عضو ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری:

براساس پیش‌بینی‌ها ماه رمضان امسال 30 روز است

رییس کمیته علمی ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری با بیان این‌که «بر اساس نظر کارشناسان رویت هلال، چهارشنبه اول ماه رمضان خواهد بود» گفت: پیش‌بینی می‌شود بر اساس آنچه در تقویم آمده ماه رمضان امسال 30 روزه باشد.
کد خبر: ۵۷۷۱۸۱
براساس پیش‌بینی‌ها ماه رمضان امسال 30 روز است

حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا موحدنژاد در نشست خبری با اشاره به این‌که «روز دوشنبه 29 شعبان حدود 150 گروه رصدگر در سراسر کشور برای رویت هلال ماه مبارک رمضان اقدام می‌کنند» گفت: پیش‌بینی کارشناسان رویت هلال این است که غروب دوشنبه هلال ماه مبارک رمضان قابل رویت نیست، بنابراین چهارشنبه 19 تیرماه اول ماه رمضان خواهد بود.

این عضو ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری خاطرنشان کرد: البته برای اطمینان از حلول ماه مبارک در روز سه‌شنبه کار استهلال انجام خواهد شد و اگر نتیجه‌ای خلاف آنچه در تقویم ذکر شده حاصل شود به اطلاع عموم خواهد رسید.

موحدنژاد گروه‌های رصدگر را متشکل از گروه‌های چهار و پنج نفره و از افراد آشنا به ضوابط رویت هلال و باتجربه عنوان کرد و گفت: گروها‌ی ستاد استهلال کار علمی انجام می‌دهند و تمامی گزارش‌های گروه‌های رصدگر به ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری ارسال و پس از جمع‌بندی نهایی نتیجه آن اعلام می‌شود.

وی در پاسخ به این سوال که در کدام مناطق کشور امکان رویت هلال با چشم غیرمسلح وجود دارد، گفت: هر چه به جنوب کشور نزدیک شویم در غروب روز سه‌شنبه امکان رویت قوی‌تر می‌شود و در بخش‌های مرکزی و جنوبی به نظر برخی کارشناسان امکان رویت با چشم غیرمسلح نیز وجود دارد، اما همه کارشناسان، هلال با ابزار و چشم مسلح را در غروب سه‌شنبه در سراسر کشور قابل رویت می‌دانند.

رییس کمیته علمی ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری همچنین در پاسخ به این سوال که چرا امکان پیش‌بینی پدیده‌هایی همچون خورشیدگرفتگی و ماه گرفتگی به طور جزئی و با ذکر مختصات کامل آن وجود دارد، اما درباره رویت هلال چنین نیست؟ اظهار کرد: خورشید گرفتگی و ماه گرفتگی ربطی به شرایط جوی ندارد، اما رویت هلال از روی زمین از مباحثی است که به شرایط جوی بستگی دارد. از سوی دیگر کاری که در زمینه رویت هلال در دنیا شده کار علمی سطح بالا نیست.

موحدنژاد ادامه داد: به نظر می‌رسد این موضوع که به عنوان یک موضوع جدی و مورد نیاز مسلمانان است باید متخصصین در کشورهای اسلامی تلاش بیشتری کنند و اگر این مساله برای کشورهای غربی مطرح بود تلاش بیشتری انجام می‌دادند اما متاسفانه حتی برخی از متخصصین حرفه‌ای ما در جهان اسلام نیز اطلاعات کمی در این خصوص دارند بنابراین بحث رویت هلال هم به لحاظ نجومی و هم فقهی جای کار دارد.

این عضو ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری در عین حال تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران در زمینه رویت هلال از سطح خوب و بالایی برخوردار است، اما به لحاظ آنچه که می‌توان به دست آورد جای کار زیاد است و جهان اسلام باید برای نیازهای جدی خود پیش از این تلاش کند.

وی همچنین با اشاره به پیشگامی ایران در بحث رویت هلال در روز به عنوان یک بحث جدید، افزود: بحث رویت هلال در روز از مباحثی است که اغلب مراجع آن را معتبر می‌دانند و کارشناسان ما به رویت هلال در روز می‌پردازند و پیشرفت خوبی در این زمینه داشته‌ایم، اما بسیاری از کارشناسان حرفه‌ای دنیا از این نوع استهلال بی‌اطلاع هستند و تجربه‌ای در این زمینه ندارند.

رییس کمیته علمی ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری در پایان تصریح کرد: بر اساس پیش‌بینی کارشناسان و اطلاعاتی که از سوی گروه‌های رصدگر ارسال می‌شود پیش‌بینی این است که ماه رمضان امسال 30 روزه باشد.(ایسنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها