داوطلبان مجاز به انتخاب رشته کنکور در سال‌های گذشته می‌توانستند حداکثر صد کدرشتهمحل را در فرم انتخاب رشته درج کنند، اما امسال برای اولین بار داوطلبان قبول شده در کنکور92 می‌توانند 150 رشته دانشگاهی را انتخاب کنند.
کد خبر: ۵۷۷۴۹۴
جزئیات انتخاب رشته کنکوری‌ها

به گفته رئیس سازمان سنجش، در دفترچه‌ای که امسال برای انتخاب رشته آزمون سراسری سال ۱۳۹۲ منتشر می‌شود، رشته‌های انتخابی به دو بخش باآزمون و بدون آزمون (با احتساب سوابق تحصیلی) تقسیم شده است و داوطلبانی که در آزمون شرکت کرده‌اند، می‌توانند گزینه‌های مورد علاقه خود را از هر دو گروه رشته‌های با آزمون و بدون آزمون انتخاب کرده و حداکثر ۱۵۰ گزینه با آزمون و بدون آزمون را در فرم انتخاب رشته درج کنند.

ابراهیم خدایی در گفت و گو با ایرنا به این نکته مهم هم اشاره می‌کند که داوطلبان آزمون سراسری امسال به دو دسته تقسیم می‌شوند که گروه اول، داوطلبانی هستند که برای شرکت در آزمون ثبت‌نام و سپس در رقابت‌های کنکور شرکت کرده‌اند و گروه دوم، افرادی هستند که حتی در آزمون ثبت‌نام هم نکرده‌اند، اما برای اولین بار ترتیبی داده شده است تا بتوانند متقاضی پذیرش در رشته‌های بدون آزمون باشند.

یعنی در انتخاب رشته کنکور امسال، هر متقاضی که مدرک دیپلم دارد، می‌تواند در انتخاب رشته دانشگاه‌ها شرکت کند و مطابق اطلاعیه سازمان سنجش نیز مهلت انتخاب رشته داوطلبان آزمون سراسری سال ۹۲ از روز پنجشنبه هفدهم مرداد به صورت اینترنتی آغاز می‌شود و تا روز سه‌شنبه، بیست و دوم مرداد نیز ادامه دارد.

البته قبل از شروع زمان انتخاب رشته هم نتایج اولیه کنکور 92 در قالب کارنامه روی سایت سازمان سنجش قرار می‌گیرد و یک میلیون و ۸۳ هزار و ۵۷۱ داوطلب می‌توانند در دوازدهم مرداد، کارنامه کنکور را دریافت کنند؛ همچنین پانزدهم مرداد هم دفترچه راهنمای انتخاب رشته روی همین سایت منتشر می‌شود.

150 انتخاب رشته، ترکیبی است

امسال داوطلبان مجاز به انتخاب رشته می‌توانند 150رشته‌محل باآزمون و بی‌آزمون را در فرم انتخاب رشته وارد کنند، اما پرسش مهم اینجاست که آیا برای هر کدام از رشته‌محل‌های بدون‌آزمون یا باآزمون، دو فرم جداگانه در اختیار کنکوری‌ها قرار می‌گیرد یا خیر؟

حسین توکلی، مشاور عالی سازمان سنجش در گفت و گو با جام‌جم توضیح می‌دهد که در کنکور امسال، برای افرادی که مجاز به انتخاب رشته شده‌اند، فقط یک فرم انتخاب رشته در اختیارشان قرار می‌گیرد و این گروه از متقاضیان می‌توانند هررشته محل باآزمون یا بی‌آزمونی را در فرم انتخاب رشته وارد کنند. به بیان دیگر، فردی که مجاز به انتخاب رشته در کنکور 92 شده است، 150 شانس انتخاب رشته دارد که حتی می‌تواند همه 150 رشته را در بین رشته محل‌های باآزمون انتخاب کند یا برعکس.

اما توکلی این نکته مهم را هم یادآور می‌شود: اگر داوطلبی 150 رشته محل را را به صورت ترکیبی از رشته محل‌های با آزمون و بی‌آزمون در فرم انتخاب رشته وارد کند، ولی به طور مثال در انتخاب دومش قبول شود، در چنین شرایطی، بقیه انتخاب رشته‌هایش، اعم از باآزمون و بی‌آزمون در نظر گرفته نمی‌شود.

100 شانس انتخاب رشته برای غایبان کنکور 92

برخلاف داوطلبان مجاز به انتخاب رشته کنکور 92 که می‌توانند 150 رشته محل را در فرم انتخاب رشته وارد کنند، آن گروه از داوطلبانی که در کنکور 92 ثبت‌نام کرده‌اند ولی در روز آزمون غایب بوده‌اند یا افرادی که اصلا در کنکور 92 شرکت نکرده‌اند، فقط می‌توانند صد رشته محل را از لیست رشته‌های بدون آزمون انتخاب کنند.

توکلی خاطرنشان می‌کند: امسال ده هزار کد رشته محل از دانشگاه‌های آزاد، پیام نور و موسسات آموزش عالی غیرانتفاعی و غیردولتی در فهرست رشته‌های بدون آزمون قرار گرفته‌ است که البته این رشته‌ها، همان رشته‌های کم متقاضی است که در سال 91 هم به صورت بدون آزمون در معرض انتخاب داوطلبان قرار گرفت.

نحوه پذیرش این دانشجویان نیز بر اساس سوابق تحصیلی و معدل دیپلم خواهد بود، در حالی که معیار پذیرش افراد مجاز به انتخاب رشته در کنکور 92 بر اساس نتایج کنکور 92 با تاثیر 75 درصد و سوابق تحصیلی با تاثیر 25 درصد خواهد بود؛ البته معدل دیپلم در صورتی بر نتیجه پایانی کنکوری‌ها تاثیر می‌گذارد که نمره خوب و قابل قبولی باشد، اما درصورتی که معدل دیپلم پایین باشد، آن 25 درصد تاثیر هم خنثی می‌شود و گزینش آن داوطلب، فقط بر اساس رتبه و نمرات کنکور خواهد بود.

به گفته سخنگوی سازمان سنجش، داوطلبانی که می‌خواهند در شیوه پذیرش بدون کنکور شرکت کنند، باید تا چند هفته دیگر صبر کنند تا دفترچه پذیرش بدون کنکور منتشر شود.

در واقع، این‌گونه نیست که اگر داوطلبی در کنکور 92 ثبت‌نام نکرده باشد، بتواند بدون طی کردن مراحل ثبت‌نام، انتخاب رشته کند، بلکه سازمان سنجش قبل از هفدهم مرداد که همان روز انتخاب رشته است، دفترچه‌های ثبت‌نام ویژه پذیرش بدون کنکور را توزیع می‌کند که البته زمان دقیق انتشار این دفترچه هنوز اعلام نشده است.

امین جلالوند -‌ گروه جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها