دو تن از نمایندگان پیشین مجلس آمریکا در مقاله ای که در پایگاه تحلیلی «پولیتیکو» منتشر کرده اند به دولت اوباما توصیه کرده اند که در پی انتخاب حسن روحانی بعنوان رییس جمهور منتخب در رویکرد خود نسبت به جمهوری اسلامی ایران تجدیدنظر اعمال نمایند.
کد خبر: ۵۷۷۶۰۲
بهترین فرصت بهبود روابط ایران و آمریکا

«کیت الیسون» و «جیم مک درموت» با اذعان به شگفت انگیز بودن حماسه سیاسی خلق شده توسط ملت ایران می نویسند: پیروزی حسن روحانی در انتخابات اخیر ریاست جمهوری ایران شگفت انگیز بود. اینک بهترین فرصت برای دولت آمریکا فراهم شده تا تجدیدنظری اساسی در روابط خود با جمهوری اسلامی ایران اعمال نماید. تقویت روابط دیپلماتیک دوجانبه با ایران  بهترین گزینه پیش روی دولت اوباما می باشد.

این نمایندگان پیشین مجلس آمریکا در نتیجه گیری مقاله خود سعی می کنند تا با رویکردی واقعه گرایانه به تدریجی بودن روند تعامل مستقیم آمریکا با ایران اشاره کنند و در این باره می افزایند:هرگونه پیشرفتی در این زمینه بصورت تدریجی امکان پذیر خواهد بود. بایستی در این مسیر صبر زیادی داشت و به هدف فکر کرد. با این حال باید به یاد داشت که گزینه بهتری وجود ندارد. دیپلماسی بهترین گزینه پیش روی دولت آمریکا در قبال ایران است چرا که مانع از بروز جنگ علیه آن کشور و بی ثباتی بیشتر در خاورمیانه خواهد شد.

رییس الازهر: پشت سر شیعیان نماز می‌خوانم

رییس الازهر کافر دانستن شیعیان را امری غیرقابل قبول دانست و گفت: به زودی پشت سر شیعیان نماز می‌خوانم.

به گزارش خبرگزاری براثا شیخ احمد الطیب؛ رییس الازهر گفت: وقتی چنین افکار بیهوده‌ای بر ما مسلط شود؛ ما عرب با فرهنگ عربی و مسلمان با فرهنگ مسلمانی به شمار نمی‌رویم.

وی بیان کرد: امروزه که ما به وحدت مسلمانان در سراسر جهان نیاز داریم؛ فتنه‌ای را برای ما برنامه‌ریزی می‌کنند تا ملت‌های مسلمان را از یکدیگر جدا کنند. وحدت ملت‌های مسلمان امری مهم و ضروری است که ما به آن نیاز داریم و بدون آن نمی‌توانیم در آینده سربلند باشیم.

شیخ احمد الطیب گفته‌های پخش شده از شبکه‌های ماهواره‌ای مبنی بر کافر دانستن شیعیان را رد کرد و گفت: این امری غیر قابل قبول است و هیچ توجیهی در قرآن، حدیث و اسلام برای آن وجود ندارد.

وی به گروه عراقی که اخیرا به دیدارش رفته بودند، گفت: به زودی به عراق مخصوصا نجف می‌آیم و من پدر سنی‌ها و شیعیان هستم.

تفاوت روحانی با محمد خاتمی

«پال فرِهر فون مالتزن» دبیرکل شورای روابط خارجی آلمان و سفیر این کشور در ایران از 2003 تا 2006 طی یادداشتی در خصوص نتیجه انتخابات ریاست جمهوری ایران نوشت:  روحانی نسبت به محمد خاتمی مستحکمتر و قلدرتر است. رهبر جریان اصلاحات در مقابل مقاومت های داخلی سریعا کوتاه می امد اما رئیس جمهور منتخب ایران مقاوم تر ظاهر خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری انتخاب، در بخش دیگری از یادداشت سفیر اسبق آلمان در ایران آمده است: نگاه باز شیخ روحانی نسبت به جهان او را از احمدی نژاد که جهان بینی بسته ای داشت متمایز می سازد.رئیس جمهور منتخب ایران به عنوان مرد شماره یک هسته ای ایران در مذاکرات انعطاف پذیری قابل توجهی از خود نشان داد و در عین حال اهداف خود را به شدت دنبال می کرد.

پال فرِهر فون مالتزن در ادامه به نحوه ی واکنش دولت آلمان به نتیجه انتخابات ایران پرداخت و نوشت: تبریک و استقبال دولت فدرال به انتخاب روحانی اقدام درستی بود. با چنین عملی نشان دادیم که آلمان انتظارات معینی دارد.

 عربستان و ماموریت ناتمام قطر

یک تحلیلگر لبنانی در مقاله ای با اشاره به شکستهای امیرسابق قطر در موضوع مصر، سوریه و لبنان، تاکید کرد: عربستان با درنظر داشتن اهدافی راهبردی وارد عرصه تحولات این سه کشور شده است و تلاش دارد برخی معادلات را به هم بریزد.

به گزارش مهر، انطوان الحایک تحلیلگر پایگاه النشره امروز در مقاله ای نوشت: شکست قطر در صحنه تحولات سوریه که با وجود هزینه بیش از سه میلیارد دلاری رقم خورد، به خداحافظی شیخ حمد بن جاسم از قدرت و ورود شیخ تمیم بن حمد به بالاترین عرصه سیاسی این کشور منجر شد تا شاید عقلانیت را به حاکمیت قطر بازگرداند.

اما مسائلی وجود دارد که نشان می دهد عربستان سعودی اصلی ترین گزینه برای رهبری کردن تحولات عربی در روزهای پیش رو است. البته در نهایت حاکمیت این کشور نیز می تواند پس از قطر قربانی بعدی انقلابهای موسوم به بهار عربی باشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
علی
Switzerland
۰۹:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۸
۰
۰
متاسفانه مسلمانان در خواب غفلت به سر می برند كشورهای غرب هر روز خودشان را به همدیگر نزدیك تر می كنند و اتحادیه درست میكنند (اتحادیه اروپا) ولی بین مسلمانان تفرقه می اندازند و هر روز در گوشه و كنار جهان شاهد قتل و عام صدها مسلمان به دست مسلمان هستیم . بیشتر تامل كنید.

نیازمندی ها