجور حیوانات

نیازمندی ها