وزیر امور اقتصادی و دارایی در چهارمین همایش بین المللی معرفی فرصت ها و توانمندی های سرمایه گذاری و تجاری آذربایجان شرقی گفت : ذخایر خارجی کشورمان هفت برابر بیشتر از تعهدات خارجی آن است که این وضعیت در اقتصاد امروز دنیا کم نظیر است. همچنین ریسک اقتصاد در ایران به رغم تمام تحریم ها و فشارها، پایین بوده و حجم منابع خارجی کشور به ۱۰۰ میلیارد دلار افزایش یافته است.
کد خبر: ۵۷۶۹۰۴
ذخایر خارجی ایران 7 برابر  تعهدات خارجی است

سید شمس الدین حسینی روز شنبه در تبریز افزود: ارزش صادرات غیرنفتی با ۹ میلیارد و ۷۵۰ میلیون دلار از ارزش واردات با ۹ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار پیشی گرفته و ۲۰ درصد از ۵۲ میلیارد دلار صندوق توسعه ملی، به صورت تسهیلات در اختیار سرمایه گذاران داخلی قرار گرفته است.

حسینی اظهار کرد: این همایش در حالی در تبریز برگزاری شده است که متاسفانه در سال ۲۰۱۲ میلادی شاهد رکود جریان سرمایه گذاری در جهان بودیم.

وی افزود: جریان سرمایه گذاری در جهان در سال گذشته میلادی با ۱۸ درصد کاهش روبرو و منفی بود.

وی خاطرنشان کرد: البته این مشکل مختص سال گذشته نبود و از سال ۲۰۰۷ میلادی، رکود کرد و روند حاکم بر جریان سرمایه گذاری جهانی نوسانی و همراه با کاهش بود اما آنچه که در این مدت در ایران شاهد آن بودیم برخلاف روند جهانی و مثبت بود.

حسینی گفت: در سال گذشته میلادی چهار میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار جذب سرمایه گذاری خارجی داشتیم که در مقایسه با سال ۲۰۰۷ بیش از ۲.۴ برابر شده است.

وی اضافه کرد: ظرفیت های اقتصادی کشور بسیار بالا و اقتصاد ایران پرظرفیت و شاداب است.

حسینی یادآوری کرد: ایران دارای بیشترین ذخایر انرژی جهان است که باید در کنار آن، منابع انرژی خود را نیز توسعه دهد که یکی از این منابع استفاده از انرژی صلح آمیز هسته ای است.

وی افزود: ایران دارای غنی ترین منابع فلزات اساسی است و بر روی کمربند جهانی مس قرار گرفته و مس سونگون ورزقان، دومین معدن پروفیلی روباز جهان به شمار می رود.

وزیر اقتصاد و دارایی در بخش دیگری از سخنان خود، اظهار کرد: مزیت حمل و نقل همواره در تاریخ ایران به عنوان گزینه برتر مطرح بوده به طوری که جاده ابریشم موجودیت خود را به دلیل گذر از این سرزمین یافته است.

حسینی گفت: شبکه حمل و نقل ریلی در کشور رونق زیادی گرفته و یکی از موفق ترین برنامه های دولت نهم و دهم این بود که توانست با پیوند دادن خطوط ریلی ایران به کشورهای همسایه، مزیت های زیادی ایجاد کند.

وی افزود: دسترسی به آبهای آزاد در جنوب و دریای خزر در شمال، سبب شده که ایران به رغم فشارها و تحریم ها و محدودیت های سیاسی، مسیر پیشرفت را ادامه دهد.

وی اظهارکرد: بر اساس شاخص های تولید ناخالص داخلی، ایران هفدهمین کشور و براساس شاخص فراگیر توسعه انسانی، این کشور در ردیف کشورهای با توسعه انسانی بالا قرار دارد.

حسینی گفت: ایران در حوزه علمی و فناوری نیز با شتاب بالایی در حال حرکت است و نیروی انسانی سرشار، آموزش دیده و ماهر از ظرفیت های این کشور محسوب می شود و در حوزه های علمی برتر، فناوری بالا، بیو تکنولوژی، هوا فضا و هسته ای، گوی سبقت را از دیگر کشورها ربوده است.

وی خاطرنشان کرد: زیرساخت ها از قبیل آزاد راهها، بزرگراهها، برق، مخابرات و ارتباطات گسترش یافته و در بخش سلامت نیز حرکت های خوبی صورت گرفته و امید به زندگی از مرز ۷۳ سال گذشته است.

وزیر اقتصاد و دارایی با بیان اینکه سیاست های پولی و اصل ۴۴ در حال اجراست، افزود: موانع حضور بخش های غیردولتی برداشته شده و اگر دولت در گذشته مزاحم حضور بخش خصوصی بود امروز موظف است همکاری کند و مراحم باشد.

حسینی گفت: در این خصوص و در راستای ایجاد مراکز خدمات سرمایه گذاری، ستاد سرمایه گذاری استان و هیات ملی حمایت از سرمایه گذاری اقدامات لازم را انجام داده است.

وی اضافه کرد: تاکنون حدود ۱۲۰ هزار میلیارد تومان سرمایه شرکت واگذار کرده ایم و این موضوع موجب رونق بازار سرمایه شده است.

وی گفت: مردم به حاکمیت اعتماد دارند و اکنون تعداد فعالان بورس از ۴.۳ میلیون نفر به ۷.۱ میلیون نفر رسیده است.

حسینی یادآوری کرد: دولت برنامه تحول اقتصادی، اصلاح قانون مالیات و گمرک و یارانه را در دست اجرا دارد و این می تواند در توسعه سرمایه گذاری مهم واقع شود.

وی از برگزاری همایش معرفی فرصت های سرمایه گذاری در تبریز به عنوان تلاش دولت و مجلس برای حمایت از سرمایه گذاری یاد و نقش آذربایجان شرقی و تبریز را در این خصوص مهم توصیف کرد.(ایرنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها